  • 1. Data: 2004-02-26 20:52:05
    Temat: przywóz dewiz w walizce
    Od: "veni VIDI vici" <s...@o...pl>

    Mam prośbę do znających sie trochę na prawie bankowym/dewizowym. dla
    których to p[ewnie lamerskie pytanie:)

    Moim zdaniem to przestepstwo ale paragrafu nie mam i właśnie proszę
    fachowców o wsparcie..
    Sytuacja wyglada tak, że firma ABC (spółka z .o.o) sprzedaje towar do
    np. Norwegii za kwotę 20 000 zł.
    Firma z Norwegii towar odbiera i w tym samym czasie gości u siebie
    prezesa firmy ABC, który inkasuje 20 000 (a raczej równawartość) w
    cashu, przyjeżdża do Polski (z kasą w walizce), kase wymienia na
    polskie złote i wpłaca do kasy firmy ABC, czego dowodem jest KP.

    Śmierdzi na odległość, proszę o podanie jakie paragrafy złamano, if
    any.

    PZDr
    Quba

  • 2. Data: 2004-02-27 04:12:49
    Temat: Re: przywóz dewiz w walizce
    Od: "Kirill" <K...@c...com>

    > Śmierdzi na odległość, proszę o podanie jakie paragrafy złamano, if
    > any.
    >
    > PZDr
    > Quba

    To nie duża suma więc wydaje mi się, że to zgodne z prawem. PO prostu
    płatność gotówką. Nawet na wwozie nie trzeba deklarować, jeśli nie
    przekroczy limitu.

    Kirr

  • 3. Data: 2004-02-27 07:32:14
    Od: "darsoon" <d...@o...pl>

    Użytkownik "veni VIDI vici" <s...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:c1lmd7$3qf$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
    > polskie złote i wpłaca do kasy firmy ABC, czego dowodem jest KP.
    >
    > Śmierdzi na odległość, proszę o podanie jakie paragrafy złamano, if

    IMO nie łamie przepisów, przynajmniej Prawa Dewizowego.

    Obowiązki związane z wywozem za granicę i przywozem do kraju wartości
    dewizowych, czyli m.in. gotówki, opisane są w Art. 18.1 obowiązującej
    ustawy Prawo Dewizowe:
    "Rezydenci i nierezydenci przekraczający granicę państwa są obowiązani
    zgłaszać, w formie pisemnej, organom celnym lub organom Straży
    Granicznej wykonującym kontrolę celną, przywóz do kraju złota
    dewizowego lub platyny dewizowej, a także krajowych lub zagranicznych
    środków płatniczych, jeżeli ich wartość przekracza łącznie
    równowartość 10 000 euro."

    Czyli nierezydent (Firma z Norwegii) może przywieźć do Polski "w
    walizce" równowartość 20000PLN i nawet nie musi tego zgłaszać na
    granicy.

    Art. 25.1 ustawy PD:
    "Rezydenci są obowiązani dokonywać przekazów pieniężnych za granicę
    oraz rozliczeń w kraju z nierezydentami za pośrednictwem uprawnionych
    banków, jeżeli kwota przekazu lub rozliczenia przekracza równowartość
    10 000 euro."

    Oznacza to, że rezydent (Firma ABC) może rozliczyć się, bez
    pośrednictwa banku (w gotówce) z Firmą z Norwegii (20000PLN <
    10000EUR).

    Pozdrawiam,
    darsoon