  • 11. Data: 2002-07-08 17:04:59
    Temat: Re: zabezpieczenia w bankowosci elektronicznej
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Mon, 8 Jul 2002 18:58:02 +0200, "Piotr W" <t...@p...onet.pl>
    wrote:

    >ale tego w bankach ja bynajmniej nie słyszałem

    Ustawa dopiero staruje.
    A czytniki kart chipowych sa stosowane obecbie np, w internetowych
    biurach maklerskich.

    >ale tutaj, czyli w IB jest instalowany "jakiś" certyfikat IB
    >+ klucz w pliku ( zahasłowany )
    >piszę jakiś bo nie do końca kumam
    >
    >Jak tu się mają zabezpieczenia ?

    logowanie nr klienta i numrycznym haslem
    Przelew w inecie "podpisuje" sie kluczem -po prostu wskazuje sie na
    dysku/dyskietce plik i podaje haslo klucza.
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl

  • 12. Data: 2002-07-08 17:12:35
    Od: Marcin F <m...@i...pl>

    Wojtek Frabinski wrote:

    > Teoretycznie wydaje sie, ze nie powinno byc wiekszego problemu, zeby
    > trojan oprocz przechwytywania klawiatury (w tym rowniez hasla do
    > klucza) zgral i przeslalal dalej caly plik klucza. O takim programie
    > jeszcze nie slyszalem ale nie znaczy to ze go nie ma :-).

    a to dziwne bo trojanow uzywalem wlasnie po to by miec dostep do dyskow

    --
    Sława, pieniądze i kobiety - Medżik DiscoPolo Mejker
    Odwiedź już dziś: http://www.mdpm.bzi.pl !!!

  • 13. Data: 2002-07-08 18:44:46
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "Piotr W" <t...@p...onet.pl> wrote in message
    > Coraz bardziej powszechne są dostępy do konta przez i-net
    > Jak to wygląda pod względem bezpieczeństwa dla tzw podpisów
    > elektronicznych np oferowany obecnie system SBE w InvestBanku
    > Nie jest to jakikolwiek token lub lista haseł jakie są oferowane przez
    inne
    > banki
    > ( tokena używam od roku i jest OK )

    Co do tokenow, list hasel jedno i wielorazowych : wszelkie tego typu
    narzedzia sa oparte na zasadach takich, że bank jest w posiadaniu tych
    samych informacji (sluzacych do autoryzacji) co uzytkownik. W efekcie
    rozmywa sie odpowiedzialnosc - w razie udanego ataku na bank (czy tez raczej
    na konto klienta) nie wiadomo czy dokonal to cwany klient i sie wypiera
    transakcji, jego znajomy (tesciowa ?) - czy tez dokonal to jakis pracownik
    banku podszywajac sie pod tozsamosc klienta. Ten aspekt sprawy z oczywistych
    wzgledow nie jest to zbytnio naglosniony przez bankow .
    W przypadku prawidlowo zrealizowanego systemu opartego o podpis cyfrowy
    roznica jest taka, ze
    1. bank nigdy nie byl i nie jest w posiadaniu tej "tajemnicy" co klientowu
    sluzy do autoryzacji (Bank jest w posiadaniu tylko danych służacych do
    weryfikacji podpisu, ale nie danych służacych do ich sporzadzania)
    2. bank do kazdej transakcji posiada autoryzowany przez klienta dokument.
    Dokument którego autentyczność można bez kłopotów sprawdzić.
    W razie udanego ataku na bank(na konto klienta) sprawa jest jasna
    - jest dokument : "atak" dokonał klient, niech szuka winowajce u siebie (w
    firmie)
    - nie ma dokumentu : przepraszamy klienta, "zle zaksiegowana operacja",
    idzie w straty, dochodzenie jest wewnetrzne.

    Bynajmniej nie wynika z tego, że klient jest bardziej bezpieczny. To znaczy
    jest całkowicie bezpieczny od manipulacji ze strony pracownikow banku. Bank
    też jest bezpieczny - nawet cien podejrzenia nie może paść na pracownikow
    banku - oni fizycznie nie sa w stanie podrobic podpisu klienta. Nawet
    wszyscy najbardziej uprawnieni informatycy bankowi na kupie.

    > Jaka jest szansa na złamanie klucza elektronicznego ?

    Już podpisany dokument jest pewny. Kradziez klucza tez można wykluczyć (gdy
    jest w karcie kryptograficznej). Inne ataki nie sa jeszcze znane, ale
    teoretycznie sa mozliwe (wyłudzenie podpisu)
    Generalnie jest taka zasada - podpis cyfrowy nie uwalnia od dbania o
    bezpieczenstwo komputera. Wprost przeciwnie. Stacja robocza, która służy do
    tego by na nim dokonac poważne operacje finansowe, niezaleznie od rodzaju
    stosowanej autoryzacji, powinno być maksymalnie bezpieczna.

    Vizvary Istvan

  • 14. Data: 2002-07-09 05:44:51
    Od: "Robert Wicik" <R...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > transakcji, jego znajomy (tesciowa ?) - czy tez dokonal to jakis pracownik
    > banku podszywajac sie pod tozsamosc klienta. Ten aspekt sprawy z
    Właśnie w skrócie wyjasniłeś różnice między zabezpieczeniami-kryptografią
    symetryczną i asymetryczną.
    W symetrycznej dwie strony mają ten sam klucz, w asymetrycznje tylko jedna
    :-).

> [...]
    > jest w karcie kryptograficznej). Inne ataki nie sa jeszcze znane, ale
    > teoretycznie sa mozliwe (wyłudzenie podpisu)
    A tu podstawowy problem - podpisał Kowalski, czy ktoś kto akurat był w
    posiadaniu kluczy Kowalskiego, dlatego trzeba chronić klucze. Kopia zapasowa
    kluczy może się jeszcze znajdować w instytucji je generującej na wypadek np.
    odtworzenia w przypadku zagubienia ...

    Pozdrawiam
    Robert Wicik

  • 15. Data: 2002-07-09 06:58:47
    Od: "Pawel Kierski" <p...@m...com.pl>

    Użytkownik Robert Wicik <R...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:agdt5i$55t$...@n...onet.pl...
    > Użytkownik "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    [...]
    > (gdy
    > //...//
    > A tu podstawowy problem - podpisał Kowalski, czy ktoś kto akurat był w
    > posiadaniu kluczy Kowalskiego, dlatego trzeba chronić klucze.

    Albo dodatkowo zabezpieczać urządzenia/procedury PIN-em lub
    identyfikacją biometryczną.

    > Kopia zapasowa
    > kluczy może się jeszcze znajdować w instytucji je generującej na wypadek np.
    > odtworzenia w przypadku zagubienia ...

    To chyba nawet w ustawie zostało przewidziane.

    Paweł Kierski
    p...@m...com.pl

  • 16. Data: 2002-07-09 07:09:56
    Od: "Pawel Kierski" <p...@m...com.pl>

    Użytkownik Piotr W <t...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:agc33b$n5$...@n...tpi.pl...

    > Użytkownik Pawel Kierski <p...@m...com.pl> w wiadomości do grup
    [...]
    > No dobrze, dobrze . . .
    > To jak wygląda tak głośny ostatnio podpis elektroniczny ?
    > Jeżeli dobrze trybie to przecież to to samo ?

    Doczytałem - wygląda to na asymetryczne klucze. Czyli coś takiego,
    na czym będzie funkcjonować podpis elektroniczny.

    > Jeszcze jedno :
    > mamy tu do czynienia z zahasłowanym kluczem elektronicznym
    > trojan przechwyci hasło do klucza a co z samym kluczem ?

    Jak jest w praktyce przechowywany? Jeśli gdzieś w pliku, i to
    jeszcze o w miarę dobrze ustalonych parametrach, to do "wyłuskania"
    żaden problem...
    Ideałem jest zewnętrzne urządzenie, które od strony komputera
    można jedynie poprosić o podpisanie/zaszyfrowanie ciągu danych.
    Dodatkowo takie urządzenie w momencie przyjęcia żądania powinno
    prosić o PIN, albo jakoś inaczej weryfikować osobę "podpisującą".

    > Znajduje się on tylko na "moim" nośniku , który był wysyłany do mnie
    > tylko 1 raz.
    > Przecież w trakcie podpisywania elektronicznego nie jest wysyłany cały
    > klucz a jedynie jego sciśle określony ciąg przez niego generowany
    > na dany moment , połączenie . . . etc.

    W przypadku kluczy asymetrycznych - faktycznie na podstawie jednej
    transakcji nie da się nic sensownego uzyskać. Poprzednio pisałem
    o sytuacji, gdy hasło służy do autoryzacji (nawet, jeśli przesyłane
    jest nie hasło, ale np. losowany przez serwer ciąg szyfrowany
    przy użyciu hasła). Ale jak widać system InvestBanku ma dużo słabszy
    punkt w innym miejscu: klucz prywatny i hasło można stosunkowo łatwo
    przechwycić.

    Paweł Kierski
    p...@m...com.pl

  • 17. Data: 2002-07-09 07:42:28
    Od: "Piotr W" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik Pawel Kierski <p...@m...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:age2d6$uvq$...@n...polbox.pl...
    > Ale jak widać system InvestBanku ma dużo słabszy
    > punkt w innym miejscu: klucz prywatny i hasło można stosunkowo łatwo
    > przechwycić.
    > Paweł Kierski

    no dobrze
    przechwycić po łączach w trakcie przyznawania ?
    czy też już u petenta,
    zakładam że klucz jest na nośniku wyjmowalnym
    całość (także komp) zbezpieczona przed dostępem osób trzecich
    łącze do i-netu przez kochaną TePSę?

    --
    Piotr W
    t...@p...onet.pl

  • 18. Data: 2002-07-09 07:51:18
    Od: "Robert Wicik" <R...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr W" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > czy też już u petenta,
    > zakładam że klucz jest na nośniku wyjmowalnym
    > całość (także komp) zbezpieczona przed dostępem osób trzecich

    Na tym się nie znam.
    Ale najlepiej jak klucz się sam broni np. w karcie, z której nie można
    (przynajmniej teoretycznie) go wyczytać.

    Pozdrawiam
    Robert Wicik

  • 19. Data: 2002-07-09 07:59:20
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Tue, 9 Jul 2002 09:42:28 +0200, "Piotr W" <t...@p...onet.pl>
    wrote:

    >no dobrze
    >przechwycić po łączach w trakcie przyznawania ?
    >czy też już u petenta,

    na komputerze klienta

    >zakładam że klucz jest na nośniku wyjmowalnym
    >całość (także komp) zbezpieczona przed dostępem osób trzecich
    >łącze do i-netu przez kochaną TePSę?

    Jesli komp jest zabezpieczony przed dzialaniem osob trzecich zarowno
    bezposrednio jak i przez siec to ok. Ale ile kompow tak na prawde
    zabezpieczonych ?
    U przecietnego usera zainstalowanie trojana to nie problem.

  • 20. Data: 2002-07-09 08:04:19
    Od: "Pawel Kierski" <p...@m...com.pl>

    Użytkownik Piotr W <t...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:age463$5ss$...@n...tpi.pl...
    > Użytkownik Pawel Kierski <p...@m...com.pl> w wiadomości do grup
    > dyskusyjnych napisał:age2d6$uvq$...@n...polbox.pl...
    >
    > no dobrze
    > przechwycić po łączach w trakcie przyznawania ?

    Jeśli jest tak przesyłany - można.

    > czy też już u petenta,
    > zakładam że klucz jest na nośniku wyjmowalnym

    ... który raz na jakiś czas musi się znaleźć w kompie...

    > całość (także komp) zbezpieczona przed dostępem osób trzecich

    OK.

    > łącze do i-netu przez kochaną TePSę?

    Dynamiczny IP trochę utrudni pracę trojanowi. Ale wystarczy
    napisać takiego, który wychwytuje pojawienie się pliku klucza
    w systemie plików (włożenie nośnika), zapisuje go sobie i zaczyna
    logować naciśnięcia klawiszy. Potem to wszystko mailem (po wykryciu
    aktywnego połącznia) na darmowe konto i już...
    A dobrze zabezpieczona karta/czytnik po prostu nie da szany.

    Paweł Kierski
    p...@m...com.pl