  • 11. Data: 2007-11-23 05:41:58
    Temat: Re: problem z wyborem TFI
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 22 Nov 2007 15:44:12 +0100,
    osoba podpisana: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    napisała:
    [...]
    > i Skarbiec, i fundusze CU, i Unikorona i mnóstwo innych funduszy,

    Eee, CU chyba nie ma?
    KJ

    Biologia poucza, ze jeśli cię coś ugryzło, to niemal pewne, ze była to samica.

  • 12. Data: 2007-11-23 08:41:38
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Kamil Jońca pisze:
    > Dnia Thu, 22 Nov 2007 15:44:12 +0100,
    > osoba podpisana: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    > napisała:
    > [...]
    >
    > Eee, CU chyba nie ma?

    Możliwe, pewnie się rozpędziłem. Ale jest tyle innych, że brak CU nie
    jest tak bardzo bolesny :)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 13. Data: 2007-11-23 09:04:52
    Od: kris <k...@g...com>

    On 22 Lis, 15:44, "Ksieciuniu6" <k...@g...pl>
    wrote:

    > Różnica jest taka, że w supermarkecie masz kilkset funduszy różnych
    > towarzystw, a w 3 filarze CU masz tylko fundusze grupy CU itd.

    czyli np porownujac Legg Mason czy innymi TFI z mbankiem wyglada na
    to, ze mbank jest lepszy? skoro tak to czemu ludzie wybieraja TFI? no
    chyba musza miec jakies zalety?

    I jeszcze takie pytanie na temat jednostek funduszy w mbanku... jak to
    wyglada w praktyce? Kupuje jednoskti funduszu ktory mnie interesuje
    powiedzmy raz w miesiacu a po 30 latach sprzedaje? czy moze polega to
    na ciaglej obserwacji i jesli jednostki poszly w gore to sprzedaje a
    jak tanieja to kupuje i tak bawie sie przez 30 lat? Pytanie moze
    troche smieszne ale jak juz mowilem jestem zupelnym laikiem w tym
    temacie:)

    Pozdrawiam
    Kris

  • 14. Data: 2007-11-23 09:25:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    kris pisze:

    > czyli np porownujac Legg Mason czy innymi TFI z mbankiem wyglada na
    > to, ze mbank jest lepszy? skoro tak to czemu ludzie wybieraja TFI? no
    > chyba musza miec jakies zalety?

    Przewagą TFI jest to, że sprzedają jednostki bezpośrednio przez
    agentów, tym samym mają lepsze sposoby do przekonania klienta. Aby
    korzystać z supermarketu w mbanku, trzeba wykazać się inicjatywą,
    założyć tam konto i w ogóle trzeba wiedzieć, że coś takiego istnieje.

> [...]
    > jak tanieja to kupuje i tak bawie sie przez 30 lat? Pytanie moze
    > troche smieszne ale jak juz mowilem jestem zupelnym laikiem w tym

    Nie ma znaczenia, czy kupisz przez mBank, czy bezpośrednio w TFI. W
    każdym przypadku masz możliwość obserwacji ceny jednostek. Przy tak
    długim okresie (30 lat) nie przejmowałbym się lokalnymi (nawet
    kilkuletnimi) korektami, tylko trzymał się funduszy akcyjnych.

    Jeśli jednak w ciągu trwania inwestycji chciałbyś sprzedać lub
    dokonać konwersji na inne fundusze, to masz taką możliwość. Jednak jako
    niespecjalista (i jako specjalista również) trudno jednak wybrać
    odpowiedni moment do sprzedaży (lokalne maksimum), jak i do kupna
    (loklane minimum). Dlatego należy pogodzić się z tym, że inwestowanie w
    akcje to jednak inwestycja długoterminowa i pomimo wahań, trzymać się
    raz obranego kursu.

    Po 30 latach, albo w dowolnym innym momencie masz możliwość
    sprzedania jednostek i pójścia na lody :)

  • 15. Data: 2007-11-23 09:39:59
    Od: kris <k...@g...com>

    On 23 Lis, 10:25, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > Po 30 latach, albo w dowolnym innym momencie masz możliwość
    > sprzedania jednostek i pójścia na lody :)

    Dzieki za wyjasnienia!
    A czy poza mbankiem sa inne miejsca gdzie jest tak duzy wybor
    funduszy?

    Kris

  • 16. Data: 2007-11-23 09:46:19
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    Liwiusz napisał(a):

> [...]
    > korzystać z supermarketu w mbanku, trzeba wykazać się inicjatywą,
    > założyć tam konto i w ogóle trzeba wiedzieć, że coś takiego istnieje.

    I trzeba mieć internet. :)

    --
    Wojciech Bancer

  • 17. Data: 2007-11-23 09:46:26
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    kris pisze:

    > Dzieki za wyjasnienia!
    > A czy poza mbankiem sa inne miejsca gdzie jest tak duzy wybor
    > funduszy?

    Nie znam dobrze wszystkich ofert, ale *chyba* nie. Zresztą nie ma
    sensu szukać - lepszych warunków nie dostanie się, nie będą przecież
    dopłacać do kupna (choć AXA plan inwestycyjny ogłasza się, że do końca
    roku dają 10% więcej od wpłaty. Ale myślę, że jest to tak skonstruowane,
    że w dłuższej perspektywie dopłaca się do interesu).

  • 18. Data: 2007-11-23 10:12:53
    Od: kris <k...@g...com>

    On 23 Lis, 10:46, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
    > roku dają 10% więcej od wpłaty. Ale myślę, że jest to tak skonstruowane,
    > że w dłuższej perspektywie dopłaca się do interesu).

    A jak wyglada kwestia bezpieczenstwa moich pieniedzy? Mam na mysli np.
    bankructwo banku lub jakies inne niebezpieczenstwa. W sumie pytam nie
    tylko o fundusze ale ogolnie o konta bankowe itp. W jaki sposob jestem
    zabezpieczony?

    Pozdrawiam
    Kris

  • 19. Data: 2007-11-23 10:21:36
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    kris pisze:

> [...]
    > bankructwo banku lub jakies inne niebezpieczenstwa. W sumie pytam nie
    > tylko o fundusze ale ogolnie o konta bankowe itp. W jaki sposob jestem

    W przypadku lokat i kont bankowych, to poczytaj sobie co to jest
    Bankowy Fundusz Gwarancyjny - generalnie do pewnej kwoty (kilka tysięcy)
    pieniądze są chronione w 100%, do kolejnego progu (kilkadziesiąt
    tysięcy? zł) są chronione w 90%, a powyżej to już chyba wcale.
    Przepraszam, że piszę tak ogólnie, ale informacje takie są
    ogólnodostępne w internecie, jak również w bankach, więc można łatwo
    sprawdzić.

    Natomiast w przypadku funduszy - przy zakupie np. poprzez mbank
    ewentualne bankructwo mbanku nie ma wpływu na zakupione fundusze. Bank
    jest bowiem tylko pośrednikiem w przekazywaniu pieniędzy do TFI. Z kolei
    samo TFI też nie posiada środków pochodzących ze składek osobiście, nie
    wchodzą zatem one w skład jego majątku w przypadku upadłości. Środki te
    są deponowane w banku-depozytariuszu, tym samym są oddzielone od majątku
    TFI.

    Ogólnie rzecz biorąc, środki na TFI są na tyle dobrze chronione, że
    nie trzeba się martwić o ich stratę. Ponadto rozłożenie środków (jeśli
    już byłoby ich tak dużo) na kilka TFI spowoduje, że hipotetyczne
    bankructwo jednego z nich jeśli nawet pociągnęłoby stratę wkładów (a nie
    powinno), to nie wpłynie na środki w pozostałych TFI.

    O wiele większym ryzykiem jest wybranie złej strategii inwestycyjnej.
    I nie mówię tutaj tylko o spadku indeksów giełdowych. Znany był jakiś
    czas temu fundusz - chyba w Hiszpanii - który inwestował rzekomo w stare
    znaczki pocztowe. Inwestycja okazała się jednak bańką-wydmuszką, która
    później straciła na wartości, okazało się bowiem również, że fundusz
    zamiast inwestować, przeznaczał środki na prywatne cele jego
    pracowników. Doszło zatem do normalnego przestępstwa.

  • 20. Data: 2007-11-23 14:02:35
    Od: kris <k...@g...com>

> [...]

    > (loklane minimum). Dlatego należy pogodzić się z tym, że inwestowanie w
    > akcje to jednak inwestycja długoterminowa i pomimo wahań, trzymać się

    Jeszcze dla pewnosci... czyli moj koncowy zysk wynika z roznicy ceny
    kupna i sprzedazy pojedynczej jednostki funduszu czy tez wyglada to
    troche inaczej?

    Kris