  • 1. Data: 2007-11-22 12:25:50
    Temat: problem z wyborem TFI
    Od: kris <k...@g...com>

    Witam Grupe,

    Pytanie nie jest zwiazane z bankami ale mysle, ze ogolnie pytania
    zwiazane z pieniedzmi/oszczedzaniem mieszcza sie w temacie grupy. A
    wiec do rzeczy.

    Mam 30 lat i w koncu chce zaczac odkladac na emeryture/daleka
    przyszlosc. Niestety moja wiedza jest bardzo ograniczona jesli chodzi
    o te tematy:( Zastanawiam sie nad wybraniem jednego z TFI aby tam
    lokowac pieniadze. Generalnie mysle zeby 60% zainwestowac w fundusz
    akcyjny a reszte bezpieczniej.
    Kilka dodatkowych informacji:
    - cel inwestycji: emerytura (ewentualnie jakies niespodziewane
    zdazenie w dalekiej przyszkosci)
    - czas inwestycji: ponad 30 lat
    - mozliwosc skorzystania ze zgromadzonych srodkow w przyszlosci (bez
    jakis duzych oplat/ bez straty zarobionych %)
    - wysykosc miesiecznych skladek: 200-300 PLN, w przyszlosci wiecej
    wiec fajna bylaby opcja mozliwosci wplaty dodatkowych srodkow poza
    miesiecznym standardem
    - generalnie szukam miejsca, w ktorym podpisuje umowe i tylko pamietam
    o przelewaniu miesiecznych skladek, bez koniecznosci sledzenia trendow
    na rynku finansowym

    Z góry dziekuje za pomoc.
    Kris

  • 2. Data: 2007-11-22 12:32:10
    Temat: Re: problem z wyborem TFI
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    kris pisze:

    > - generalnie szukam miejsca, w ktorym podpisuje umowe i tylko pamietam
    > o przelewaniu miesiecznych skladek, bez koniecznosci sledzenia trendow
    > na rynku finansowym

    Supermarket funduszy inwestycyjnych w mbanku - zaletą jest brak opłat
    za zakup i za sprzedaż jednostek. Do wyboru ponad 100 różnych funduszy,
    reprezentujących różne sposoby inwestycji.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2007-11-22 13:24:33
    Od: kris <k...@g...com>

    On 22 Lis, 13:32, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    > Supermarket funduszy inwestycyjnych w mbanku - zaletą jest brak opłat
    > za zakup i za sprzedaż jednostek. Do wyboru ponad 100 różnych funduszy,
    > reprezentujących różne sposoby inwestycji.

    No ale domyslam sie, ze to wymaga pewnej wiedzy i ogolnie trzymania
    reki na pulsie. Mnie interesuje rozwiazanie gdzie nie musze sie tym
    zbytnio przejmowac a w razie jakis niekorzystnych sytuacji TFI sie do
    mnie odezwie - poleci jakies rozwiazanie. W mbanku czyba tego nie ma.

    Kris

  • 4. Data: 2007-11-22 13:39:08
    Od: "K.K." <z...@h...oraz.pl>

> [...]
    > zbytnio przejmowac a w razie jakis niekorzystnych sytuacji TFI sie do
    > mnie odezwie - poleci jakies rozwiazanie. W mbanku czyba tego nie ma.

    Nie pomyliłeś się w ilości zer przy 'składce' miesięcznej?

  • 5. Data: 2007-11-22 13:49:31
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    kris pisze:

> [...]
    > zbytnio przejmowac a w razie jakis niekorzystnych sytuacji TFI sie do
    > mnie odezwie - poleci jakies rozwiazanie. W mbanku czyba tego nie ma.

    W perspektywie 30 lat radziłbym nie słuchać doradców, tylko trzymać
    się funduszy akcyjnych niezmiennie. 5 lat przed emeryturą stopniowo
    przenosić kapitał do bardziej zrównoważonych funduszy, tak aby w
    emeryturę wejść z 50% kapitału w akcjach, przeznaczonych na dalsze
    wieloletnie inwestycje, oraz 50% kapitału w bardziej bezpiecznych
    funduszach, przeznaczonych na bieżące wydatki i niedalekie inwestycje.

  • 6. Data: 2007-11-22 14:06:39
    Od: kris <k...@g...com>

    On 22 Lis, 14:39, "K.K." <z...@h...oraz.pl>
    wrote:

    > Nie pomyliłeś się w ilości zer przy 'składce' miesięcznej?

    200-300 PLN miesiecznie, czemu uwazasz ze moglem sie pomylic? Za malo/
    za duzo?

    Kris

  • 7. Data: 2007-11-22 14:09:31
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    kris pisze:

    > 200-300 PLN miesiecznie, czemu uwazasz ze moglem sie pomylic? Za malo/
    > za duzo?

    Chodzi o to, że przy takiej - w sumie niewielkiej - składce - nikt
    nie będzie się nad Tobą pochylał i indywidualnie doradzał Ci strategię
    inwestycyjną.

  • 8. Data: 2007-11-22 14:33:57
    Od: kris <k...@g...com>

    On 22 Lis, 15:09, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    > Chodzi o to, że przy takiej - w sumie niewielkiej - składce - nikt
    > nie będzie się nad Tobą pochylał i indywidualnie doradzał Ci strategię
    > inwestycyjną.

    ok, rozumiem

    a co do mbanku to ciekawi mnie jaka jest roznica miedzy ich
    supermarketem funduszy a ofertami innych instytucji w ramach tzw 3
    filaru np Commercial Union, Leg Masson itp

    Kris

  • 9. Data: 2007-11-22 14:44:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    kris pisze:

    > ok, rozumiem
    >
    > a co do mbanku to ciekawi mnie jaka jest roznica miedzy ich
    > supermarketem funduszy a ofertami innych instytucji w ramach tzw 3
    > filaru np Commercial Union, Leg Masson itp

    Uważaj, bo w firmach typu Commercial Union zaoferują Ci ubezpieczenie
    na życie, przez co np. po 10 latach i wpłacie 50 000zł, na koncie
    będziesz miał np. 45 000, bo reszta składek i zysków pójdzie na ochronę
    ubezpieczeniową.

    Natomiast jeśli chodzi o LegMason, to jet to TFI, które prowadzi
    sprzedaż również za swoim pośrednictwem jednostek uczestnictwa w swoich
    funduszach. Przewaga mbanku jest taka, że tam również jest i Leg Mason,
    i Skarbiec, i fundusze CU, i Unikorona i mnóstwo innych funduszy,
    dostępnych jednak bez prowizji. Natomiast gdybyś te same fundusze chciał
    zakupić poza mbankiem, to po pierwsze zapłacisz prowizję za zakup, a po
    drugie zapłacisz prowizję za sprzedaż.

    Generalnie III filar sensu stricto to jest indywidualne konto
    emerytalne (IKE) lub pracownicze programy emerytalne (PPE). O ile PPE
    nie zależy od Ciebie, organizuje je bowiem pracodawca, o tyle każdy może
    sobie założyć prywatnie IKE. W IKE można oszczędzać tak jak na lokacie
    bankowej, albo wykupywać jednostki funduszy inwestycyjnych. W ramach
    mbanku można również założyć IKE i kupować wybrane fundusze towarzystwa
    inwestycyjnego Skarbiec.

    Zaletą IKE jest to, że po przejściu na emeryturę (a dokładniej po
    ukończeniu 60 roku życia) można wypłacić z niego środki i nie ponieść
    podatku belki. Wadą jest to, że jakakolwiek wypłata przed 60rż oznacza
    likwidację całego programu, czyli zwrot środków oraz zysków
    pomniejszonych o podatek belki.

    Jest natomiast szansa, że w ogóle po zniesieniu podatku belki zostaną
    wprowadzone jakieś inne czynniki motywujące do założenia IKE, a wśród
    nich możliwość odpisu wpłaconych kwot od dochodu do opodatkowania byłaby
    najlepszą.

  • 10. Data: 2007-11-22 14:44:43
    Od: "Ksieciuniu6" <k...@g...pl>

    Użytkownik "kris" <k...@g...com> napisał w wiadomości
    g.googlegroups.com...
> [...]

    supermarketem funduszy a ofertami innych instytucji w ramach tzw 3
    filaru np Commercial Union, Leg Masson itp

    Różnica jest taka, że w supermarkecie masz kilkset funduszy różnych
    towarzystw, a w 3 filarze CU masz tylko fundusze grupy CU itd.

    Ksieciuniu6