    From: " Ro" <b...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: tajemniczy kurs? jaja:(
    Date: Thu, 22 Aug 2002 05:10:39 +0000 (UTC)

    Tomasz Staszewski <t...@p...fm> napisał(a):

    > A to w takim razie Pani na infolinii była d..., bo powinna powiedzieć
    > tak: "Droga nasza klientko, transakcję jaką Pani wykona na Cyprze w
    > funtach cypryjskich VISA Int. przeliczy na dolary amerykańskie wg
    > własnego kursu, który nie jest publikowany, jest jednak stały dla
    > wszystkich kart wydanych w systemie VISA, zaś Raiffeisen Bank Polska SA
    > przeliczy kwotę wyrażoną w dolarach na złote polskie wg kursy sprzedaży
    > dewiz, który w chwili obecnej wynosi 4,xx zł. Czy mogę Pani jeszcze w
    > czymś pomóc?"

    VISA nie uzywa wlasnego kursu i nigdy takiego nie uzywala. Dlaczego VISA
    niby mialaby zabawiac sie i uzywac wlasnego kursu kiedy latwiej jest zawsze
    uzywac aktualne ceny (hurtowa interbank rata) z potraceniem np. 1% dla
    siebie (tak jest w glownym rejonie w ktorym znajduje sie USA -- w innych
    moze jest to nadal wyzsze ale dawno nie sprawdzalem wiec nie wiem)?

    > Ależ oczywiście, że nie.
    > Nb. przekonałem się osobiście, że kursy VISA Int są _często_ zmienne,
    > bo:
    > dwie transakcje, obydwie 12.08, obydwie w tym samym bankomacie, jedna o
    > 11:15, druga o 15:07. Obydwie rozliczone 13.08 (szybki ten Fortis),
    > pierwsza pociągnęła z konta 9,83 PLN, a druga 9,79 (2x100SKK)

    To jest normalne ze wartosci walut ciagle sie zmieniaja ale jest to
    minimalne i potrzeba np. wojny czy jakiegos powaznego krachu na jednym rynku
    walutowym a nie na innym abys zauwazyl powazne roznice w ciagu dnia.
    Wiekszym problemem dla przecietnego uzytkownika pozostaja nadal oplaty i
    prowizje oraz dodatkowo tak jak w Polsce dodatkowy przelicznik w innym
    czasie i po innej cenie (juz nie interbank i nie hurtowej) na zlotowke.