    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: podwyzszenie limitu na KK
    Date: Sun, 13 Mar 2005 22:23:27 +0100

    "CB" <v...@w...pf.pl> writes:

    > Tak. Jeśli masz limit np. 5000zl, a przez kolejnych naście miesięcy wychodzi
    > Ci, że wydajesz np. 1000zł to moim zdaniem nie jest to logiczne. Wiem,
    > wiem - zawsze może być wyjątkowa sytuacja, ale przecież zawsze można
    > skorzystać z gotówki.

    Co to jest wyjatkowa sytuacja? Dlaczego mam korzystac z gotowki, jesli
    nie jest to ani tansze ani wygodniejsze a tylko drozsze i np. bardziej
    niebezpieczne?

    Taki przyklad: niedawno kupowalem lodowke. Myslisz ze to jest wyjatkowa
    sytuacja?
    Dla twierdzacych, ze moglem zaplacic gotowka i otrzymac rabat:
    otrzymalem, a KK zaplacilem za bony na stacji benzynowej, ktorych
    nastepnie uzylem w charakterze gotowki w sklepie :-)

    > Zatem skąd pomysł na karty złote? Co ciekawe... porównaj np. złotą VE w
    > mBanku ze "standardową". Łatwo zauważysz, która jest funkcjonalna, a która
    > "prestiżowa".

    mBank wydaje zlota VE? Myslalem, ze zlote to oni maja tylko VC.
    Tak czy owak, karty mBanku to sie nadaja glownie to wyciagania gotowki
    z euronetu, wzglednie ostatnio bzwbk, wiec nie ma tu czego z czym
    porownywac.
    Jak chcesz porownywac to np. porownaj karte debit z mBanku (moze byc
    zlota) z np. karta debit VC z PKOSA (bo to chyba nie z BP jest?).

    Zlote karty sa dla tych, dla ktorych limit na zwyklej nie jest
    wystarczajacy. Kolor + dodatkowe bajery maja podobno zrekompensowac
    cene karty i utrzymac wrazenie, ze to sie oplaca. Mi limit zwykle
    wystarcza i nie widze powodu by placic wiecej.

    > Oscylujący w okolicach średnich wydatków na KK. Jeśli kartą płacisz
    > miesięcznie ok. 2000 - taki powinieneś mieć limit.

    Aha. Ale wiesz, moje wydatki nie sa zawsze identyczne. Pomijajac juz
    kwestie dwumiesiecznego rozliczenia (bo rozumiem ze masz na mysli
    takie wydatki), to oznaczaloby to, ze srednio co drugi okres
    rozliczeniowy ma mi zabraknac limitu. To lekki bezsens chyba?

    Oczywiscie zakladajac ze rozklad wydatkow jest normalny, i ze nie mam
    takich "wyjatkowych" jak, no ta, lodowka.

    > Jeśli wydajesz 5x więcej
    > niż zarabiasz...

    Wprowadzasz tu dodatkowy czynnik - zarobki. Co to ma do rzeczy? Karta
    to jest instrument _platniczy_ a nie narzedzie do robienia domowego
    bilansu.
    A jesli ktos zarabia 10x wiecej niz wydaje?

    > Bank ma interes w wydaniu KK, prowadzeniu konta, więc to oczywiste, że nie
    > jest to głupotą. Ale wchodzą karty chipowe, "podpisywane" PINem. Jeśli
    > naprawdę intensywnie korzystasz z KK to nawet nie będziesz w stanie ustalić
    > kto i kiedy go podejrzał. A potem już to co najprostsze - zwinąć kartę i
    > chulaj dusza... Oczywiście bank zaciera łapki, bo wina Twoja (PIN!), limit
    > przekroczony to się jeszcze odsetki Tobie naliczy i wszyscy szczęśliwi -
    > łącznie z komornikiem :-)

    Jak wyobrazasz sobie przekroczenie limitu na karcie mikroprocesorowej?
    Dlaczego uwazasz ze nie bede w stanie jednorazowo (np. z oszczednosci
    albo z innego kredytu) pokryc naleznosci zwiazanych z utrata karty?
    Jaka jest szansa ze to potoczy sie wedlug tego scenariusza (wiem, zero
    bo przekroczenie limitu, ale nie liczac tego)?

    Masz karte mikroprocesorowa czy tylko magnetyczna?

    > Trac użytkownik karty, która zniknęła w tajemniczych okolicznościach.
    > Podkreślam - jeśli moje wydatki wynosić moga maks 100zł to noszę 100zł, a
    > nie 1000. To naprawdę takie trudne do zrozumienia?

    Jesli Twoje wydatki moga wynosic max 100 zl to jest to bardzo latwe
    do zrozumienia.
    Ale wiesz, w swiecie realnym takich osob jest malo. Wiesz, np. niektorzy
    placa miesiecznie kilkaset zl za samo mieszkania. Do tego nastepne
    kilkaset na np. jedzenie. I od czasu do czasu sporo wiecej na cos extra.
    I to nie musza byc wcale osoby o dochodach wiekszych niz srednia krajowa
    - kluczem do zrozumienia tego jest to, ze wydatki sa w kolejnych
    miesiacach _ROZNE_.

    Na pewno wiele z tych osob teskni za czasami, w ktorych ich jedynym
    zmartwieniem byla tylko rownowartosc obecnych 100 zl w portfelu.

    > Czysto teoretycznie. No chyba, że naprawdę w dniu spłaty biegniesz szybko
    > coś kupić, byś mógł powiedzieć, że wykorzystałeś GP maksymalnie. Ech, nie
    > dajmy się zwariować...

    Nie, zupelnie praktycznie. Zakupy robie wzglednie rownomiernie przez caly
    czas. Po miesiacu daje to wartosc miesiecznych zakupow (jak nietrudno sie
    domyslic), a limit musi starczyc jeszcze na prawie kolejny miesiac.

    Ty masz jakas KK czy tylko tak teoretycznie piszesz?
    --
    Krzysztof Halasa