    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: pekao24 historia
    Date: Wed, 20 Apr 2005 16:37:44 +0200

    "KPiotrowski" <k...@W...gazeta.pl> writes:

    > Myślę , że to jest typowe dla wszystkich naprawdę dużych banków. Dla kilku
    > milionów kont

    Ktory bank w Polsce ma tyle kont?

    > historia operacji z 1 dnia to może być kilkadziesiąt gigabajtów.

    Czyli kazdy klient generuje dziennie srednio 10 KB?
    Baaardzo aktywni klienci. Zwlaszcza ze to jest srednia z kilku milionow.

    > Te 2-3 miesiące to już zapewne terabajty danych.

    Coz to sa terabajty danych? To tylko nieco wiecej niz na desktopowa
    maszyne :-)

    > Tego się nie opłaca co noc
    > przetwarzać ,

    Takich danych nie przetwarza sie co noc. Nie mialoby to sensu.

    > aktualizować ,

    Aktualizowac zapisy ksiegowe? One sa podobno nie do ruszenia? :-)

    > backupować itp,

    Normalnie takich danych takze sie nie backupuje, w standardowym
    znaczeniu tego slowa. Normalnie jest to zalatwiane przez sama
    baze danych - backupowane (logowane) sa dane w momencie ich zapisywania,
    i raz na jakis czas tworzony jest pelny backup (snapshot). Ale to na
    pewno nie jest "co noc".

    Naturalnie oprocz tych mechanizmow bazy danych sa replikowane, tak by
    awaria jednego np. serwera bazy nie unieruchamiala systemu.

    > Czyli wniosek stąd - im mniejszy bank , tym dłuższa historia rachunku
    > dostępna
    > od ręki

    Wniosek bledny, i wyciagniety z blednych przeslanek. Moim zdaniem, im
    lepszy system, tym historia rachunku dluzsza.
    Albo raczej - dobry system, historia rachunku z wielu lat. Zly system,
    krotsza.
    --
    Krzysztof Halasa