    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: kredyt w PLN
    Date: Wed, 12 May 2021 20:08:14 +0200

    W dniu 2021-05-12 o 19:05, JaceK pisze:

    > Jak wiadomo frankowicze mają problem z ratami, które urosły.

    I udają, że nie rozumieli jak się umawiają.

    > Wydaje mi się, że znowu będzie płacz.

    Zapewne.

    > Patrzyłem na symulację dla rat ze
    > zwiększonym wskaźnikiem WIBOR i wzrost raty jest naprawdę spory.

    Nie trzeba aż symulatorów.
    Jak masz 300tysięcy na 300rat to pierwsza rata (w wersji malejącej - to
    jest łatwiej policzyć) wyniesie:
    1000 + 2%*300tys/12 = 1000+500 = 1500 (marża 2% WIBOR 0%)
    po wzroście WIBOR do 5%:
    1000 + 7%*300tys/12 = 1000+1750 = 2750
    a po wzroście WIBOR do 10%:
    1000 + 12%*300tys/12 = 1000+3000 = 4000

    Rata nie spada tak szybko, aby wyglądało to jakoś specjalnie inaczej jak
    skok WIBORu zdarzy się nie dziś, a za np. 2 lata.

    > Mam
    > wrażenie, że banki dążą do rozwiązania sprawy frankowiczów jednocześnie
    > budując bardzo podobną sytuację (summa summarum) z kredytami w PLN.

    Ani nie banki - nie wciskają przecież nikomu kredytów hipotecznych na siłę.
    Ani nie podobna - przypuszczam, że w aktualnych umowach nie ma klauzul
    niedozwolonych.

    > Finalnie kredytobiorcy PLN też będą płakać.

    Nie koniecznie.
    Na razie pożyczają pieniądze i chyba płacą za nie mniej niż wynosi
    inflacja. Jak będą płacić o marżę więcej niż wynosi inflacja to
    właściwie nie mają powodów do płaczu, bo się na taką marżę umówili.
    A czy WIBOR będzie większy niż inflacja - pojęcia nie mam.
    Ja się raczej od kilku lat dziwię dlaczego inflacja jest taka mała. Ale
    ja się na tym nie znam. Mi się wydaje, że wszystkie procesy powinny
    odbywać się natychmiast, a tu wygląda, że w zagadnienia o skali
    gospodarki całego kraju wbudowane są jakieś duże stałe czasowe.

    > Tak jakby banki chciały
    > "odrobić" straty dając kredyty, których rata prawdopodobnie również
    > wzrośnie dość sporo.

    Tylko, że teoretycznie ten wzrost raty to nie jest zysk banku tylko
    jakieś odzwierciedlenie tracenia przez pieniądz wartości na skutek inflacji.

    Prawdopodobnie robię bardzo głupie założenie, że WIBOR powinien być
    mniej więcej równy inflacji, ale tak jest mi najłatwiej sobie to
    wytłumaczyć.

    > Czy dobrze myślę i faktycznie jest się czego obawiać?

    Chyba tylko jakby WIBOR skoczył wyraźnie powyżej inflacji, bo w
    przeciwnym przypadku to wziąłeś od kogoś (banku) coś (kasę) i to coś
    traci na wartości no to chyba normalne jest że należy tę utratę wartości
    zrekompensować.
    P.G.