    From: cef <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: zbyt silny złoty byłby problemem
    Date: Thu, 18 Apr 2024 12:37:11 +0200

    > No to może masz nierealne wymagania? Bezrobocie mniejsze, pensje
    > większe, może trzeba jednak zadowolić się nieco mniejszym zyskiem.
    > Tak jak wszyscy inni.

    Jest to zupełnie naturalne, że zaakceptowałbym mniejszy zysk.
    Ale akurat zmiany kursu waluty nie zawsze pokrywają się
    choćby z inflacją na tamtym rynku. Coś kosztowało pięć lat temu
    100 euro, to teraz powinno podrożeć około 20% a cena,
    która podlega negocjacji na kierunku DE-PL to nadal 100 eur.

    > Rynkowa cena to ta, ile sam musiałbyś zapłacić za taki towar.
    > Zatrudnianie pracowników to inna bajka - może to np. kwestia wielkości
    > produkcji? Albo trzeba pogodzić się z tym, że pewne rzeczy np. Chińczycy
    > zrobią taniej.

    Nie mieszaj Chińczyków do jednostkowej roboty :-)
    Tu nie mają nic do powiedzenia.

    > Ale co to ma do rzeczy? Od tego jest np. okres próbny. Masz chyba do
    > czynienia z konkretnymi osobami, a nie z jakąś chodzącą średnią?

    Owszem, ale opisałem regułę, że nie wiesz, który z nich spełnia te
    wymagania.
    Ilu chciałbyś tak testować do znalezienia tego 1%??? Stać Cię?
    Jednego wywaliłem już drugiego dnia, ale
    musiałem mu zapłacić za ten miesiąc, żeby mi się nie pętał po warsztacie.

    > Którego nie masz, bo mu się nie chce pracować tak tanio?

    NIe mam, bo ich nie ma na rynku na tylu, żeby można było przygarnąć w
    miarę bez problemów.

    > A próbowałeś przenieść produkcję np. na Zachód? Skoro w Polsce drogo...

    To też mi się nie opłaca.

    > ... i dodatkowo nikomu nie dasz szansy się wykazać :-)

    No, nie - próby były - przez jakiś czas miałem nawet kilku zatrudnionych,
    ale zadowolony nie byłem.

    > Jak oni to nie wiem, ale może przynajmniej tyle ile sprzątaczka
    > w Niemczech? Albo "specjalista ds. gastronomii" z McD? Podobno mamy
    > wspólny europejski rynek, każdy ma paszport w domu (zresztą DO też
    > wystarczy), kraje zachodnie to nie jest lot na drugą półkulę.

    W wymienionych zawodach naprawdę decyduje tylko chęć do pracy
    ale nie wiem czy przedsiębiorcy zapłacą chętnie 10tys brutto sprzątaczce,
    bo akurat tyle proporcjonalnie płaciłem kiedyś operatorom.

    > Nie żebym twierdził, że wszyscy *od*razu* muszą zarabiać tyle ile
    > specjalista w Szwajcarii - po prostu oba ekstrema nie są rynkowe.

    Fajnie się tak pisze, ale spróbuj dokonać realnie takiej rotacji.
    Myślisz, że tam jest jakoś lepiej z jakością pracowników/kandydatów?