eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.wgpwreforma emerytalna a zus w kontekscie wypowiedzi dietra na forum › Re: reforma emerytalna a zus w kontekscie wypowiedzi dietra na forum
    From: "Greg" <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: reforma emerytalna a zus w kontekscie wypowiedzi dietra na forum
    Date: Wed, 11 Feb 2009 12:44:21 +0100

    Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał w wiadomości
    news:gmucqv$ngi$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > "Greg" <m...@g...pl> wrote in message

    > odniosłem wrażenie ze sygerujesz jakoby regulacja "ustawą" musiala
    > spowodować "maksymalizacje" stawek za usługę, gdy tymczasem ja takiego
    > związku bezpośredniego nie widzę. Oczywiście "obowiązkowaść" musi byc
    > wprowadzona ustawą ale sama w sobie nie musi ona zwiększąć kosztów
    > "systemu" wyłącznie z tego powodu ( że to ustawa )

    Przypominam, że w 1999 r. zalety OFE zachwalano mówiąc o wolnym rynku, że w
    każdym momencie możesz zmienić OFE, że to wymusi konkurencję, że będą się
    pzreścigać w oferowaniu coraz to lepszej jakości usług, itp, itd.
    Jest inaczej. Dlaczego?
    I dlaczego miało by byc inaczej w przypadku obowiązkowych lokat?

    > Problemem jest "zmowa" OFE oraz brak "różnorodności" firm oferujących
    > "usługę" zarządzania.

    A z czego ta zmowa wynika?
    Otóż wynika bezpośrednio z przymusu utrzymywania tych śródków w systemie
    naczyń połączonych OFE.
    Klient w każdym momencie może przetransferować środki z jednego OFE do
    drugiego ale nie może tych środków w dowolnym momencie wycofać.
    Skutek jest taki, że co by nie zrobił te środki i tak pozostaną w systemie
    OFE.
    Poszczególne OFE doskonale zdają sobie z tego sprawę i dlatego mogą się
    umawiać na utrzymywanie jednolitych złodziejskich prowizji.
    Jeden klient odchodzi, drugi przychodzi. Bilans wychodzi na zero.
    W sytuacji, w której w każdym momencie mógłbyś wycofać swoje środki i wydać
    je na co tylko chcesz, OFE drżały by o utrzymanie klientów.
    Przy takich prowizjach jak dziś, odchodzących było by więcej niż
    przychodzących.
    I dopiero to mynusiło by obniżenie stawek.

    > Wystarczyloby dokładnie jedno zdanie w "ustawie" aby zmienić ten stan
    > rzeczy:
    > "zarządzanie indywidualnym kontem emerytalnym może prowadzić obywatel
    > bezpośrednio lub przez specjalizowaną firme na zasadzie pełnomocnictwa".

    hmmm... minęło 10 lat i nikt tego zdania nie dopisał.
    I nie dopisze.
    Nie po to ten system został stworzony.