  • 1. Data: 2011-09-14 22:17:29
    Temat: czy prawo zabrania założenia rachunku bankowego dla spółki cywilnej osob prawnych?
    Od: b...@o...pl

    trzy osoby _prawne_ utworzyły spółkę cywilną

    jeden z banków krajowych odmówił otworzenia rachunku bankowego powołując sie na
    art. 51 prawa bankowego o treści "Rachunek bankowy może być prowadzony dla kilku
    osób fizycznych albo kilku jednostek samorządu terytorialnego (rachunek wspólny)."

    czy taka interpretacja jest słuszna? spółka osób prawnych (każda) musi prowadzić
    księgi rachunkowe, a prowadząc księgi rachunkowe należy mieć rachunek bankowy.

    Jak wybrnąć z tej sytuacji?

  • 2. Data: 2011-09-15 05:20:06
    Od: "Smok Wawelski" <k...@c...o2.pl>

    > trzy osoby _prawne_ utworzyły spółkę cywilną

    A tego nie zrozumiałem...

  • 3. Data: 2011-09-15 06:05:54
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 15 Sep 2011 00:17:29 +0200, bastek72 napisał(a):

> [...]
    >
    > czy taka interpretacja jest słuszna? spółka osób prawnych (każda) musi
    > prowadzić księgi rachunkowe, a prowadząc księgi rachunkowe należy mieć

    Trzy lata temu były propozycje zmiany tego przepisu. I z tego co wiem na
    propozycjach się skończyło. Chyba wszystkie banki odmawiają zakładania
    takiego rachunku. Ja w każdym razie nie znam żadnego.

    Jednak wielu prawników zwraca uwagę, że przepis ten nie może być
    interpretowany a contrario jako zakaz zakładania rachunków wspólnych dla
    osób prawnych, bo możliwość ta wynika wprost ze swobody umów. To jest tak
    jak np. z tym że z zapisów prawa nakładających obowiązek dbania o zdrowie
    dzieci nie wynika zakaz dbania o zdrowie dorosłych. Czytaj np. http://
    books.google.pl/books?id=vma7q-1SmisC&pg=PA132&lpg=P
    A132&dq=rachunek+wsp%
    C3%B3lny+os%C3%B3b
    +prawnych&source=bl&ots=K43HT27V0j&sig=ThY14AZ-4cGHh
    jjPHUEv1ZL9ObU&hl=pl&ei=c5JxTu2PDIWxhQeW6NjFCQ&sa=X&
    oi=book_result&ct=result&resnum=7&ved=0CEwQ6AEwBg#v=
    onepage&q=rachunek
    %20wsp%C3%B3lny%20os%C3%B3b%20prawnych&f=false

    W praktyce z tego co wiem tego typu spółki zazwyczaj zapisują w umowie
    spółki tekst w stylu "wspólnik XXX założy rachunek przeznaczony do
    obsługi spółki i udzieli pełnomocnictw dla ... w zakresie ....'

  • 4. Data: 2011-09-16 06:18:00
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 15 Sep 2011 06:05:54 +0000, jureq napisał(a):

    > W praktyce z tego co wiem tego typu spółki zazwyczaj zapisują w umowie
    > spółki tekst w stylu "wspólnik XXX założy rachunek przeznaczony do
    > obsługi spółki i udzieli pełnomocnictw dla ... w zakresie ....'

    I jeszcze dodam. Urzędy skarbowe mają dość dobrze "przerobione" (czytaj:
    przegrane w sądach) próby opodatkowania przepływów na tego typu
    rachunkach w wypadku konsorcjów "przetargowych" i już raczej się nie będą
    wychylać z dziwnymi pomysłami.