    From: "Paweł Nyczaj" <pnyczaj@poczta[kropka]onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: problem z zapłaceniem kartą
    Date: Wed, 21 Sep 2005 18:52:46 +0200

    > Czy limity stosowane przez sklepy są zgodne z prawem? np. płatność karta
    > powyżej 20 zł - tak np. robi nowy sklep LIDLw Warszawie przy ul.
    > Kasprowicza - byłem tam pierwszy i ostatni raz :( miałem zakupy za 18 z
    > groszami i nie pozwolili mi zapłacic kartą.

    W Polsce sprzedawca nie może robić problemów przy płatnościach kartą, ani
    tym bardziej obciążać klienta prowizją. Ale w innych jest inaczej np. o ile
    wiem w Szwecji można pobierać prowizję za transakcje kartowe (dlatego tam
    popularne są karty wydawane przez sklepy). W praktyce są sklepy, które nie
    chcą przyjmować płatności kartą na małe kwoty i klientowi dość ciężko jest z
    tym walczyć no chyba, że jest pracownikiem organizacji płatniczej i się
    uprze bo zwykły klient raczej nie będzie się kłucił. Już milion razy mówiło
    się,że obrót kartowy jest w dłuższej perspektywie tańszy niż gotówkowy. Moim
    zdaniem problemem jest zmowa banków co do wysokości opłaty intercharge
    będącej największym składnikiem prowizji za transakcję kartową.