  • 11. Data: 2002-10-02 22:22:36
    Temat: Re: Rzeczywista stopa roczna
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com> writes:

    > Akurat nie tak. To o czym piszesz to efektywna stopa, a to ZUPEŁNIE co
    > innego.

    No to chyba bede musial jednak spojrzec w ustawe.

    > A tu z kolei zależy od okresów kapitalizacji. Jeśli jest roczny to będzie
    > tak jak napisałeś, ale przy np. kwartalnym dostaniesz trochę więcej.

    Nie, nie zalezy. Co za roznica, czy raz pomnoza 100 zl przez 1.05,
    czy tez dwa razy przez sqrt(1.05)?
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 12. Data: 2002-10-03 12:28:14
    Od: "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com>

    > Z nazwy, bo wyniki tego co jest nazywane rzeczywista stopa procentowa sa
    > takie same jak w przypadku efektywnej ;).

    Nie wiem, jak do tego doszedłeś, ale z całą pewnością tak nie jest.
    Wystarczy uwzględnić fakt, że wraz z wydłużeniem okresu spłaty maleje stopa
    rzeczywista, a efektywna rośnie.

    Prosty przykład:
    Kredyt 1100 zł
    Prowizja (potrącana) 100 zł
    12 rat miesięcznych wg algorytmu annuitetowego (równe raty)
    stopa nominalna 20%
    Uruchomienie 4.10.2002, raty zawsze na 4 dzień miesiąca

    Wyliczenie:
    Wysokość raty = 101,90 zł (ostatnia rata 101,86 zł)
    Suma płatności = 1222,76 zł
    Stopa efektywna = ((1222,76-1000)/1000)*100% = 22,28 % /*
    Stopa rzeczywista (wyliczona wg wzoru z ustawy) = 46,59 %

    /*
    "Normalnie", przy obliczaniu stopy efektywnej nie uwzględnia się prowizji,
    więc równie dobrze może być tak:
    Stopa efektywna = ((1222,76 - 1100)/1100)*100% = 11,16 %

    Jeśli ten sam kredyt rozłożymy na 24 raty, to stopa rzeczywista wyniesie
    35,23 %, a stopa efektywna (taka z uwzględnieniem prowizji) wyniesie 34,38
    %.

    Chyba najbliżej prawdy jest interpretacja, że stopa rzeczywista, to
    nominalne oprocentowanie, jakie trzeba zastosować do kwoty "netto" kredytu,
    aby suma płatności wynosiła, tyle ile w rzeczywistości (dodatkowo, należy
    skorzystać z algorytmu z malejącą ratą).
    Nawiązując do wcześniejszego przykładu, zastosowanie stopy 46,59 % do kwoty
    1000 zł w algorytmie malejących rat daje sumę płatności = 1252,31 zł.
    Nie jest to dokładnie to samo, ale blisko. Choć z drugiej strony 3 % różnicy
    przy większych kwotach, to jednak sporo.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomasz Stański

  • 13. Data: 2002-10-03 17:37:58
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com> napisał w
    wiadomości news:anhd2f$hej$1@sunflower.man.poznan.pl...

    > Nie wiem, jak do tego doszedłeś, ale z całą pewnością tak nie jest.
    > Wystarczy uwzględnić fakt, że wraz z wydłużeniem okresu spłaty maleje
    stopa
    > rzeczywista, a efektywna rośnie.

    Nie wiem na jakiej podstawie wyciagnales taki wniosek. Stopa efektywna
    [zwana przez niektorych 'rzeczywista'] maleje w wypadku wydluzania sie
    okresow kapitalizacji [okresow co jakie splacamy raty w przypadku kredytu].

> [...]
    > Wysokość raty = 101,90 zł (ostatnia rata 101,86 zł)
    > Suma płatności = 1222,76 zł
    > Stopa efektywna = ((1222,76-1000)/1000)*100% = 22,28 % /*

    Blad. Nie wiem skad wziales taki wzor. W kazdym razie zapomniales, ze co
    miesiac kapital jest mniejszy. Naprosciej obliczyc to zadalac sobie pytanie
    jakie by mowialo byc oprocentowanie lokaty rentierskiej zebym osiagna taka
    sama wartosc odsetek jak w przypadku kredytu ;).

    > Jeśli ten sam kredyt rozłożymy na 24 raty, to stopa rzeczywista wyniesie
    > 35,23 %, a stopa efektywna (taka z uwzględnieniem prowizji) wyniesie 34,38
    > %.

    Jedna i druga bedzie rowna. Zarowno w przypadku gdy kredyt bedzie splacany
    rok, 2 lata, 5 lat, czy jeszcze dluzej.

    BTW radze pogrzebac najpierw w archiwum grupy a potem dopiero wymyslac
    definicje do tego co juz od dawno temu zostalo nazwane ;).

    Pozdrawiam
    Maciek

  • 14. Data: 2002-10-03 22:21:00
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org>

    Hello All!

    01 Oct 02 20:49, Krzysztof Halasa pisal do All:

    KH> Podobnie jak przy rocznej lokacie - dajemy 100 zl, a po roku odbieramy
    KH> 105 zl, bo stopa procentowa = 5% :-(

    gwoli ścisłości - odbieramy 104!, - bo fiskus nam rąbnął złotówe :(

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-

  • 15. Data: 2002-10-04 08:41:42
    Od: "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com>

    > Stopa efektywna
    > [zwana przez niektorych 'rzeczywista'] maleje w wypadku wydluzania sie
    > okresow kapitalizacji [okresow co jakie splacamy raty w przypadku
    kredytu].

    Jeśli kredyt spłacam częściej, to odsetki naliczane są od coraz mniejszego
    kapitału, zatem koszt maleje, zatem stopa efektywna maleje. Jak wydłużę
    okresy między spłatami, to odsetki są większe, czyli koszt większy, czyli
    stopa efektywna rośnie. W skrajnym przypadku, gdy kredyt (wraz z odsetkami)
    spłacasz jednorazowo po roku, to stopa efektywna=stopa nominalna.
    Dla lokat jest dokładnie odwrotnie, bo tam kapitalizacja oznacza zwiększenie
    kapitału, czyli zwiększenie podstawy naliczania odsetek, czyli im częściej,
    tym efektywnie więcej.
    Prościej już nie potrafię Ci tego wytłumaczyć.

    > Blad. Nie wiem skad wziales taki wzor. W kazdym razie zapomniales, ze co

    A jaki Twoim zdaniem jest wzór na stopę efektywną?

> [...]
    > jakie by mowialo byc oprocentowanie lokaty rentierskiej zebym osiagna taka
    > sama wartosc odsetek jak w przypadku kredytu ;).

    Jak już wyżej napisałem, stopa efektywna przy lokatach i kredytach zachowuje
    się dokładnie odwrotnie.

    > Jedna i druga bedzie rowna. Zarowno w przypadku gdy kredyt bedzie splacany
    > rok, 2 lata, 5 lat, czy jeszcze dluzej.

    Jaka? Może jednak spróbuj coś powyliczać i podaj konkretne liczby, a nie
    rzucaj jakimiś niesprawdzonymi hasłami.

    > BTW radze pogrzebac najpierw w archiwum grupy a potem dopiero wymyslac
    > definicje do tego co juz od dawno temu zostalo nazwane ;).

    Od przeszukania archiwum zacząłem poszukiwanie wyjaśnienia pojęcia stopy
    rzeczywistej. Nie znalazłem, więc zadałem pytanie.
    Poza tym od 7 lat siedzę w kredytach, więc pojęcia takie stopa nominalna,
    czy efektywna są mi doskonale znane. Nowym pojęciem jest dla mnie stopa
    rzeczywista (ta ustawowa, a nie potoczna, która może być mylona ze stopą
    efektywną).

    --
    Pozdrawiam,
    Tomasz Stański

    PS.
    Jeśli chcesz podyskutować na temat definicji stopy efektywnej, to zapraszam
    na priv, żeby grupy nie zaśmiecać.

  • 16. Data: 2002-10-04 11:23:56
    Od: "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com>

    > Nie, nie zalezy. Co za roznica, czy raz pomnoza 100 zl przez 1.05,
    > czy tez dwa razy przez sqrt(1.05)?

    Dlaczego pierwiastek?
    Kapitalizacja oznacza dopisanie odsetek do kapitału, zatem w następnym
    okresie masz już "odsetki od odsetek".
    Może się wygłupię, ale niech tam, podam przykład.
    Załóżmy lokatę 10 000 zł i kapitalizację miesięczną. Jeśli mamy 5% rocznie,
    to znaczy że miesięcznie mamy ok.0,4168%, czyli w pierwszym miesiącu odsetki
    wyinosą 41,67 zł, a po kapitalizacji kapitał wyniesie 10 041,67 zł. W drugim
    miesiącu odsetki wynoszą już 41,84 zł, czyli kapitał będzie 10 083,51 itd.
    Ogólnie po roku dostaniesz 10 511,62 zł
    Jeśli tą samą lokatę weźmiemy z roczną kapitalizacją, to po roku dostaniemy
    dokładnie 10 500 zł.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomasz Stański

  • 17. Data: 2002-10-04 17:44:47
    Od: "MK" <m...@i...pl>

> [...]
    > kapitału, zatem koszt maleje, zatem stopa efektywna maleje. Jak wydłużę
    > okresy między spłatami, to odsetki są większe, czyli koszt większy, czyli

    Ech... uzyj sobie Excela. Zobacz wynik i sprobuj zrozumiec na czym to polega. Wg.
    tego co twierdzisz roczna pozyczka w Providencie [20% nominalnie] splacana w ratach
    tygodniowych ma oprocentowanie efektywne mniejsze niz ta sama pozyczka zaciagnieta w
    banku i splacana w ratach miesiecznych ;).

    > W skrajnym przypadku, gdy kredyt (wraz z odsetkami)
    > spłacasz jednorazowo po roku, to stopa efektywna=stopa nominalna.

    Dokaldnie

> [...]
    > tym efektywnie więcej.
    > Prościej już nie potrafię Ci tego wytłumaczyć.

    Ja tez. A moze... dla banku ktory udziela pozyczki jrst to depozyt, jak deponujesz w
    banku pieniadze to bank zaciaga u ciebie kredyt. Dlaczego sadzisz, ze zasady
    matematyki zmieniaja sie w zaleznosci od tego kto udziela kredytu?

    > A jaki Twoim zdaniem jest wzór na stopę efektywną?

    Masz ten wzor z zalaczniku do ustawy o kredycie konsumenckim ;).

    > Jak już wyżej napisałem, stopa efektywna przy lokatach i kredytach zachowuje
    > się dokładnie odwrotnie.

    Skomentowalem wyzej ;).

    > Jaka? Może jednak spróbuj coś powyliczać i podaj konkretne liczby, a nie
    > rzucaj jakimiś niesprawdzonymi hasłami.

    Nie bardzo mi sie chce przerabiac ponownie to co juz bylo na pl.biznes.banki.
    Archiwum jest publicznie dostepne i sa tam tez m.in. moje wypowiedzi. Tylko trzeba
    zadac sobie troche trudu i poszukac ;).
    Kilka przykladow
    http://groups.google.com.pl/groups?as_q=efektywne&ie
    =UTF-8&oe=UTF-8&as_ugroup=pl.biznes.banki&as_uauthor
    s=lidka&lr=&hl=pl

> [...]
    > czy efektywna są mi doskonale znane. Nowym pojęciem jest dla mnie stopa
    > rzeczywista (ta ustawowa, a nie potoczna, która może być mylona ze stopą

    Hehe... srorki ale pomylka to jest przyznawanie sie do pracy przy kredytach i
    twierdzenie, ze stopa efektywna maleje kiedy naprawde rosnie i odwrotnie ;). No,
    chyba ze pracujesz dla Providenta wtedy byloby to zrozumiale. 7 lat to on juz chyba
    dziala w Polsce ;).

    > PS.
    > Jeśli chcesz podyskutować na temat definicji stopy efektywnej, to zapraszam
    > na priv, żeby grupy nie zaśmiecać.

    To nie jest zasmiecanie. Moze przy okazji ktos jeszcze skorzysta :).

    Maciej

  • 18. Data: 2002-10-04 23:46:23
    Od: "TS" <(freespam)tsmaster@poczta.onet.pl>

> [...]
    nominalnie] splacana w ratach tygodniowych ma oprocentowanie efektywne
    mniejsze niz ta sama >pozyczka zaciagnieta w banku i splacana w ratach

    A co za różnica jak nazywa się kredytodawca? Im szybciej spłacasz kapitał,
    tym szybciej maleją odsetki. No z tym chyba nie będziesz dyskutować.
    No może pokaż wreszcie jakiś konkretny przykład (może być w excelu).

> [...]
    sadzisz, ze zasady matematyki zmieniaja sie w zaleznosci od tego kto udziela

    No fajnie. Powiedzmy że konto a'vista to taki kredyt zaciągnięty przez bank
    u klienta. Powiedzmy że wpłaciłeś na początek 1000 zł. Policz sobie ile
    odsetek dostaniesz po miesiącu jeśli co 3 dni wypłacasz po 100 zł, a ile
    jeśli po 30 dniach wypłacisz 1000 zł. Jeśli nadal uważasz, że częstotliwość
    spłat (lub kapitalizacji przy lokatach) nie ma znaczenia, to ja wysiadam.

    > Masz ten wzor z zalaczniku do ustawy o kredycie konsumenckim ;).

    Tu jest właśnie problem.
    W ustawie jest wzór na stopę RZECZYWISTĄ, a nie efektywną.

    > Skomentowalem wyzej ;).

    Ja również.

    > Nie bardzo mi sie chce przerabiac ponownie to co juz bylo na
    pl.biznes.banki.

    Szkoda. Bardzo jestem ciekaw wyliczeń, które potwierdzą Twoją opinię.

> [...]
    >http://groups.google.com.pl/groups?as_q=efektywne&i
    e=UTF-8&oe=UTF->8&as_ugr
    oup=pl.biznes.banki&as_uauthors=lidka&lr=&hl=pl

    No rewelacja.
    W dyskusji "KK, oprocentowanie miesieczne i roczne" podałeś taki przykład:
    kwota kredytu = 1000
    Prowizja + odsetki (zapłacone w dniu otrzymania kredytu = 0
    Ilość rat = 12
    Okres spłaty kredytu (w miesiącach) = 12
    Rata = 20 [tylko odsetki - 11 takich rat]
    Ostatnia rata (jeśli inna niż poprzednie = 1020 [splata kapitalu + odsetki
    za 12-sty miesiac]
    i wyszła Ci stopa efektywna 26,82%.
    Może powiedzieć jak to wyliczyłeś?
    Bo mi wychodzi że zapłacę 11*20zł+1020zł=1240zł, czyli efektywnie dokładnie
    24%.

> [...]
    ;).No, chyba ze pracujesz dla Providenta wtedy byloby to zrozumiale. 7 lat

    Nie, nie pracuję dla Providenta.
    Proponuję żebyś jednak podał konkretny przykład, na konkretnych liczbach.
    Łatwiej będzie dyskutować.

    Zupełnie nie wiem, dlaczego ignorujesz konkretne przykłady podawane przeze
    mnie. Odnośnie choćby stopy efektywnej przy kredytach, wystarczy sięgnąć do
    jakiejkolwiek eferty kredytowej jakiegokolwiek banku, żeby przekonać się, że
    stopa efektywna jest ZAWSZE niższa od nominalnej (oczywiście bez
    uwzględniania prowizji, opłat, itp). Przy lokatach dla odmiany stopa
    efektywna jest ZAWSZE większa od nominanej. No chyba że wszystkie banki źle
    liczą :-(

    >To nie jest zasmiecanie. Moze przy okazji ktos jeszcze skorzysta :).

    Jeśli inni nie mają nic przeciwko, to proszę bardzo.

    Pozdrawiam,
    TS

  • 19. Data: 2002-10-05 00:47:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    > będzie

    > Dlaczego pierwiastek?

    Ech, krzywo spojrzalem, wydawalo mi sie, ze to ma byc polroczna
    kapitalizacja. Przy kwartalnej oczywiscie 4 mnozenia i pierwiastek
    czwartego stopnia. W przyblizeniu, bo miesiace maja rozna dlugosc.

    Wciaz bez roznicy, oczywiscie, i to nie zalezy juz od dlugosci miesiecy.

    > Kapitalizacja oznacza dopisanie odsetek do kapitału, zatem w następnym
    > okresie masz już "odsetki od odsetek".

    Truizm.

    > Może się wygłupię, ale niech tam, podam przykład.
    > Załóżmy lokatę 10 000 zł i kapitalizację miesięczną. Jeśli mamy 5% rocznie,

    ale "oprocentowania nominalnego", tak? To zupelnie inna bajka,
    samo "Oprocentowanie nominalne" nie jest przydatne do obliczenia
    oprocentowania lokaty (oprocentowanie = oprocentowanie efektywne).

    Chociaz przy kredytach jest jeszcze gorzej, samo "oprocentowanie nominalne"
    nie jest przydatne do niczego, nawet nie da sie oszacowac prawdziwego
    oprocentowania - widzialem juz "wspaniale" oferty dla klientow, ktorzy
    zobaczyli jakis towar w sklepie i ich mozg zajal sie wylacznie sposobem
    zdobycia nan pieniedzy - wedlug banku "oprocentowanie nominalne" wynosilo
    7,costam %, a na szybko liczac widac bylo, ze prawdziwe oprocentowanie
    bylo wyzsze niz 40%.
    Swoja droga, uwazam, ze takie "oferty" mocno przekraczaja juz granice
    uczciwosci.

    > to znaczy że miesięcznie mamy ok.0,4168%,

    Jesli juz zaokraglac, to poprawnie - srednio ok. 0,4167% :-)
    Albo 0,4166666667%.

    > czyli w pierwszym miesiącu odsetki
    > wyinosą 41,67 zł, a po kapitalizacji kapitał wyniesie 10 041,67 zł.

    Zakladajac 30 dni bedzie to root(1.05,365)^30 * 10000 = 10040,18 zl,
    wiec mniej-wiecej zgadza sie.

> [...]
    > Ogólnie po roku dostaniesz 10 511,62 zł
    > Jeśli tą samą lokatę weźmiemy z roczną kapitalizacją, to po roku dostaniemy

    To oczywiste, ze jesli podajesz oprocentowanie nominalne, okres
    kapitalizacji ma znaczenie. Natomiast jesli podajesz oprocentowanie
    efektywne (i sprobuje przeczytac ustawe, ale wedlug obecnych moich
    informacji - takze rzeczywiste z ustawy, bo jest tozsame
    z oprocentowaniem (efektywnym)) nie ma znaczenia okres kapitalizacji
    (oczywiscie nie ma wplywu na wysokosc kapitalu po np. roku, bo klient
    moze chciec miec odsetki do dyspozycji np. wczesniej).
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 20. Data: 2002-10-05 08:06:51
    Temat: Re: [UWAGA!! HTML] Rzeczywista stopa roczna
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "TS" <(freespam)tsmaster@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > spłat (lub kapitalizacji przy lokatach) nie ma znaczenia, to ja wysiadam.

    Ech... przeciez ja wlasnie pisze, ze ma kolosalne znaczenie. Ty nie potrafisz jednak
    pojac jakie ;(. Zobaczmy na przykladzie [sorki za html]

    Kapitalizacja co 3 dni Kapitalizacja co 30 dni
    Dzień Kapitał Odsetki Suma Kapitał Odsetki Suma
    1 1 000,00 zł 10,00 zł 1 010,00 zł 1 000,00 zł - zł
    1 000,00 zł
    4 1 010,00 zł 10,10 zł 1 020,10 zł 1 000,00 zł - zł
    1 000,00 zł
    7 1 020,10 zł 10,20 zł 1 030,30 zł 1 000,00 zł - zł
    1 000,00 zł
    10 1 030,30 zł 10,30 zł 1 040,60 zł 1 000,00 zł - zł
    1 000,00 zł
    13 1 040,60 zł 10,41 zł 1 051,01 zł 1 000,00 zł - zł
    1 000,00 zł
    16 1 051,01 zł 10,51 zł 1 061,52 zł 1 000,00 zł - zł
    1 000,00 zł
    19 1 061,52 zł 10,62 zł 1 072,14 zł 1 000,00 zł - zł
    1 000,00 zł
    22 1 072,14 zł 10,72 zł 1 082,86 zł 1 000,00 zł - zł
    1 000,00 zł
    25 1 082,86 zł 10,83 zł 1 093,69 zł 1 000,00 zł - zł
    1 000,00 zł
    28 1 093,69 zł 10,94 zł 1 104,62 zł 1 000,00 zł - zł
    1 000,00 zł
    31 1 104,62 zł 11,05 zł 1 115,67 zł 1 000,00 zł 100,00 zł 1
    100,00 zł

    Juz przewiduje natepne pytanie :). Bedziesz sie zastanawial dlaczego kapital w w
    pierwszej czesci tabelki nie maleje tylko rosnie ;). Pomysl to nie boli ;).

    > Tu jest właśnie problem.
    > W ustawie jest wzór na stopę RZECZYWISTĄ, a nie efektywną.

    Tu sie udalo bankowcom. Dzieki temu moga ludziom wmawiac, ze oprocentowania lokat i
    kredytow nie mozna porodnywac ;).

    > zachowuje

    Hehe... w jakim banku tak twierdza? ;)

> [...]
    > uwzględniania prowizji, opłat, itp). Przy lokatach dla odmiany stopa
    > efektywna jest ZAWSZE większa od nominanej. No chyba że wszystkie banki źle

    Bez komentarza, ale jesli maja takich specjalistow ktorzy nie rozrozniaja kosztow od
    oprcentowania efektywnego to po prostu nie wiedza co licza ;).

    Maciej