  • 1. Data: 2017-07-05 09:28:10
    Temat: Złe praktyki
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    Witam

    Wróciłem z wakacji i przeglądam operacje
    na wyciągu z karty... blisko 50 pozycji

    Okazuje się że dwukrotnie podczas _zakupów_bezgotówkowych_
    (raz na Węgrzech i raz w Chorwacji) sprzedawca obciążył moja kartę
    wg. własnego "widzimisię" w złotówkach zamiast w lokalnej walucie.
    W pierwszym przypadku był to barek na stacji benzynowej (Węgry),
    w drugim chorwacki market "Studenac"

    Szczerze mówiąc pierwszy raz się z czymś takim spotykam
    gdyż podejmując gotówkę w bankomacie mam wybór czy chce przewalutowania
    czy też nie, ale żeby sprzedawca uprawiał "samowolke" ??

    W efekcie kosztowało mnie to ~2% (więcej)
    - na niezbyt wielkich kwotach, no ale zawsze

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2017-07-05 09:37:44
    Temat: Re: Złe praktyki
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldek" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >gdyż podejmując gotówkę w bankomacie mam wybór czy chce
    >przewalutowania czy też nie, ale żeby sprzedawca uprawiał "samowolke"

    Zapewne sie nadziales na DCC.
    Ale czy na pewno nie bylo na terminalu zadnej informacji i mozliwosci
    wyboru ?

    >W efekcie kosztowało mnie to ~2% (więcej)

    Kurs byl kiepski, czy jakies inne prowizje ?

    J.

  • 3. Data: 2017-07-05 10:58:41
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Niestety przy płaceniu za granicą kartą walutową z polskiego banku trzeba patrzeć na
    slipy.
    A co to za karta, że mimo wszystko wyszło niedrogo?

  • 4. Data: 2017-07-05 12:10:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Niestety przy płaceniu za granicą kartą walutową z polskiego banku
    >trzeba patrzeć na slipy.

    Malo.
    BZWBK prowizje nalicza osobno :-(

    J.

  • 5. Data: 2017-07-05 13:25:48
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 5 lipca 2017 12:10:38 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Malo.
    > BZWBK prowizje nalicza osobno :-(

    Za transakcje złotówkowe - bo takimi są te z DCC - również?
    Po to napisałem, żeby patrzeć na slip - bo jak suma w PLN, to sprzedawca nieproszony
    zrobił DCC.
    Choć nie wykluczam, że doliczają prowizje i za DCC - w końcu transakcja za granicą.
    Sądziłem jednak, że z takim numerem to citek przeciera drogę (wprowadzają 2% prowizji
    od transakcji z DCC kredytówkami od 1 sierpnia - pewnie za dużo takich mieli, bo przy
    citkowym zdzierstwie 5,8% to nawet DCC wychodzi zwykle taniej).

  • 6. Data: 2017-07-05 14:26:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

> [...]
    >sprzedawca nieproszony zrobił DCC.
    >Choć nie wykluczam, że doliczają prowizje i za DCC - w końcu

    Nie bylo mi dane sprawdzic jak to z DCC, ale ...

> [...]
    >sierpnia - pewnie za dużo takich mieli, bo przy citkowym zdzierstwie
    >5,8% to nawet DCC wychodzi zwykle taniej).

    ... to chyba bardziej ogolna strategia, bo na czym by bank zarobil ?
    W mbanku tez drogo.

    Ciekawe, czy po wakacjach sie tym PE zajmie, czy w swietle ostatnich
    nastrojow odpowie "w euro jest za darmo" :-)

    J.

  • 7. Data: 2017-07-05 14:40:04
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2017-07-05 o 09:37, J.F. pisze:

    > Zapewne sie nadziales na DCC.
    > Ale czy na pewno nie bylo na terminalu zadnej informacji i mozliwosci
    > wyboru ?

    Właśnie o to chodzi ze nie miałem wyboru (jak w bankomacie)
    dostałem już "spreparowany" przez sprzedawce terminal
    tylko celem wpisania PIN-u

    > Kurs byl kiepski, czy jakies inne prowizje ?

    Kosztowało mnie to ok. ~2% więcej
    niż kurs Visy + 1% prowizji

  • 8. Data: 2017-07-05 15:00:08
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    > Niestety przy płaceniu za granicą kartą walutową z polskiego banku trzeba patrzeć
    na slipy.
    > A co to za karta, że mimo wszystko wyszło niedrogo?

    Debetówka Visa EB (PLN)
    - rozliczana wg. kursu Visa + 1% prowizji
    a przykładowy kurs - HRK/PLN 0,5707

    DCC (na które nie miałem wpływu) przeliczyło HRK/EUR -> EUR/PLN
    co kosztowało mnie dodatkowo ~2% prowizji
    w stosunku to pierwszego wariantu płatności

    DCC Euro liczył po 4,31 PLN (26.06) /ja nabyłem przed wyjazdem po 4.18/
    ale kurs HRK/EUR mają trochę lepszy niż w kantorze
    W przykładowym kantorze gdzie byłem płacili 7,2 kuny za 1EUR
    DCC przeliczył po 7,38 kuny za 1 EUR

    W każdym bądź razie wyszło drożej niż kurs Visa +1% :)

  • 9. Data: 2017-07-05 15:02:00
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 05.07.2017 14:26, J.F. pisze:

    > ... to chyba bardziej ogolna strategia, bo na czym by bank zarobil ?

    Znaczy - należy oczekiwać, że za zakupy w kraju też będzie prowizja?

    MJ

  • 10. Data: 2017-07-05 15:16:55
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    A, to jeszcze milej, nawet jak się ma "dobrą" kartę złotówkową to się też można
    nadziać - cóż, kolejny raz - patrzeć na slipy.
    Ale że to DCC poszło jeszcze przez euro to już nie rozumiem zupełnie - wygląda na to,
    że sprzedawca zrobił Ci DCC HRK->EUR, a dopiero EB przeliczył EUR->PLN po swoim
    złodziejskim kursie.