  • 1. Data: 2002-02-14 13:55:43
    Temat: inkaso czeków
    Od: "MAX" <max_kr(no-spam)@poczta.onet.pl>

    Cześć!

    Czy ktoś realizował czek w Niemczech, którego trasatem jest polski bank? Ile
    to kosztuje i ile trwa (suma to 1000 PLN)

    A może wiecie, jaki jest najtańszy sposób przekazania pieniędzy (kwot w
    powyższej granicy) do Niemiec? Nie chodzi mi bynajmniej o przesyłanie
    gotówki w kopercie, chociaż z drugiej strony, czy to bezpieczne?

    Dzięki za odpowiedź,
    MAX

  • 2. Data: 2002-02-14 18:34:31
    Temat: Re: inkaso czeków
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@a...katowice.pl>

    Użytkownik "MAX" napisał:

    | A może wiecie, jaki jest najtańszy sposób przekazania pieniędzy (kwot w
    | powyższej granicy) do Niemiec?

    Czekiem podróżniczym American Express (nominowanym w EUR) zakupionym w banku
    Pekao SA (najniższa prowizja spośród banków sprzedających czeki, zapłacisz
    bodajże 10,00 PLN) i przesłanym do Niemiec listem zwykłym w cenie 2,00 PLN
    (masa listu nie przekroczy 20 g). Czek podróżniczy beneficjent wymieni w
    banku za niewielką prowizją lub bez prowizji w kasie walutowej American
    Express.
    Sposób bezpieczny i szybki, list zwykły dochodzi do Niemiec w praktyce w
    ciągu ok. 5 dni. Na czeku podróżniczym umieścisz dwa podpisy i wpiszesz
    beneficjenta. Szczegóły: 0-22 5815260.

    | Nie chodzi mi bynajmniej o przesyłanie
    | gotówki w kopercie, chociaż z drugiej strony, czy to bezpieczne?

    Można listem zwykłym - choć poczta nie daje gawrancji doręczenia przesyłek
    zwykłych, a także jest to nielegalne.
    Jeżeli listem wartościowym to całkowicie bezpieczne i legalnie.
    Poczta Polska prowadzi wymianę listów wartościowych z Niemcami, najwyższa
    dopuszczalna wartość listu przesyłanego drogą lądowo-morską lub lotniczą
    wynosi 4000 DTS (SDR).
    Standardowo za list wartościowy o deklarowanej wartości 1000 zł (do 20g)
    przesłany drogą lądowo-morską zapłacisz 7,70 + 50,00 [za każde dwadzieścia
    złotych wartości deklarowanej złotówka] + 2,20 = 59,90 (PLN).
    Jeśli masa bedzie większa niż 20 g i nieprzekraczająca 50 g to 0,40 PLN
    więcej.
    Jeśli list będziesz chciał przesłać drogą lotniczą, zapłacisz za każde 10 g
    przesyłki dodatkowo 0,10 PLN.
    Możesz też skorzystać ze świadczeń dodatkowych takich jak:
    - traktowanie listu wartościowego jako ekspresowego, dodatkowo 4,00 PLN
    - potwierdzenie odbioru listu wartościowego, dodatkowo 3,60 PLN
    - wydanie w lokalu placówki oddawczej listu wartościowego adresowanego na
    poste restante, dodatkowo 1,10 PLN.
    Aha, nie wiem czy ewentualnie chcesz do listu wkładać środki pieniężne
    nominowane w PLN - jeśli tak, nie ma tu obostrzeń, jeśli w innej walucie -
    musisz spełnić wymagania prawne związane z obrotem dwizowym, zgodnie z tym
    co poniżej.
    Nadwanie za granicę wartości dewizowych w listach z podaną wartością
    następuje w stanie otwartym, za okazaniem wysyłanych wartości dewizowych i
    po udokumentowaniu uprawnienia do wysyłania jednym z następujących
    dokumentów:
    zaświadczeniem banku, stwierdzającym uprawnienie do wywozu określonych
    zagranicznych środków płatniczych,
    pisemnym zgłoszeniem przywozu do kraju wartości dewizowych, potwierdzonym
    przez urząd celny - w razie powrotnego wywozu wartości dewizowych za
    granicę,
    innym dokumentem, od którego posiadania, stosownie do warunków
    przewidzianych w indywidualnym zezwoleniu dewizowym, uzależniony jest wywóz
    za granicę określonych wartości dewizowych.
    Wymienione dokumenty podlegają zwrotowi osobom, które je przedstawiły, a
    okres ich ważności wynosi 6 miesięcy.
    Nadawca dokonuje opakowania i zamknięcia listu wartościowego zawierającego
    wysyłane za granicę wartości dewizowe w obecności pracownika przyjmującego
    przesyłkę.

    Pozdrawiam,
    Jarek

  • 3. Data: 2002-02-14 18:42:45
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@a...katowice.pl>

    | Czekiem podróżniczym American Express (nominowanym w EUR) zakupionym w
    | banku Pekao SA

    Zapomniałem dodać, że warto pójść do oddziału banku rano, bo może okazać
    się,
    że "pani, która zna się na czekach pracuje tylko do 14:00".
    Oczywiście, pani może twierdzić, że czeki podróżnicze nie służą do
    przesyłania wartości za granicę - tą i ewentualnymi innymi uwagami nie
    należy się kierować.

    J.

  • 4. Data: 2002-02-14 19:25:08
    Od: "MAX" <max_kr(no-spam)@poczta.onet.pl>

    "Jarosław Łysio" <j...@a...katowice.pl> wrote in message

> [...]
    > (masa listu nie przekroczy 20 g). Czek podróżniczy beneficjent wymieni w
    > banku za niewielką prowizją lub bez prowizji w kasie walutowej American

    Mogę się mylić, gdyż nigdy nie używałem czeków podróżniczych, ale czy aby
    przy ich zakupie nie składa się na egzemplarzu własnego podpisu, który musi
    być zgodny z tym, którym podpisze się przy realizacji czeku?

    Bo jeżeli osoba, która chce mi przesłać pieniądze jest aktualnie w Polsce a
    ja w Niemczech, to ten sposób raczej nie wyjdzie.

    Dzięki

    MAX

  • 5. Data: 2002-02-14 19:42:32
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@a...katowice.pl>

    Użytkownik "MAX" napisał:

> [...]
    musi
    | być zgodny z tym, którym podpisze się przy realizacji czeku?

    Nie mylisz się, jeden podpis zobowiązany jesteś złożyć w chwili zakupu.
    Drugi w chwili realizacji (gdy Ty jesteś beneficjentem).
    Jednak, można przekazać prawa z czeku podróżniczego innej osobie składając
    drugi podpis i wpisując nazwę beneficjenta w miejscu "pay to the order"
    (jeśli się nie mylę, tak brzmi na zlecenie w języku obcym), wręczając
    (przesyłając) następnie beneficjentowi czek podróżniczy. Wtedy osoba
    wykazana w czeku podróżniczym jako beneficjent będzie musiała jedynie
    udowodnić swoją tożsamość.

    Pozdr.,
    Jarek

  • 6. Data: 2002-02-27 20:54:39
    Od: leh <l...@...pl>

    A ja mam inne pytanie w tym temacie:

    w jakim polskim banku najlepiej oddac czek z USA do inkasa ?
    BPH bierze za to 10 zl i procedura trwa dosc dlugo,
    moze sa jakies tansze ?

    Pozdrawiam, Leh.
    --
    - I didn't know you can fly a plane ?
    - Fly - yes. Land - no. (Indiana Jones and the Last Crusade)

  • 7. Data: 2002-02-27 21:37:29
    Od: "Jaroslaw Popiel" <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "leh" <l...@...pl> napisal w wiadomosci

    > BPH bierze za to 10 zl i procedura trwa dosc dlugo,
    > moze sa jakies tansze ?

    BZWBK - 16 PLN i ok 2 miesiecy (czek farncuski)
    --

    JaKi

  • 8. Data: 2002-02-27 23:36:57
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@a...katowice.pl>

    Użytkownik "leh" napisał:

    | A ja mam inne pytanie w tym temacie:
    |
    | w jakim polskim banku najlepiej oddac czek z USA do inkasa ?
    | BPH bierze za to 10 zl i procedura trwa dosc dlugo,
    | moze sa jakies tansze ?

    W Pekao SA też minimum 10 zł (ale to jedyna opłata, nie kasują za nic
    więcej). Trwa to 1-2 miesiące. Gdy cała kwota nie jest możliwa do wypłaty w
    banknotach, to czego się nie da wypłacić w banknotach wypłacane jest w PLN
    po kursie dnia.
    Jeśli chcesz całość wypłacić w PLN, to (z tego co zrozumiałem) bank pobiera
    dodatkową prowizję ;-))
    Bank zawiadamia o wypłacie listem poleconym. Zastanawiam się, czy na tej
    usłudze Pekao SA zarabia, czy do niej dopłaca ;-)))
    W pozostałych bankach jest znacznie drożej, często jest wiele składników
    opłaty (najdrożej chyba w PKO BP SA).

    Pozdr.,
    Jarek

  • 9. Data: 2002-02-28 10:10:48
    Od: <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > usłudze Pekao SA zarabia, czy do niej dopłaca ;-)))
    > W pozostałych bankach jest znacznie drożej, często jest wiele składników

    Witam
    Masz rację, co do wpisania nazwiska remitenta czeku podróżniczego w środkowej
    linii czeku po słowach" pay to the order" ale American Ex.(przynajmiej w Polsce)
    zaleca przyjmowanie takiego czeku do inkasa. Inkaso takiego czeku trwa zwykle
    krócej ale to zależy od banku. Skup czeku podróżniczego najczęściej odbywa się
    od właściciela czeku, składającego podpis kontsygnujący w obecności pracownika
    banku lub placówki przyjmującej czeki podróżnicze.
    Pozdrawiam
    Jack

  • 10. Data: 2002-02-28 10:15:15
    Od: <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > --
    > - I didn't know you can fly a plane ?
    > - Fly - yes. Land - no.  (Indiana Jones and the Last Crusade)
    Witam.
    Zapytaj w banku o tzw. inkaso warunkowe czyli uznanie twojego rachunku kwotą
    czeku z prawem regresu do uznania, gdyby się okazało, że po zakończeniu procesu
    inkasa (za granicą) czek okazał się np. bez pokrycia.

    Pozdrawiam
    Jack