  • Data: 2005-07-08 20:34:07
    Temat: Re: no i mamy lukę prolichwiarską w ustawie antylichwiarskiej
    Od: "Tomasz Nowicki" <t...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    <s...@o...pl> wrote in message
    news:33a6.00000815.42ce4df0@newsgate.onet.pl...

    > a czy ustawa zabrania wydawać kartę kredytową
    > oprocentowaną 26% z limitem 2000zł?
    > ale ważną 6 miesięcy i kosztującą 200zł?
    >
    > jeśli nie zabrania, to dwa razy w roku opłata za karte
    > 2x200zł+odsetki i mamy legalny kredyt o koszcie wyższym od 40%

    Problem w tym, kto to kupi. Konkurencja na rynku jest jednak za mała i nowa
    ustawa (o ile banki nie wynajdą sprytnych sposobów na jej omijanie) może ją
    nieco podostrzy. Bankom wyjdzie na dobre, jeśli nieco się wysilą, może
    wpadną wreszcie na to, że klienta przyciąga się nie tylko wydatkami na
    reklamę. Ludziom wyjdzie na dobre to, że znikną z legalnego rynku
    paramafijne firemki żerujące na niewiedzy i naiwności najbiedniejszych, no i
    to także, że kredyt stanie się nieco trudniejszy. Natomiast przedsiębiorcom
    chyba się nie pogorszy - bo finansowanie kredytem dla MSP to droga przez
    mękę i nikomu nie życzę. Najprawdopodobniej będzie tak, że banki pojęczą ale
    łykną ustawę, bo niby co mają robić - oferta się nie pogorszy, a jeśli nawet
    to przejściowo, bo życie idzie dalej, a forsę trzeba zarabiać. Jeśli do tego
    (mam nadzieję) państwo nasze przestanie się tak wyścigowo zadłużać, to banki
    chcąc - nie chcąc będą musiały zamykać widełki i łagodzić warunki
    kredytowe - inaczej nie zarobią. A przed zwiększaniem ryzyka uchronić je
    może jedynie inwestowanie w specjalistów od indywidualnej oceny ryzyka. Bo
    póki co, mam wrażenie, centrale jak ognia boją się wypuścić z ręki decyzje
    kredytowe, a przez to oceniają je sztampowo. W efekcie ryzyko wcale nie
    maleje, a wielu potencjalnie dobrych klientów odchodzi z kwitkiem

    T.