    From: Tomasz <t...@p...fm>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: mBank <---> VWBank
    Date: Mon, 31 Jan 2005 18:55:28 +0100

    > Bzdura. mBank gwarantuje ci, że przelew złożony po 13:30 nie wyjdzie, a VWB --
    > tak.
    Wyjdzie najbliższą sesją elixiru, czyli następnego dnia o 6.00.
    Nie wprowadzaj więc innych w błąd.
    To, kiedy są sesje i przychodzące i wychodzące należy znać na pamięć,
    aby unikać błędów z nieznajomości zasad funkcjonowania danego banku.
    Co innego jeśli bank nie zrealizuje Ci przelewu z bliżej nie znanych
    przyczyn (podobno nagły błąd techniczny) jak zdarzało mi się w VWBanku
    i, co gorsza, pozostawili to bez żadnego wyjaśnienia, przeprosin, itp...
    Mało brakowało, iż zapłaciłbym karę za opóźnienia...

    > Tutaj akurat napisałeś całkowitą bzdurę -- poczytaj o KIR i _realnych_ czasach
    > sesji.

    Pozwolę się nie zgodzić, że jest to kompletna bzdura.
    Może wyraziłem się zbyt skrótowo, chodziło mi o "godzinę przyjmowania
    zleceń na daną sesję".
    Powtórzę mBank ma najwcześniejszą "godzinę" i tym samym mam 100%
    pewność, że przelew zostanie rozliczony już w ramach pierwszej sesji, co
    daje z kolei bliską 100% pewność, że jeszcze tego samego dnia środki
    zostaną zaksięgowane na koncie odbiorcy.

    Jeśli macie jakieś wątpliwości to odsyłam do np.:
    http://www.ebanki.info/artykuly/kir.html
    http://www.nbportal.pl/common/Wiadomosc.jsp?nid=1120
    2&page=1&active=3028

    > Przelewów zleciłem pełno -- 0 problemów (oprócz chyba jednego przypadku, kiedy
    > to przez cały dzień przelewy nie wychodziły). Jakieś konkrety odnośnie tych
    > dyspozycji?

    Co dokładnie Ciebie interesuje?

    > Nieprawda -- ujrzysz w podglądzie przelewów niezrealizowanych.

    Hmmmm. O jakim banku mówisz?
    Gwoli ścisłości:
    Po zalogowaniu sie w mBanku przy rachunkach pojawi się nowy komunikat.
    Po zapoznaniu się wiadomo co i jak.
    Przelewy - tj. płatność jednorazowa - nie mają rozróżnień - dziś, jutro,
    itp.
    Istnieje tu rozróżnienie na zlecenia - płatność cykliczna.

    W VW Banku istnieje natomiast rozbicie na tzw. przelewy (data realizacji
    dziś) i tzw. zlecenia (następny dzień i inne).
    Innymi słowy planując przelewy na dalsze dni należy realizować je jako
    tzw. zlecenie jednorazowe. Po wykonaniu zlecenie takie wygasa, ale tylko
    wchodząc na jego szczegóły można sprawdzić z jakim statusem wygasło, tj.
    czy zostało zrealizowane, czy nie...
    Niestety, jeśli wykonuję około 20 zleceń (przelew jednorazowy z odległą
    datą) oraz około 10 "zwykłych przelewów", to sprawdzenie czy wszystko
    zostało zrealizowane nie jest przyjemne. Zaprzęgam jednak w tym celu
    operatora do pracy, który mozolnie porównuje historię wykonanych
    transakcji z listą zleceń... Zajmuje mu to około 10 minut.

    Jak już mówimy o zleceniach, to ostrzegam Was przed tworzeniem zleceń
    wielokrotnych. Niestety istne beztalencie pracowało przy tym systemie...
    A dokładniej:
    1. Powiedzmy, iż muszę danej instytucji do dnia 20 każdego miesiąca
    wnosić stosowną opłatę - stałą przez rok.
    A więc ustalam zlecenie z datą 19 (aby mieć pewność do jednego dnia
    realizacji przelewu w elixirze). System najpierw ustawia status w
    realizacji a dopiero potem (?) na aktywne. Dziwne to rozwiązanie, ale
    trudno... Co będzie jeśli 19 wypadnie w sobotę?
    W wielu bankach transakcja wyjdzie zgodnie z zasada "nie później niż",
    tym samym środki znajdą się u odbiorcy w terminie.
    W VWBank zastosowano inne podejście: "w tym dniu lub najbliższym
    roboczym po tej dacie" i tym samym środki dojdą z opóźnieniem.
    Po wielu rozmowach zgodzono się ze mną, że zastosowane rozwiązanie "nie
    jest w pełni dobre" i zasugerowano powielanie zleceń jako kilku
    jednorazowych... :-(
    2. Zlecenia jednorazowe też nie działają należycie.
    Pozostaje mi albo z kalendarzem w ręku wprowadzać daty przelewów, albo
    wprowadzić na daną datę, dajmy na to 19, a następnie po odczekaniu (?!)
    zmiany statusu na aktywny (przy składaniu o 21, zdarzało mi się nie
    doczekać na zmianę statusu do 1). Zazwyczaj zmiana zajmuje od 5 minut do
    2ch godzin. Po tym czasie mogę poprawić daty na właściwe, jednak i tu
    pojawia się pułapka: ktoś wpadł na pomysł dodawania spacji do nazwy
    odbiorcy i tytułu przelewu, a zatem spacje należy nie tylko usunąć, ale
    i dopisać ucięty fragment... Tak proszę Państwa, spacja pojawia się w
    miejscu gdzie automat będzie dzielił na wiersze dane odbiorcy i tytuł
    zlecenia. Jednakże przy edycji pojawia się tylko to co jest w jednym
    wierszu, a więc fragment tego co było w oryginale...
    Błąd? Tak, ale od 4 miesięcy nie mogę doprosić się jego usunięcia.

    Reasumując.
    VWBank jest niestety w wielu szczegółach niedopracowanym, ale za to
    tanim bankiem.
    Chętnie opowiem o wielu jego słabostkach, jak zresztą o wadach mBanku,
    bowiem każdy bank ma swoje wady i zalety, a tylko poznanie ich cech
    pozwala na w pełni wydajne korzystanie z kont.

    Jak już pisałem, posiadam rachunki w obu bankach od samego początku ich
    istnienia. Dopiero oba rachunki dają mi poczucie pewności co do
    realizacji transakcji, dostępu do środków, itp.

    Pozdrawiam,

    Tomek