  • 1. Data: 2002-04-23 16:33:49
    Temat: Rzepa o inetowych
    Od: "minik" <m...@m...net>

    "Największym polskim bankom prowadzącym działalność detaliczną przybyło w I
    kwartale tego roku niecałe 150 tys. rachunków osobistych. Nieco większa była
    liczba klientów, którzy zaczęli korzystać z rachunków za pośrednictwem
    Internetu.

    W 12 bankach o największej liczbie klientów detalicznych zwiększenie liczby
    rachunków osobistych o 147 tys. oznacza, że przyrost od początku roku
    wyniósł zaledwie 1,2 proc. Jeśli taka tendencja utrzyma się w kolejnych
    kwartałach, może to oznaczać, że rynek jest bliski nasycenia. Przypomnijmy,
    że według danych "Rz", w całym 2001 r. bankom w Polsce przybyło 1,8 mln
    rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych (ROR), i było to mniej niż w roku
    poprzednim, kiedy liczba ROR wzrosła o 2,1 mln. Może to oznaczać, że bliski
    jest moment, kiedy banki zamiast pozyskiwać klientów nie mających jeszcze
    rachunków osobistych, powszechnie przestawią się na walkę o odebranie ich
    konkurentom. Wygląda na to, że ta batalia już trwa, w przypadku kilku banków
    liczba rachunków osobistych się zmniejszyła. W Pekao SA o 24 tys., a w BPH
    PBK o 3 tys. Najwięcej nowych ROR (77 tys.) przybyło największemu
    detaliście, PKO BP. Procentowo najbardziej zwiększyła się liczba kont
    osobistych w Lukas Banku (6 proc.) i Kredyt Banku (5,2 proc.).

    O ponad 155 tys. zwiększyła się za to liczba klientów indywidualnych
    korzystających z rachunków za pośrednictwem Internetu. Ponad jedna trzecia
    tego przyrostu przypada na dwie instytucje (mBank i Inteligo) działające
    wyłącznie w Intenecie. Należy przy tym zastrzec, że w przypadku mBanku
    podaliśmy liczbę wszystkich klientów, a więc również tych, którzy posiadają
    tylko konto oszczędnościowe, mające jednak pewne funkcje typowego ROR. W
    pozostałych bankach z naszej tabeli Internet jest tylko dodatkowym kanałem
    dostępu do rachunków. Jak widać, klientów zainteresowanych składaniem zleceń
    z domowego komputera również jest coraz więcej.

    w. g.

    Rozmowa z Andrzejem Topińskim, prezesem Związku Banków Polskich
    Bankowcy dojrzeli

    Związek Banków Polskich położył w tym roku nacisk na poprawę relacji banków
    z klientami detalicznymi. Czy banki dopiero teraz zauważyły, że ich klienci
    nie są zbyt zadowoleni?

    ANDRZEJ TOPIŃSKI: Już w ubiegłym roku zwróciliśmy uwagę na lepsze relacje z
    klientami i powołaliśmy instytucję arbitra bankowego oraz współpracowaliśmy
    z Sejmem przy ustawie o kredycie konsumenckim. To zainteresowanie bierze się
    z trzech powodów. Wśród bankowców dojrzała już świadomość, że muszą
    wykazywać więcej zrozumienia dla potrzeb klientów. Po drugie, jest kwestia
    uregulowania spraw konsumenckich zgodnie ze standardami Unii Europejskiej. A
    wreszcie - w końcu mamy odpowiednie możliwości techniczne, aby np.
    przerzucić na banki odpowiedzialność za operacje dokonane zastrzeżonymi
    przez klientów czekami.

    W wystąpieniu do członków związku zwracał pan uwagę na negatywną atmosferę,
    jaką wokół banków tworzą media i politycy. W jaki sposób się ona przejawia?

    Najlepiej pokazać to na konkretnych przykładach. Np. jedna z ogólnokrajowych
    gazet pisząc o bankach z upodobaniem używa w tytule słowa "lichwa", które ma
    jednoznacznie negatywny kontekst. Zawsze w okresie recesji banki są pod
    pręgierzem, bo mają małą skłonność do udzielania kredytów, w sytuacji kiedy
    gwałtownie pogarsza się sytuacja ich klientów. Poza tym mamy do czynienia z
    napięciami pomiędzy rządem a Narodowym Bankiem Polskim i przy okazji od
    różnych polityków dostaje się też bankom.

    Walne zgromadzenie przyjęło specjalną uchwałę, w której deklaruje poparcie
    dla polityki gospodarczej rządu. Czy to znaczy, że polityki poprzednich
    rządów bankowcy nie popierali?

    Popieramy wszystko, co służy gospodarce i zawsze jesteśmy zainteresowani
    zaangażowaniem się w aktywnie prowadzoną politykę prorozwojową. Popieramy
    politykę gospodarczą tego rządu i jeśli po nim przyjdzie inny, to zapewniam,
    że też będziemy starali się znaleźć najlepszy strony jego działań i popierać
    je.

    Związek zmienił w tym roku statut, czemu mają służyć wprowadzone zmiany?

    Zmiany mają charakter porządkujący i konsumują doświadczenia z ostatnich 11
    lat. Poza tym demokratyzujemy się wewnętrznie, za rok wybierzemy prezesa na
    nową kadencję w bezpośrednim głosowaniu."

    http://www.rp.pl/teksty/wydanie_020423/ekonomia_a_13
    -1.F.gif
    http://www.rp.pl/teksty/wydanie_020423/ekonomia_a_13
    -2.F.gif

  • 2. Data: 2002-04-24 07:46:38
    Temat: Re: Rzepa o inetowych
    Od: "Witek" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > wyłącznie w Intenecie.
    > Jak widać, klientów zainteresowanych składaniem zleceń
    > z domowego komputera również jest coraz więcej.

    Dla mnie najciekawsze sa tabelki netowych bankow. Telepekao24 stracilo
    1,3tys. klientow !!! (teraz ma ok. 15,2tys.) Odplyw zanotowal tez VWB. A PKO
    BP zyskalo blisko 10tys. (9,7tys.)
    Teraz piewsza tabelka. Wyzej wspomniane Pekao stracilo 24tys klientow, po
    fuzji w PBKBPH takze odplyw. Citi po fuzji chyba zaczyna sie podnosic, bo
    przyrost dodatni. BZWBK na razie na plusie (i to znacznym) ale fuzja
    (balagan z tym zwiazany) pewnie oslabi te wyniki na koniec roku.
    Aa tak OT slyszalem ze BZWBK zastanawia sie nad zawieszeniem wprowadzania
    ICBS, bo jest zbyt duzy burdel i znikaja cyferki ?!?
    pzd

  • 3. Data: 2002-04-28 10:03:34
    Od: "News" <j...@i...pl>

    > 1,3tys. klientow !!! (teraz ma ok. 15,2tys.) Odplyw zanotowal tez VWB. A
    PKO
    > BP zyskalo blisko 10tys. (9,7tys.)

    Pewnie dzieki temu, ze nie tak dawno kazali zalozyc konta swoim pracownikom
    ;-)))))
    marcin