  • 1. Data: 2006-07-22 15:20:47
    Temat: platnosc karta a narodowosc klienta - czy sklep ma prawo odmowic?
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...syneticon.net>

    Mieszkam od kilku lat w Niemczech, tutaj jestem zameldowany, zarabiam,
    place podatki itd.

    Jako ze wlasnie remontuje mieszkanie, wybralem sie na zakupy do sklepu
    firmy Bauhaus.

    Lista zakupow byla dosc dluga, wiec rachunek wyszedl dosc spory - ponad
    700 euro.
    Wyciagnalem karte aby zaplacic, kasjerka poprosila mnie o dowod, wiec
    jej go okazalem (polski - nowy - dowod osobisty).

    Kasjerka najwidoczniej nie byla pewna, wiec zadzwonila do swojego szefa,
    powiedziala ze ma klienta z rachunkiem ponad 700 euro, ktory chce
    zaplacic karta, i ma polski dowod tozsamosci.
    Jej szef powiedzial, ze musze zaplacic gotowka.

    Poprosilem o rozmowe z szefem, i zapytalem go, dlaczego nie moge
    zaplacic karta, czemu jestem dyskryminowany, czy jestem obywatelem
    drugiej kategorii itd.
    Na kazde pytanie mial jedna odpowiedz - "zadnej dyskusji, musisz placic
    gotowka".

    Czy odmowa przyjecia platnosci karta ze wzgledu na narodowosc klienta
    jest zgodna z prawem?

    --
    Tomasz Chmielewski

  • 2. Data: 2006-07-22 16:30:06
    Od: Krystek <k...@p...space.mailbox>

    Tomasz Chmielewski napisał:
> [...]
    > dyskusji, musisz placic gotowka".
    >
    > Czy odmowa przyjecia platnosci karta ze wzgledu na narodowosc klienta

    Ja bym chyba zrezygnował z zakupów w tym sklepie.

    K.

  • 3. Data: 2006-07-22 16:45:15
    Od: "jot.be" <j...@p...onet.pl>

    I zapłaciłeś??

  • 4. Data: 2006-07-22 16:56:28
    Od: "fotomania.pl" <lensring@NO_SPAM_lensring.pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...syneticon.net> napisał w
    wiadomości news:e9tfoh$lr1$1@newsreader2.netcologne.de...

> [...]
    > drugiej kategorii itd.
    > Na kazde pytanie mial jedna odpowiedz - "zadnej dyskusji, musisz placic

    Grzecznie poprosilbym o dane szefa i wyslal stosowne pismo do centrali .
    To nie jest zakup na odleglosc gdzie adres wysylkowo jest np inny od
    bilingowego i w takim przypadku wiele firm odmawia transakcji .
    W przypadku zakupow "na miejscu " zupelnie nie wiem o co im chodzi . Moze
    tutaj dochodzi do jakies dyskryminacji a to tfuuu

  • 5. Data: 2006-07-22 17:39:48
    Od: "Szymon" <vivacity@wytnij_epf.pl>

    > Czy odmowa przyjecia platnosci karta ze wzgledu na narodowosc klienta
    > jest zgodna z prawem?

    Nie. Biorąc pod uwagę, że byłeś gotowy do współpracy jeśli chodzi o okazanie
    dowodu, a sklep nie miał podstaw by uznać transakcję za wątpliwą (a raczej
    jedynym powodem była narodowość) to w myśl prawa polskiego (za niemieckie
    nie ręczę) naruszono Twoje dobra osobiste. Możesz złożyć pozew do sądu
    cywilnego i masz wygraną jak w banku - tak by było w Polsce, zaś jak w NRD -
    nie wiem. Sprawy dóbr osobistych w Polsce reguluje Kodeks cywilny, a
    dokładnie art. 23 i 24.

  • 6. Data: 2006-07-22 18:45:13
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...syneticon.net>

    Krystek wrote:

    > Ja bym chyba zrezygnował z zakupów w tym sklepie.

    Tak, w przyszlosci juz tam nie kupie.

    Tego dnia jednak musialem :( bo materialy byly potrzebne, robotnicy
    czekali, a w okolicy potrzebnych rzeczy kupic nie moglem (jadac po
    gotowke do bankomatu, popatrzylem u konkurencji).

    --
    Tomasz Chmielewski

  • 7. Data: 2006-07-22 18:47:52
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...syneticon.net>

    fotomania.pl wrote:
    > Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...syneticon.net> napisał w
    > wiadomości news:e9tfoh$lr1$1@newsreader2.netcologne.de...

    > Grzecznie poprosilbym o dane szefa i wyslal stosowne pismo do centrali .

    Tak, o dane szefa juz poprosilem, teraz wlasnie mysle, co z tym faktem
    zrobic. I pewnie centrala jakies pismo dostanie, pewnie jakis organ UE,
    bo oni lubia takie sprawy, i moze jakas gazeta.

> [...]
    > W przypadku zakupow "na miejscu " zupelnie nie wiem o co im chodzi . Moze
    > tutaj dochodzi do jakies dyskryminacji a to tfuuu

    No ja to tak odebralem - jako dyskryminacje.

    --
    Tomasz Chmielewski

  • 8. Data: 2006-07-22 18:49:29
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...syneticon.net>

    Szymon wrote:

> [...]
    > cywilnego i masz wygraną jak w banku - tak by było w Polsce, zaś jak w NRD -
    > nie wiem. Sprawy dóbr osobistych w Polsce reguluje Kodeks cywilny, a

    Popytam na jakims niemieckim odpowiedniku tej grupy.
    A co w Polsce mialbym do wygrania poza satysfakcja? :)

    20000 zl na biedne dzieci + przeproszenie w ogolnokrajowej gazecie? :)

    --
    Tomasz Chmielewski

  • 9. Data: 2006-07-22 19:30:04
    Od: "krab" <_...@k...pl___>

> [...]
    > A co w Polsce mialbym do wygrania poza satysfakcja? :)
    > 20000 zl na biedne dzieci + przeproszenie w ogolnokrajowej gazecie? :)

    tomku - ręczę, że w polskim sądzie nie otrzymałbyś żadnej satysfakcji, zanim
    doszło by do jakiegokolwiek wyroku, sam miałbyś wątpliwości o co w "tym"
    procesie chodzi :-(
    Nie szukaj więc odpowiedzi na tym forum, chociaż skoro juz temat poruszyłeś,
    to obiecaj :-) go kiedyś wznowić z informacjami .. co było dalej, bo do
    dalszych kroków zachęcamy :-)

  • 10. Data: 2006-07-22 22:15:27
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...syneticon.net>

    krab wrote:
> [...]
    > to obiecaj :-) go kiedyś wznowić z informacjami .. co było dalej, bo do

    No, faktycznie forum raczej nie to.

    Jak ktos zna niemiecki, to tu dalsze poglady na ten temat:

    http://groups.google.com/group/de.soc.recht.misc/bro
    wse_thread/thread/605f90b825afe6ae/af074e6a5b3da49e#
    af074e6a5b3da49e

    --
    Tomasz Chmielewski