  • 1. Data: 2011-03-29 17:30:01
    Temat: Wycena nieruchomości przed kredytem - czy to jest moje do wglądu?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Staram się o kredyt hipoteczny. Dom jest w budowie i na razie są gołe
    ściany. Chcemy X. Bank zrobił wycenę (za którą zapłaciłem) i wycenił na
    60% z "mojego" X. Cena jest wyssana z palca, tym bardziej że sąsiedni
    domek *identyczny* i w tym samym stanie ale z 2x mniejsza działką
    wyceniono 4 miesiące temu na X. W tym samym banku...

    Teraz mam dwa szybkie pytania:

    a) czy wycena za która zapłaciłem jest "moja" tzn mogę sobie w nią
    zajrzeć? Nie wiem czy pytając bank o to nie zaznaczą mi krateczki
    "upierdliwy klient". Wole nie psuć sobie opini przed podpisaniem kredytu.

    b) Czy bank uwzgledni mi operat szacunkowy przygotowany niezależnie poza
    nim? Celowo nie piszę jaki to bank, chodzi o to czy istnieje jakieś
    ogólne uregulowanie.

    Na około jest pełno opowieści o tym że banki celowo silnie zaniżają
    wyceny. Nie wiem jednak po co, bo mnie na ten przykład takie zachowanie
    odstrasza od takiego banku, a oferta na rynku szeroka.

  • 2. Data: 2011-03-30 08:04:12
    Od: "MichalL" <m...@N...poczta.onet.pl>

    "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl> wrote in message

    > Bank zrobił wycenę (za którą zapłaciłem)

    Ale prawdopodobnie tylko część. Bank pewnie też coś zapłacił.

    > Cena jest wyssana z palca, tym bardziej że sąsiedni domek *identyczny* i w tym
    > samym stanie ale z 2x mniejsza działką wyceniono 4 miesiące temu na X. W tym
    > samym banku...

    Może wyceniała inna firma i wzięła coś innego pod uwagę. Spróbuj dowiedziec się
    jaka to firma, skontaktuj się z nia i wyjaśnij sprawę.
    Może ostatnio w okolicy sprzedała się jakaś nieruchomość za stosunkowo niską
    kwotę i zaniża wartość.

    > a) czy wycena za która zapłaciłem jest "moja" tzn mogę sobie w nią zajrzeć?

    Zapytaj banku, prawdopodobnie nie.

    >Nie wiem czy pytając bank o to nie zaznaczą mi krateczki "upierdliwy klient".
    >Wole nie psuć sobie opini przed podpisaniem kredytu.

    To ty robisz łaskę bankowi, że dajesz mu zarobic na kredycie. Zawsze możesz
    pójść do innego banku, co zresztą doradzam. Porównaj kilka ofert. Te kilkaset
    złotych za wycenę warto poświęcić dla potencjalnie dużo większych korzyści.

    > b) Czy bank uwzgledni mi operat szacunkowy przygotowany niezależnie poza nim?
    > Celowo nie piszę jaki to bank, chodzi o to czy istnieje jakieś ogólne
    > uregulowanie.

    Banki miewaja swoje listy rzeczoznawców. Ale o to też pytaj w banku.

    > Na około jest pełno opowieści o tym że banki celowo silnie zaniżają wyceny.
    > Nie wiem jednak po co, bo mnie na ten przykład takie zachowanie odstrasza od
    > takiego banku, a oferta na rynku szeroka.

    No właśnie.

    MichalL

  • 3. Data: 2011-03-30 15:02:41
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-03-30 10:04, MichalL wrote:
    > Ale prawdopodobnie tylko część. Bank pewnie też coś zapłacił.

    Hmmm.... a mogę poprosić o fakturę :) ?

> [...]
    > dowiedziec się jaka to firma, skontaktuj się z nia i wyjaśnij sprawę.
    > Może ostatnio w okolicy sprzedała się jakaś nieruchomość za stosunkowo

    Musiałbym sprzedać za ... ujemną. 40% brakującej kwoty nijak nie mogę
    się doliczyć inaczej niż zakładając błąd gruby wyceny albo złe intencje
    banku.

    > To ty robisz łaskę bankowi, że dajesz mu zarobic na kredycie.

    Niestety tak to nie wyglada. Zamiast pomagać rzucają kłody pod nogi. Co
    jest o tyle dziwne że zdolność kredytową mam z palcem w ... i zero
    minusów w jakiejkolwiek sprawie.

    > Te kilkaset złotych za wycenę warto poświęcić dla potencjalnie dużo
    > większych korzyści.

    Akurat te skurczybyki mają najsensowniejszą ofertę. Nastepny w
    kolejności bank w perpektywie spłaty jest o kilkanascie tys droższy. Byc
    może mają tak sensowna ofertę dlatego ze nikomu jej nie dają ...

    > Banki miewaja swoje listy rzeczoznawców. Ale o to też pytaj w banku.

    Mają. Tylko dlaczego "moja" wycena miała by być lepsza od "ich" wyceny.
    W końcu w czystej teorii powinny byc identyczne.

  • 4. Data: 2011-03-30 15:50:45
    Od: "MichalL" <m...@N...poczta.onet.pl>

    > Musiałbym sprzedać za ... ujemną. 40% brakującej kwoty nijak nie mogę się
    > doliczyć inaczej niż zakładając błąd gruby wyceny albo złe intencje banku.

    To nie bank wycenia, tylko licencjonowany rzeczoznawca. On na przykład decyduje
    o tym, które nieruchomości w okolicy weźmie pod uwagę do wyceny. A to
    drastycznie może na nią wpłynąć.

    > Akurat te skurczybyki mają najsensowniejszą ofertę.

    Tu zależność jest prosta - jeżeli bank wie o tobie prawie wszystko, może z
    mniejszym ryzykiem dać Ci lepsze warunki. Jezeli chcesz kredyt na dowód - musisz
    więcej zapłacić. Jeżeli nie spełniasz warunków banku to trudno. Musisz poszukac
    gdzie indziej.

    Widziałeś swój scoring z BIK-u? Też mi się wydawało że jestem świetnym klientem.
    Jak się dowiedziałem, ponieważ nie brałem żadnych kredytów które byłyby wpisane
    w BIK (karty kredytowe zawsze spłacałem w całości) moja ocena była średnia. Po
    roku spłacaniu kredytu zaczęły sie telefony z ofertami kredytów. Mój scoring
    poszedł w górę.

    Nie bój się, idź do banku i pytaj. Ty jesteś klientem i dajesz bankowi zarobić.
    Bank nie robi Ci łaski dając kredyt. Pracownik z którym rozmawiasz, jak Ci da
    kredyt - dostanie premię. I to jemu powinno najbardziej zależeć na tym kredycie.

    MichalL