  • 1. Data: 2003-06-06 00:17:10
    Temat: [SA] bank nie może pobierać opłat za zastrzeżenie karty
    Od: "Robert Kondraciuk" <m...@g...pl>

    Bank nie może pobierać od klientów opłaty w razie
    zastrzeżenia skradzionej lub zagubionej karty
    płatniczej - orzekł wczoraj Sąd Antymonopolowy.

    więcej w dzisiejszej Rzepie

    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_030606/p
    rawo/prawo_a_3.html

  • 2. Data: 2003-06-06 04:58:54
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Robert Kondraciuk" <m...@g...pl> wrote in message
    > Bank nie może pobierać od klientów opłaty w razie
    > zastrzeżenia skradzionej lub zagubionej karty
    > płatniczej - orzekł wczoraj Sąd Antymonopolowy.

    Ooooo... LG bedzie mi musialo oddac 30 pln :).

    Maciej

  • 3. Data: 2003-06-06 05:21:58
    Od: "malwiak" <m...@p...onet.pl>

    > http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_030606/p
    rawo/prawo_a_3.html

    Lepiej cytować część lub całość artykułu, bo RZ blokuje bezpłatny dostęp do
    artykułów w 24h, a sprawa jest ciekawa. Dzięki

    MW

    Unieważnienie karty płatniczej
    Niedopuszczalne opłaty

    Bank nie może pobierać od klientów opłaty w razie zastrzeżenia skradzionej
    lub zagubionej karty płatniczej - orzekł wczoraj Sąd Antymonopolowy.
    Tymczasem niektóre banki jej żądają.

    Opłaty za zastrzeżenie skradzionej lub zagubionej karty pobierał dawniej
    Bank BIG Gdański (obecnie Millennium, który nie wprowadził takich opłat),
    obecnie żąda ich m.in. PKO BP (w wysokości 5 zł).

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się rok temu regulaminowi
    ówczesnego Banku BIG Gdański. § 19 dotyczący wydawania i użytkowania Kart
    Visa Elektron dla osób fizycznych przewidywał, że w wypadku unieważnienia,
    zagubienia lub kradzieży karty jej posiadacz zobowiązany jest zapłacić
    bankowi opłatę za zastrzeżenie karty określoną w cenniku usług.

    Według UOKiK takie opłaty są niedopuszczalne. - Bank swobodnie dysponuje
    powierzonymi pieniędzmi, w zamian musi dołożyć wszelkich starań co do ich
    zabezpieczenia. Zastrzeżenie utraconej karty jest jego ustawowym
    obowiązkiem - uzasadniał UOKiK, powołując się na art. 49 ust. 3 prawa
    bankowego. UOKiK uznał, że wprowadzenie takiej opłaty za realizowanie
    uprawnień klienta jest nadużyciem. - Gdy posiadacz konta zgłosi jej utratę,
    lecz nie wniesie opłaty, to czy bank w tej sytuacji nie dokona zastrzeżenia
    lub je odwoła? Jeśli tak, to naruszy jeden z podstawowych obowiązków
    wynikających z umowy rachunku oraz z przepisów prawa bankowego - podkreślał
    UOKiK. Zażądał uznania tego postanowienia regulaminu za klauzulę
    niedozwoloną.

    Sąd Antymonopolowy zgodził z tym. Wczoraj orzekł, że bank nie powinien
    pobierać takiej opłaty, skoro ma obowiązek chronić pieniądze klientów.

    Wyrok nie jest prawomocny, przysługuje od niego apelacja. Jeśli uprawomocni
    się, żaden bank nie będzie mógł pobierać takich opłat. W sprawach o uznanie
    postanowień umownych za niedozwolone sąd orzeka bowiem abstrakcyjnie, nie
    zaś w konkretnej sprawie nieistniejącego już Banku BIG Gdański.

    - Banki są instytucjami zaufania publicznego, tym bardziej rażące są więc
    wszelkie przepisy znajdujące się umowach bankowych, które naruszają interes
    konsumentów i dobre obyczaje - mówi Alina Urban, rzecznik UOKiK. - Nasz
    urząd stale monitoruje umowy, jakie banki oferują swoim klientów. Niestety,
    nieprawidłowości się zdarzają, dlatego tym bardziej cieszy nas taki wyrok
    sądu - dodaje rzeczniczka. H.F.

  • 4. Data: 2003-06-06 06:42:26
    Od: "Maciek Kycler" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Kondraciuk" <m...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:bbomn4$84g$1@news.onet.pl...
    > Bank nie może pobierać od klientów opłaty w razie
    > zastrzeżenia skradzionej lub zagubionej karty
    > płatniczej - orzekł wczoraj Sąd Antymonopolowy.

> [...]

    Można to zrobić inaczej.
    Opłata za wydanie nowej karty gdy skradziona lub zgubiona (opłata
    dotychczasowa razy 2).

    I już jest zgodne z prawem.

    MaciejK

  • 5. Data: 2003-06-06 09:27:29
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    O, karty zdrozeja 8-)

    MJ

  • 6. Data: 2003-06-06 12:10:58
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    > O, karty zdrozeja 8-)

    Niekoniecznie, bo jednak konkurencja na rynku kart jest znaczna, a przecież
    cena karty, to jedna z najistotniejszych zmiennych, które konsument bierze
    pod uwagę dokonując wyboru.

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 7. Data: 2003-06-07 07:48:48
    Od: Budzik <b...@p...onet.pl>

    Tako rzecze m...@i...pl:

    > Ooooo... LG bedzie mi musialo oddac 30 pln :).

    Postawiłeś :), a poważnie, można by złożyć reklamację?
    Ja ostatnio zapłaciłe w Lukasie chyba 35 zł - za zastrzeżenie karty Visa i
    karty identyfikacyjnej. :(
    Mm szansę na odzyskanie pieniędzy ???

    --
    Pozdrawia... Budzik
    b...@p...onet.pl ; b...@w...pl ; #GG: 565516

    Każdy samochód będzie ci mógł służyć do końca życia
    jeśli będziesz wystarczająco szybko jeździł.

  • 8. Data: 2003-06-07 08:37:20
    Od: "Krzysztof Kujawski" <k...@i...pl>

    > "Robert Kondraciuk" <m...@g...pl> wrote in message
    > >

    > Ooooo... LG bedzie mi musialo oddac 30 pln :).
    >
    > Maciej

    Ale prawo chyba wstecz nie dziala ;)
    Krzysiek

  • 9. Data: 2003-06-07 19:34:22
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Krzysztof Kujawski" <k...@i...pl> wrote in message

    > Ale prawo chyba wstecz nie dziala ;)

    Nie musi. Gdy bank odrzuca reklamacje zwracam sie o pomoc do UOKiK. Sprawa
    jest rozstrzygana [trudno zeby wynik byl inny ;)], zapis zostaje uznany za
    niedozwolony. Bank zwraca kase :). Oczywiscie nalezy poczekac na prawomocny
    wyrok i wpisanie zapisu do Rejestru UOKiK :).

    Maciej

    PS Oczywiscie moze byc prosciej... skladam reklamacje, bank zwraca kase...
    :)

  • 10. Data: 2003-06-08 09:57:50
    Od: "Beniowa" <b...@p...wp.pl>

    Użytkownik "Maciek Kycler" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Można to zrobić inaczej.
    > Opłata za wydanie nowej karty gdy skradziona lub zgubiona (opłata
    > dotychczasowa razy 2).
    >
    > I już jest zgodne z prawem.

    ...chyba tak, ale wtedy klient po prostu moze pojsc sobie do innego banku i
    tam wyrobic nowa KK.
    Pozdrawiam, Grzegorz