    From: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Stopy procentowe, kurs walut długoterminowy, kredyt.
    Date: Sun, 6 Dec 2009 00:52:41 +0000 (UTC)

    Jestem w trakcie dłuższych rozważań filozoficzno-statystycznych na temat
    kredytów walutowych i złotówkowych. Generalnie wychodzi mi, że pomija
    się fakt, iż mamy słabszą gospodarkę niż "zachód" i z czasem waluta
    stopniowo drożeje (pomijając okresowe wahania), a co za tym idzie przy
    kredycie walutowym (założmy dla prostoty dyskusji równe raty i stałe
    oprocentowanie) stopniowo spłaca się w złotówkach coraz więcej, bo
    waluta drożeje, podczas gdy w PLN spłaca się ciągle tyle samo!

    Biorąc pod uwagę, że mniej więcej o stopień inflacji rosną również
    zarobki, to przy pewnych granicznych parametrach tych rozważań może
    wyjść, że kredyt w walucie obcej, mimo że niżej oprocentowany, zbliża
    się REALNYMI kosztami do kredytu w PLN. Realne koszta to znaczy takie,
    które są odniesione do zarobków w momencie poszczególnych spłat.
    Zrobiłem sobie arkusz w Excelu i różnice pomiędzy kredytem w PLN i
    walutowym, liczone ilością bieżących pensji wydanych na spłatę kredytu,
    są dużo mniejsze, niż wydawałoby się na pierwszy rzut oka patrząc na
    różnicę w pierwszej racie kredytu. ;) Np różnica w pierwszej racie jest
    niemal dwukrotna, podczas gdy liczba rocznych pensji wymaganych do
    spłaty kredytu (mniejsza o dokładne parametry) w PLN wynosi 9,5, a
    kredytu walutowego - 7,2. Różnica się zmniejsza, jeśli waluta szybciej
    drożeje. Przy założeniu, że waluta drożeje statystycznie nie o 1%, a
    o 2% co roku, to do spłaty kredytu walutowego potrzeba już 8 rocznych
    zarobków. Przy 3% wskaźnik wychodzi 8,8.

    Chętnie się podzielę tym arkuszem, może ktoś znajdzie jakiś błąd w założeniach.

    Ale o co chciałem zapytać: teoretycznie stopy procentowe odpowiadają
    inflacji. Waluta powinna statystycznie (cały czas pomijamy okresowe
    wahania i rozpatrujemy sprawę długoterminowo) drożeć mniej więcej
    o różnicę między inflacją Polski a inflacją kraju waluty. Po prostu
    jeśli np. u nas inflacja wynosi X, a w kraju waluty zero, to co roku
    właśnie o X powinny drożeć u nas wszelkie towary, w tym i specyficzny
    towar, jakim jest waluta obca. Wzrost ten w skali długoterminowej
    pomniejszać może jedynie inflacja w kraju waluty. Teoretycznie jeśli kraje
    mają taką samą inflację, to kurs powinien pozostawać stały.

    Niestety jak się weźmie historię CHFPLN od 2000 roku i rozpatrzy średnią
    kroczącą, to widać, że CHF to tak mniej więcej o 1% rocznie drożeje. A
    różnice LIBOR/WIBOR są dużo większe. Gdzie się zgubiła reszta? Wygląda na
    to, że jesteśmy krajem z niemal tak stabilną gospodarką, jak Szwajcaria, a
    to przecież bzdura! No chyba, że frank jest obecnie niedowartościowany,
    a właściwy kurs to ten z okolic 3,30... ;)

    Podejrzewam, że bardzo upraszczam mechanizmy, za których dokładne opisanie
    pewnie ktoś kiedyś dostanie Nobla. :) Ale pytanie brzmi - czy da się
    znaleźć zależność między długoterminowym wzrostem kursu waluty, a stopami
    procentowymi w kraju waluty i PL? Coś mi się wydaje, że da się, ale różne
    inne, trudniejsze do opisania statystycznego czynniki mają na te kursy
    dużo większy wpływ.
    --
    Samotnik