  • 11. Data: 2017-07-05 15:20:54
    Temat: Re: Złe praktyki
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2017-07-05 o 14:26, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Dawid Rutkowski" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Nie bylo mi dane sprawdzic jak to z DCC, ale ...

    > .... to chyba bardziej ogolna strategia, bo na czym by bank zarobil ?
    > W mbanku tez drogo.
    >
    > Ciekawe, czy po wakacjach sie tym PE zajmie, czy w swietle ostatnich
    > nastrojow odpowie "w euro jest za darmo" :-)

    W EB za transakcje zagraniczną DCC czyli obciążenie karty w PLN
    zamiast w lokalnej walucie EB nie pobiera żadnej prowizji
    Prowizja jest wyszczególniona jako oddzielna operacja
    Haracz dla VISY ? w wysokości 1%

    Przykładowo - wypłata gotówki 200 HRK
    114,95 PLN + 1,15 PLN = 116,1
    Zakładając że EUR kupowałem w PL po 4,18 a lokalny kantor płacił 7,2
    HRK/EUR = wychodzi 0,58 PLN za Kune

    Wnioski - nie było sensu brać Euro,
    bo wypłata z bankomatu (EB - darmowa)
    kosztowała mnie praktycznie tyle samo co wymiana w kantorze ;)

  • 12. Data: 2017-07-05 15:21:40
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 5 lipca 2017 15:02:03 UTC+2 użytkownik Michał Jankowski napisał:
    > Znaczy - należy oczekiwać, że za zakupy w kraju też będzie prowizja?
    Przecież już jest, tyle że pośrednia, bo płaci ją sprzedawca - ale nikt chyba nie
    zaprzeczy, że doliczy ją do ceny towaru.
    Nie jest to może widoczne w "zwykłych" sklepach, gdzie alternatywą dla kart jest
    tylko gotówka - bo koszty obsługi kart spadły tak bardzo, że są spokojnie
    porównywalne lub nawet niższe (jak ktoś nie trwa przy fatalnej umowie) niż koszty
    obsługi gotówki.
    Ale można zauważyć w necie, gdzie alternatywą dla kart jest przelew, który dla
    sprzedawcy jest całkowicie darmowy (oczywiście pomijając takie "wynalazki" jak
    mTransfer) - albo ew. kosztuje go ryczałtowo (koszty prowadzenia konta).

  • 13. Data: 2017-07-05 15:28:23
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 05.07.2017 15:21, Dawid Rutkowski pisze:
    > Przecież już jest, tyle że pośrednia, bo płaci ją sprzedawca

    A co, zagraniczny sprzedawca nie płaci prowizji?

    MJ

  • 14. Data: 2017-07-05 15:29:26
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    > A, to jeszcze milej, nawet jak się ma "dobrą" kartę złotówkową to się też można
    nadziać - cóż, kolejny raz - patrzeć na slipy.
    > Ale że to DCC poszło jeszcze przez euro to już nie rozumiem zupełnie - wygląda na
    to, że sprzedawca zrobił Ci DCC HRK->EUR, a dopiero EB przeliczył EUR->PLN po swoim
    złodziejskim kursie.

    Prawdopodobnie masz racje ze to EB przewalutował z EUR/PLN

    - ta druga operacja na Węgrzech wygląda na wyciągu inaczej :
    Płatność kartą
    Zakup towarów i usług kartą - kraj
    Szikszo Angel Petrol :))

    Czyli pierwsze DCC poszło z HRK na EUR
    a to drugie z Forintów na złote

  • 15. Data: 2017-07-05 16:03:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup
    W dniu 05.07.2017 14:26, J.F. pisze:

    >Znaczy - należy oczekiwać, że za zakupy w kraju też będzie prowizja?

    Jak im zablokuja zyski z zagranicy :)

    pamietam czasy, gdy byla, ale chwilowo moze im prowizja od sprzedawcow
    starcza.

    J.

  • 16. Data: 2017-07-05 16:13:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:
    >Przecież już jest, tyle że pośrednia, bo płaci ją sprzedawca - ale
    >nikt chyba nie zaprzeczy, że doliczy ją do ceny towaru.

    Trudno powiedziec.

> [...]
    >bardzo, że są spokojnie >porównywalne lub nawet niższe (jak ktoś nie
    >trwa przy fatalnej umowie) niż koszty obsługi gotówki.

    Nie bylo tez widoczne wczesniej, gdy te prowizje byly wysokie.

    >Ale można zauważyć w necie, gdzie alternatywą dla kart jest przelew,
    >który dla sprzedawcy jest całkowicie darmowy

    Tylko wiesz - sa towary niskomarzowe, gdzie taki maly sprzedawca moze
    zarobic powiedzmy 10%, i jak mu Visa zabierze z tego 3%, to jest
    powaznie w plecy.
    A sa wysokomarzowe, gdzie to tak nie bije po kieszeni ... na pierwszy
    rzut oka.

    A tymczasem niskomarzowe to jest paliwo na stacji (chyba), a stacje
    pierwsze sie na karty rzucily :-)

    J.

  • 17. Data: 2017-07-05 16:20:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldek" napisał w wiadomości
> [...]
    >zamiast w lokalnej walucie EB nie pobiera żadnej prowizji
    >Prowizja jest wyszczególniona jako oddzielna operacja

    I to jest kurs przeliczeniowy Visy/EB, czy juz na bankomacie wybrales
    obciazenie w PLN ?

> [...]

    >Wnioski - nie było sensu brać Euro,
    >bo wypłata z bankomatu (EB - darmowa)
    >kosztowała mnie praktycznie tyle samo co wymiana w kantorze ;)

    Nie wszyscy maja darmowo z bankomatow.
    Wrecz bym rzekl, ze wiekszosc bankow ma wtedy spore prowizje.

    Ostatnio tu padlo nawet 15% :-(

    J.

  • 18. Data: 2017-07-05 16:23:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup

    >A co, zagraniczny sprzedawca nie płaci prowizji?

    Placi ... ale czy nie tylko "swoim" bankom/organizacjom ?

    J.

  • 19. Data: 2017-07-05 23:27:34
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2017-07-05 o 16:20, J.F. pisze:

    > I to jest kurs przeliczeniowy Visy/EB, czy juz na bankomacie wybrales
    > obciazenie w PLN ?

    To jest/byl kurs Visy + 1% prowizja
    - nie pamiętam ile "proponował" bankomat DCC

    > Nie wszyscy maja darmowo z bankomatow.
    > Wrecz bym rzekl, ze wiekszosc bankow ma wtedy spore prowizje.
    >
    > Ostatnio tu padlo nawet 15% :-(

    Wiem, i dlatego to jest obecnie moja najlepsza karta na zagranice
    odkąd Raiffeisen "zeszmacił" kredytówkę Visa Gold (dawna Polbankowa)
    - ta była najlepsza do "bezgotówkowych" -> bezpośrednio na PLN ;)

  • 20. Data: 2017-07-06 11:40:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldek" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >odkąd Raiffeisen "zeszmacił" kredytówkę Visa Gold (dawna Polbankowa)
    >- ta była najlepsza do "bezgotówkowych" -> bezpośrednio na PLN ;)

    Ciekawe jak dlugo sie utrzyma ... zagraniczne bankomaty chyba maja
    spore prowizje i EB chyba doplaci :-)

    Nawiasem mowiac - Citi wlasnie (tzn od 1 wrzesnia) wprowadza 2%
    prowizji od platnosci DCC.
    Uzasadnieniem jest ... wzrost inflacji :-)

    https://online.citibank.pl/files/documents/credit-ca
    rds/wykaz-zmian-od-1-sierpnia-2017.pdf
    https://online.citibank.pl/dokumenty.html

    A reklame "Przeciez to jest tanie" kojarzycie ?
    Od sierpnia w Citi prowizja 8% od gotowkowych i przelewow z rachunku
    karty.
    Nie wyrabiali planowego zysku, czy reklama musi sie zwrocic ? :-)

    J.