  • 11. Data: 2003-05-21 20:39:57
    Temat: Re: jak oszczedzac dla dzieci?
    Od: Kamil Kosinski <k...@...tak.dalej>

    Marek Marciszewski wrote:
    > zdazylem sie juz zorientowac ze w Euro sa tylko lokaty
    > i kredyty :-(

    Jest jeszcze fundusz DWS Euroobligacji. I jest to chyba jedyny polski
    fundusz inwestycyjny w Euro. Bo po zastanowieniu doszedłem do wniosku,
    że akcyjnych w Euro nie ma. A może się mylę? Może ktoś zna inne polskie
    fundusze w Euro?

    > zastanawiam sie nad funduszem Pewny Start Dziecka w WBK. Podzial portfela
    > to 70 % obligacje 30 % akcje polskich przedsiebiortstw. Skladka 200 PLN / mc

    Pewny Start Dziecka to nie fundusz tylko program systematycznego
    inwestowania występujący w dwóch wariantach - oparty na funduszu rynku
    pieniężnego, albo na funduszu stabilnego wzrostu. Ten, o którym
    wspomniałeś wygląda mi na stabilnego wzrostu. Tyle, że się trochę
    pomyliłeś i w akcje jest tam inwestowane do 25 proc.

    Programy systematycznego inwestowania mają chyba wszystkie TFI i zawsze
    polegaja one na tym samym. W zamian za zobowiązanie przynajmniej 3-5
    letnich wpłat dostaje się znizki w opłacie manipulacyjnej. Aby nakłonic
    ludzi do inwestowania z myslą o "wyprawce" dla dziecka często są
    nazywane właśnie w stylu Pewny Start Dziecka. Innym popularnym chwytem
    marketingowym są programy nawiązujące w nazwie do zbierania na starość -
    emeryturę. Praktycznie nie ma jednak pomiędzy nimi różnicy.

    Osobiście myślę, że fundusz zblizony do Arki WBK SFIO jest dobrym
    wyborem. Może jednak warto się zastanowić nad funduszem z tego gatunku,
    ale dopuszczającym nieco większą ilość akcji w portfelu czyli nie 25,
    ale 30-40 proc.

  • 12. Data: 2003-05-22 04:55:42
    Od: Andrzej Nowak <a...@a...net>

    Polecam CU. Oferują dużą różnorodność tego typu funduszy :).

  • 13. Data: 2003-05-22 07:28:51
    Od: "MM" <m...@s...pl>

    > Wszystkie szkoły twierdzą, że w długoterminowym oszczędzaniu lepiej się
    > wychodzi na akcjach. W tym wypadku, jeżeli rodzice akceptują pewne ryzyko
    > faktycznie fundusze, ale różne - nie tylko obligacyjne.

    ja juz 6 rok inwestuje (niwielkie kwoty) w fundusz akcyjny, moze to nie jest
    dlugo ale jak na razie
    to z wplaconych pieniazkow moglbym wybrac jakies 90 % (czyli 'zarobilem'
    minus 10%)
    :-(

    m.

  • 14. Data: 2003-05-22 07:57:09
    Od: "Klimaz" <m...@o...pl>

    Jeśłi chcesz być dobrym tatą to wybierz portfel z mniejszą wagą akcji.
    Dziecko ma mieć zapewnioną przyszłość!

    Co prawda możliwe jest że rynki akcji ożywią sie w przeciągu kilku lat ale
    na dzień dzisiejszy kupuj fundusze obligacji. Jak zobaczysz, ze na świecie
    zapanowała hossa to zacznij kupować fundusze akcji.
    Ja bym w ten sposób dywersyfikował...

  • 15. Data: 2003-05-22 09:09:50
    Od: Kamil Kosinski <k...@...tak.dalej>

    Andrzej Nowak wrote:
    > Polecam CU. Oferują dużą różnorodność tego typu funduszy :).

    Mają dokładnie jeden fundusz stabilbego wzrostu. Dla klientów
    indywidualnych dostępny od kwietnia. wczesniej tylko w PPE. To o czym
    myślisz to startegie inwestycyjne w ramach Indywidualnego Programu
    Inwestycyjnego - ichniego planu systematycznego inwestowania. Problem
    tylko w tym, że w ramach IPI masz pewne wagi według, którego dzielą
    wpłaty na trzy fundusze: obligacyjny, rynku pieniężnego i akcji. jak
    pisałem wcześniej zabawa w fundusz akcyjny nie ma zaś sensu, bo trzeba
    się odpowiednio wstrzelić czasowo z inwestycją.

  • 16. Data: 2003-05-23 09:47:25
    Od: "MrMrooz" <m...@U...hoga.pl>

    Użytkownik "MM" <m...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    jest
    > dlugo ale jak na razie
    > to z wplaconych pieniazkow moglbym wybrac jakies 90 % (czyli 'zarobilem'
    Dlatego też pisałem żeby Marek inwestował w fudusze różne - nie tylko
    obligacyjne. Może to być faktycznie jakis PSO lub chociazby SFI mBanku - w
    pierwszym wypadku jest znizka w oplacie (oplata jakas jest - i to jest
    minus) i zawsze ma sie swiadomosc, ze za wyjecie pieniedzy przed czasem
    trzeba cos zaplacic - czasami moze to byc plus :-)
    W przypadku SFI plusem jest brak prowizji a minusem ograniczony wybow
    funduszy.

    Pisze o SFi bo wlasnie sam je uruchamiam, min w celu oszczedzania dla
    dziecka.

    Jezeli chodzi o ubezpieczenie, to wydaje mi sie (powtarzam wydaje sie) ze
    placacenie co miesac ok 100 PLN na ubezpieczenie bedzie rownowazne
    wplacaniu - 10 - 20 samemu na fundusze (zgadzam sie ze z przewaga
    obligacyjnych). Co o tym sadzicie? Jestem pewien, ze drugi sposob (jezeli
    chodzi o oszczedzanie tylko - pomijam fakt ubezpieczenia), jest
    efektywniejszy (moze trzeba placic ciut wiecej niz 10 - 20 PLN, ale na pewno
    mniej niz za ubezpieczenie.

    Michal M