  • 1. Data: 2005-05-16 21:39:21
    Temat: jak dziala kredyt hipoteczny udzielany w transzach
    Od: "tarpan" <t...@i...pl>

    Witam,
    przymierzam sie do kredytu hipotecznego - badajac oferte i kruczki zwiazane
    z ukrytymi oplatami naszych bankow mam wrazenie jakbym sie conajmniej
    doktoryzowal ;-)
    Wydumalem sobie taki scenariusz ktory moglby mnie spotkac.
    Biore kredyt na powiedzmy 100 tys PLN, raty stale, wczesniejsza splata za
    0PLN, na zakup mieszkania u developera, LTV=50%.
    Mam 5 platnosci - kazda po 40 tys PLN, powiedzmy co 3 miesiace.
    Wiec na 3 rate musze wziac 20 tys kredytu.
    Licznik zaczyna bic - (zakladamy ze splacam od razu kapital i odsetki)
    Uruchamiam 4 rate.
    W tym momencie mam niespodziewany lub planowany ale niegwarantowany we
    wczesniejszych kalkulacjach zastrzyk gotowki (sprzedaje mieszkanie,
    samochod, wygralem;) itp - powiedzmy ze jest to 30 tys PLN.
    PYTANIE:
    Czy moge teraz splacic polowe (w przyblizeniu) tego co jestem na minusie?
    Czy najpierw musze sie zadluzyc na maksa, a dopiero potem splacac
    bezprowizyjnie?
    Jak to jest w roznych bankach? Jakie macie doswiadczenia?

    Nie wiem czy jasno opisalem problem, ale czekam na opinie
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-05-18 08:28:36
    Od: m...@p...pl (McMac)

    On Mon, 16 May 2005 23:39:21 +0200, "tarpan" <t...@i...pl> wrote:

> [...]
    >Mam 5 platnosci - kazda po 40 tys PLN, powiedzmy co 3 miesiace.
    >Wiec na 3 rate musze wziac 20 tys kredytu.

    To nie tak. Kredyt bierzesz "z góry" na 100kzł.
    Natomiast na potrzeby zapłaty 3 raty, zlecasz wypłatę pierwszej transzy w
    wysokości 20kzł.

    >Licznik zaczyna bic - (zakladamy ze splacam od razu kapital i odsetki)

    Jaki licznik? Do momentu wypłaty ostatniej transzy, bank nalicza _tylko_
    _odsetki_ od wypłaconej do tej pory części. Nie spłacasz jeszcze kapitału.
    W swoją stałą ratę "wskakujesz" dopiero po wypłacie całości kredytu.

> [...]
    >Czy moge teraz splacic polowe (w przyblizeniu) tego co jestem na minusie?
    >Czy najpierw musze sie zadluzyc na maksa, a dopiero potem splacac

    Raczej musisz poczekać na wypłatę całości kredytu i od razu możesz go spłacić.
    Do tej pory zapłacisz wyłącznie odsetki od wypłaconych transz.

    Nie wiem czy jest możliwa jakaś kombinacja, np. zmniejszenie wysokości kredytu
    zamiast wypłaty jakiejś transzy...

    >Jak to jest w roznych bankach? Jakie macie doswiadczenia?

    Opis na przykładzie PKO.

    --
    - Maciej Kulawik ----------------

  • 3. Data: 2005-05-19 21:35:04
    Od: "tarpan" <t...@i...pl>

> [...]
    > _odsetki_ od wypłaconej do tej pory części. Nie spłacasz jeszcze kapitału.
    > W swoją stałą ratę "wskakujesz" dopiero po wypłacie całości kredytu.

    A jak placisz odsetki to licznik nie bije???
    Nie moge splacac kapitalu czekajac na kolejna transze?