  • 1. Data: 2010-08-09 13:52:12
    Temat: Zablokowanie dostępu przez www do konta w banku
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Hasło mam długie, spieszyło mi się i zablokowałem sobie dostęp przez www
    w mBanku. W sumie procedura odzyskania nie jest skomplikowana i jak
    pamiętamy telekod do kanału telefonicznego, to potrwa chwilę. Przy okazji
    naszła mnie taka oto "koncepcja".

    "Koncepcja". login w mBanku jest 8 cyfrowy (przynajmniej mój, ale myślę,
    że to standard) czyli wiemy ile mamy kombinacji do wykorzystania.
    Oczywiście mBank służy tutaj jako przykład. Z tego co kojarzę to chyba
    tylko w ING jest login literowo-cyfrowy, no i w Citi można sobie tworzyć
    własny login. Teraz przy założeniu, że mamy złe zamiary i dysponujemy np
    jakimś botnetem, możemy przy pomocy prostego skryptu zacząć blokować
    dostęp do kont www poszczególnym użytkownikom. Wyobraźmy teraz sobie, że
    powiedzmy kilkanaście tysięcy użytkowników, chce przez telefon odblokować
    sobie dostęp do www - prawdopodobnie padnie call center ;) A będę też
    pewnie próbować dzwonić, że nie logowali się od kilku dni a teraz nie
    mogę się w ogóle zalogować itd itp. No może się zrobić poważny zator
    zanim wszystko wróciłoby do normy.
    Ciekawe jak banki się zabezpieczają przed tego typu atakiem (i czy w
    ogóle), bo sprawa jest jakby trochę skomplikowana. Nawet jeżeli adres IP
    jest powiedzmy spoza europy, to nie możemy założyć, że coś jest nie tak,
    bo może akurat użytkownik przebywa na wakacjach, co jest teraz raczej
    popularne i nie stanowi jakiejś ekstrawagancji. Ale co jeżeli atakujący
    wykorzystywałby tylko adresy IP z Europy, albo nawet w Polski? Powiedzmy,
    że jedno IP może się logować na jeden login i później zostanie
    zablokowane czyli zablokuje jeden dostęp www do konta. W przypadku dużego
    botnetu, gdzie ilość maszyn idzie w tysiące albo i dziesiątki tysięcy,
    nie będzie stanowić to raczej stanowić problemu.
    Zabezpieczeniem wydaje się tutaj coś w rodzaj captcha
    https://secure.wikimedia.org/wikipedia/pl/wiki/CAPTC
    HA
    albo proste pytanie typu "Ile jest 3+4= ?" Tylko czy klienci będą
    zadowoleni z takiego obrotu sprawy? Nie dosyć, że mają mieć długie hasła,
    to jeszcze jakieś łamigłówki?
    Nie jestem zbyt biegły w temacie ale czy tutaj Polbank nie znalazł metody
    na tego typu koncepcje?

    Tfu tak czytam i może lepiej, żebym więcej sobie dostępu do konta nie
    blokował ;)

    --
    xbartx

  • 2. Data: 2010-08-09 14:03:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    xbartx pisze:

    > Tfu tak czytam i może lepiej, żebym więcej sobie dostępu do konta nie
    > blokował ;)

    Ja też sobie zablokowałem, choć złego hasła nie podałem, więc ktoś
    musiał mi zablokować wcześniej.

    Ale nie wydaje mi się, aby to był jakiś poważny problem. Kilka
    tysięcy prób logowania z jakiegoś egzotycznego IP to nie w kij dmuchał i
    taki ruch można szybko zablokować, myślę, że poważny bank zajmuje się
    bieżącym monitorowaniem swojego ruchu na stronie.

    Pomijając już fakt, że loginów jest 100 milionów, a użytkowników o
    wiele mniej, samo trafienie w aktywny login jest już ograniczone szansą
    kilkuprocentową.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2010-08-09 14:06:29
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    xbartx wrote:
> [...]
    > na tego typu koncepcje?
    >
    > Tfu tak czytam i może lepiej, żebym więcej sobie dostępu do konta nie

    jak widac jeszcze nikt tego nie próbował w praktyce, wiec nie było
    potrzeby sie zastanawiac.

    U mnie w banku jest tak, że login jest mój własny
    o hasło pyta "na nastepnej stronie" dopiero po podaniu prawidłowego loginu.
    Trafienie botem w dobry login to male prawdopodobienstwo i bardziej robi
    jako DOS niz blokowanie kont.

  • 4. Data: 2010-08-09 16:27:12
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Dnia Mon, 09 Aug 2010 09:06:29 -0500, witek napisał(a):

> [...]
    > nastepnej stronie" dopiero po podaniu prawidłowego loginu. Trafienie
    > botem w dobry login to male prawdopodobienstwo i bardziej robi jako DOS

    No takie rozwiązanie ewidentnie eliminuje aby tego typu "koncepcje" miały
    jakiekolwiek szanse powodzenia. Ciekawe kiedy i w naszych bankach
    zobaczymy coś takiego.

    Xenocide

  • 5. Data: 2010-08-09 16:35:37
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Dnia Mon, 09 Aug 2010 16:03:41 +0200, Liwiusz napisał(a):

> [...]
    >
    > Pomijając już fakt, że loginów jest 100 milionów, a użytkowników o
    > wiele mniej, samo trafienie w aktywny login jest już ograniczone szansą

    Nie wiem czy wiesz, ale największe botnety mają po kilkaset tysięcy
    komputerów. Do tego większość z nich to komputery z dynamicznie się
    zmieniającym adresem IP tak jak np nasza neostrada. Oczywiście jak
    wszystkie na raz zaczęłyby próbę logowania to padnie po prostu
    infrastruktura banku, ale jakby to robić w miarę sukcesywnie to myślę, że
    można by osiągnąć zamierzone cele.

    Xenocide

  • 6. Data: 2010-08-09 16:51:45
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    xbartx pisze:

> [...]
    > wszystkie na raz zaczęłyby próbę logowania to padnie po prostu
    > infrastruktura banku, ale jakby to robić w miarę sukcesywnie to myślę, że

    Ale jakie cele? Liczyć, że w trzech próbach znajdzie sie poprawne
    hasło? I co dalej?

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2010-08-09 17:15:05
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    On 9 Sie, 15:52, xbartx <b...@h...net> wrote:

    [ciach]
> [...]
    > to jeszcze jakieś łamigłówki?
    > Nie jestem zbyt biegły w temacie ale czy tutaj Polbank nie znalazł metody
    [ciach]

    Eurobank ma tutaj sprytnie przemyslane rozwiazanie - logowanie to: id,
    haslo, haslo z tokena.

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 8. Data: 2010-08-09 17:24:18
    Od: Rafał <a...@m...invalid>

    W dniu 2010-08-09 19:15, Rafal M pisze:
    > Eurobank ma tutaj sprytnie przemyslane rozwiazanie - logowanie to: id,
    > haslo, haslo z tokena.

    I jak wpiszesz 3 razy źle bez tokena to blokada.

    --
    Raf

  • 9. Data: 2010-08-09 17:35:41
    Od: "m4rkiz" <a...@b...cpl>

    "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote in message

    > Ale jakie cele? Liczyć, że w trzech próbach znajdzie sie poprawne hasło? I
    > co dalej?

    no on przeciez pisze o calkowitym sparalizowaniu dostepu przez internet

  • 10. Data: 2010-08-09 18:14:22
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    xbartx wrote:

    > No takie rozwiązanie ewidentnie eliminuje aby tego typu "koncepcje" miały
    > jakiekolwiek szanse powodzenia. Ciekawe kiedy i w naszych bankach
    > zobaczymy coś takiego.

    pekao24.pl