    From: "Jaro" <i...@t...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Wcześniejsza spłata kredytu [hipotecznego]
    Date: Fri, 12 Dec 2003 20:45:49 +0100

    Witam,

    Banki w różny sposób traktują wpłatę większej sumy pieniędzy niż wysokość
    raty wg. harmonogramu. Załóżmy że mam kredyt 60000 zł na 60 miesięcy - raty
    malejące. Rata kapitałowa wynosi 1000 zł + odsetki (najwyższe oczywiście na
    początku). Zakłądy że np pierwsza rata wynosiła 1395 zł. Chciałem wziąć ten
    kredyt na krótszy czas ale moja zdolność kredytowa została wyliczona na 1400
    zł miesięcznie.

    A ja mam zamiar za każdym razem wpłacać np 2000 zł. Logiczne byłoby żeby
    bank pobrał sobie za ratę a pozostałą kwotę potraktował jako wcześniejszą
    spłatę części kapitałowej kredytu (i tu albo powinien przeliczyć wysokość
    rat przy założeniu że okres kredytowania się nie zmienia ale bank generuje
    nowy harmonogram w któym skraca się czas spłaty).

    A co robią banki: niektóe np. ING Bank Slaski po prostu przytrzymuje te
    nadpłącone pieniądze na poczet następnej raty i ich system zawsze sciaga z
    konta rate zgodna z harmonogramem - chyba że damy dyspozycję, że jest to
    wcześniejsza spłata i wtedy zabiorą nam 1% od nadpłaconej kwoty a resztę w
    jakiś magiczny sposób rzekomo potraktują jako wcześniejsza spłata.

    Pytałem też jak to jest w BPH PBK tam można dokonywać wcześniejszej spłaty
    ale w kwocie nie mniejszej niż 5000 zł (o tyle dobrze że nie biorą żadnej
    prowizji poza aneksem za 150zl). Wskutek spłacenie wczesniejszego czesci
    kapitalowej kredytu bank przelicza harmonogram i np. możemy skrócić sobie
    czas spłaty. A ja pytam tej Pani w BPH PBK, że np. chce aby mi skrócili
    termin spłaty o połowę czasu (w umowie jest ze to klient decyduje na ile rat
    ma byc stworzony nowy harmonogram) a ona lekko zdziwiona nie wiedziałą czy
    tak da się zrobić.

    Najlogiczniej chyba traktuja przedwczesna splate w Multibanku. Po prostu po
    pojawiniu sie wiekszej wplaty niz rata przekalkulowuja harmonogram (jezeli
    zmianie ulega wielkosc rat to wtedy nawet nie robia aneksu do umowy).
    Natomiast jak zechcemy skrocenia czasu splat to robia aneks i zdaje sie ze
    biora sobie 150 zl.

    POMOZCIE mi wybrac bankw ktorym w normalny sposob bedzie rozliczana
    wczesniejsza splata kredytu.

    Pozdrawiam
    Jaro