    From: "Agadir" <a...@p...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: VC w Lukas Banku - przemyślenia po roku
    Date: Tue, 18 Jun 2002 22:41:50 +0200

    Witam

    Dzisiaj przyszedł do mnie wyciąg z ww. banku zawierający m.in. opłatę za użytkowanie
    karty w wys. 39 zł. Z racji tego przestudiowałem regulamin oraz tabelę opłat i
    naszło mnie parę refleksji, którymi chciałbym się z wami podzielić.
    1) Wyszło mi, że poza nielicznymi okresami wyjazdów zagranicznych wydaję poprzez VC
    nie więcej niż 500 zł/mies. Gdybym te pieniądze trzymał przez miesiąc na najwyżej
    obecnie oprocentowanym 8% koncie w e-banku, to miałbym z tego 3,33 zł odsetek. Koszt
    karty na miesiąc to 3,25 zł, tak więc używając tej karty praktycznie NIC się na tym
    nie zarabia. Oczywiście zdaję sobie sprawę z pewnych uproszczeń tego porównania, ale
    nie chciałem zbytnio komplikować sprawy, a co najważniejsze - oddaje ono istotę
    sprawy. Naturalnie bank zarabia na KAŻDEJ transakcji!
    2) W przypadku płacenia za granicą kurs przeliczeniowy jest brany wg "zasad
    stosowania kursów zagranicznych środków płatniczych w Banku Zachodnim SA" (par. 25
    p. 2 regulaminu). Oczywiście jest on odpowienio wyższy od kursu średniego, o
    kantorowym nie wspominając - bank zarabia!
    3) Wybieranie gotówki za granicą z bankomatu polecam tylko w sytuacji najwyższej
    konieczności - oprócz samej opłaty za wybranie w wys. 4% sumy (min. 10 zł) od tego
    dnia do momentu spłaty liczony jest procent od wybranej sumy w wysokości 29,90%. Co
    ciekawe, mimo znacznych obniżek stóp procentowych od zeszłego roku to oprocentowanie
    nie uległo zmianie!!! Bank zarabia!
    4) W razie zgubiebia lub kradzieży karty za granicą POD ŻADNYM POZOREM nie
    zgłaszajcie tego faktu w lokalnym centrum VISA lub jakimkolwiek miejscowym banku,
    lecz dzwońcie do banku lub centrum kart w Polsce. Wtedy bank przejmuje
    odpowiedzialność od momentu zgłoszenia. W pierwszym zaś przypadku od momentu
    zgłoszenia + 24 godz. Tak więc złodziej miałby mnóstwo czasu na dokonanie zakupów na
    wasz koszt! Doprawdy, dla mnie te dodatkowe 24 godz. to niczym nie usprawiedliwiony
    SKANDAL!!!
    5) Ponadto, lista rzeczy za które bank NIE ponosi odpowiedzialności, jest o wiele
    dłuższa niż ta opisująca to, za co bank odpowiada. W szczególności wg par. 43 bank
    "nie ponosi również odpowiedzialności za skutki wynikłe z... wykorzystania karty
    zgłoszonej jako utracona" (sic!) W końcu więc przejmuje tą odpwiedzialność czy
    nie?!! (patrz punkt wyżej)
    6) Wspominałem w p. 3 o krwiożerczym oprocentowaniu w stosunku do klienta. Jeżeli
    jednak ktoś jednak zapłaci więcej niż jest winny w danym miesiącu, kwota nadwyżki
    zostaje zaliczona na poczet zadłużenia z tytułu przyszłych transakcji, jednak NIE
    podlega ona oprocentowaniu. Bank zarabia!

    Mam nadzieję, że ta lista pułapek komuś się przyda. Ogólny wniosek - nad posiadaniem
    VC warto się zastanowić.

    Agadir