    From: "pmlb" <b...@d...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: kradzieze z kont na dowod?
    Date: Wed, 25 Aug 2010 14:17:28 +0100

    "BK" <b...@g...com> wrote in message
    news:1188f5e5-ac6b-45fb-84a3-f0ffffb77b93@x42g2000yq
    x.googlegroups.com...

    > To jest ostre SF co piszesz.

    Jasne...
    Za duzo filmow ogladasz.

    > Po pierwsze - pracownik banku nie moze "markowac" wyplaty z bankomatu.
    > Wyplaty z bankomatow, czy tez inne operacje kartowe, przechodza
    > zupelnie inna droge niz operacje gotowkowe w kasie czy przelewy.
    > Wyplaty z bankomatu przychodza do banku "z zewnatrz" systemem do
    > obslugi kart, w pierwszej kolejnosci jest blokada autoryzacyjna etc.
    > ksiegowanie obciazenia jest w odstepie kilku dni od transakcji.

    Nieprawda, pracownik banku moze zamarkowac w dowolny sposob tranzakcje!;)))
    Kazdy system na to pozwala by recznie dopisac, usunac czy zmienic. Kazdy! Bo
    musi!!!
    Gdyz nie zawsze wszystko dziala jak w filmie i czasem potrzeba jest recznego
    korygowania zapisu - banki maja dokladnie to samo.
    Problem polega na tym, ze ludzie nie widza istoty dzialania systemow
    komuterowych, wyobrazaja sobie, ze tam wszysztko jest jak na filmie...
    Ale tak nie jest, jest masa bledow, ktore trzeb recznie poprawiac.

    > Pracownik banku zeby miec mozliwosc zrobic przelew z czyjegos konta
    > lub wyplate gotowkowa musialby miec poziom uprawnien niezwykle wysoki
    > i do roznych systemow, co sie zasadniczo nie zdarza - chyba, ze bank
    > zatrudnia 15 osob :)

    Nie musi, owszem nie mowimy tu o sprzataczkach czy osobach z dzialow
    utrzymania budynkow jak elektrycy, gazownicy czy hydraulicy.
    Ale pracownik banku, ktory ma komputer i ma stycznosc z klientem (nie tylko
    fizyczny) ma pelen dostep do danych klienta. Operacje wieksze moaga byc
    zastrzerzne do zatwierdzenia przez osobe trzecia, ale nie musza, poza tym
    mozna to tez ominac, wlasnie poprzez markowanie operacji nie wymagajacych
    ztwierdzen.

    > Istnieje ryzyko, ze pracownik banku po prostu wyplaci pieniadze z
    > konta "udajac" ze zrobil to klient, istnieje ryzyko, ze pracownik
    > banku zleci za klienta przelew. Jest tez pewne ryzyko, ze "na konto"
    > klienta pracownik banku wyrobi sobie karte i dokona jakis transakcji
    > lub wyplat.

    Moze to zrobic z miejsca pracy, nie ruszajac sie.
    W histori bedzie zapis, o wyciagnieciu gotowki z bankomatu:)
    Naturalnie, po przeprowadzonym dochodzeniu zostanie stwierdzone, ze to byla
    reczna operacja (brak logow w bankomacie np)
    Ale zarzadaj takiego sledzctwa jak zginie ci w ten sposob 2000zl? Nawet
    kilka razy... Nikt sie w to bawic nie bedzie.
    Bylem siwadkiem jak wyczyszczono konto pewnemu gosciowi w niedziele, 100
    000zl! Jak? Wyplata w bankmoacie dwa razy po 50 000zl!
    Naturalnie, bankmat tyle kasy nawet nie ma i oczywiste bylo, ze to przekret,
    ale to powinno sie opisac w kazdej prasie i TV!!! A zostalo cichcem po
    katach rozegrane. Oczywiscie nie bylo to dzis czy wczoraj ale pare lat
    wstecz.
    Dlatego smiesza mnie informacje, ze banda rumunow okradala bankomaty w
    polskich bankach:))) poprzez kamery:)))
    Jasne:) kamery, key logery itp...

    > Natomiast ryzyko, ze pracownik banku zrobi "walek" na koncie i
    > zatuszuje go tak, ze bedzie to wygladac jak wyplata w bankomacie
    > Rumunii to jest juz SF - co wiecej, nawet zakladajac ze byloby to
    > technicznie i operacyjnie mozliwe, pojawia sie pytanie: po jakiego
    > wala tak sie meczyc i kombinowac? Skoro ktos ma taka moc sprawcza i
    > Twoim zdaniem jest to takie lawte nie lepiej zalozyc sobie konto na
    > fikcyjnefgo Iksa Iksowskiego i dopisywac tam pieniadze do konta i je
    > wybierac z bankomatu? :) Albo tam przelewac kase od klientow? Mniej
    > roboty :)

    To najlepszy sposob na ukrycie, jak juz ci pisalem, wez i zorganizuj
    sledzctwo lacznie z grzebaniem w logach bankomatu za 2 czy 3 tys zl.
    Kazdy ci sie w glowe popuka.

    > ps. wszystko co opisujesz to jest pomieszanie historii bankowosci z
    > przed 20 lat, SF i bankowosci spoldzielczej rodem z bankow

    Nie, tak jest caly czas.

    > zatrudniajacych 10 osob - gadanie o papierowych dokumentach i
    > kartotekach do ktorych kazdy pracownik ma dostep etc. etc. wiekszosc
    > bankow juz sie w takie rzeczy zupelnie nie bawi - papierowe kartoteki
    > istnieja wylacznie w przepastnych archiwach, do ktorych praktycznie
    > nikt nie ma dostepu bo obiegi dokumentow sa w 100% elektronicznie.

    Bzdura, papiery nie moga lezec przepastnie w archiwach, bo sie w nich
    dokonuje zmian, wzory podpisow, adresy itp.

    > Pracownicy bankow z papierem maja doczynienia jedynie kiedy dany
    > dokument skanuja i pakuja do paczki, ktora pozniej ktos gdzies w
    > magazynie zamyka. Podobnie z systemami informatycznymi - nikt nie
    > "prowadzi" banku w excelu zeby jeden pracownik mogl sobie robic "co
    > chce" - systemy bankowe to kilka/kilkanascie roznych rodzajow
    > oprogramowania zaciagajacych jedynie dane z bazy, ale kazdy system ma
    > swoja role i zaden nie pozwala wykonywac pelnego spektrum operacji,
    > malo kiedy uzytkownicy maja dostep czy nawet wiedze o wszystkich
    > systemach jakie w danym banku funkcjonuja.

    Dalej nie kumasz. Kazdy system komputerowy musi miec mozliwosc reczego
    uzupelnienie czy korygacji bldow. Inaczej swiat by sie zawalil.:)))
    By zmienic przecinek czy literowe, nie zwalisz tego na zarzad banku czy
    prezesow. A zrobi to kazdy pracownik wspolpracujacy z kloientem fizycznie
    lub nie.
    Moga byc i sa pewne operacje ktore musi zatwierdzic osoba trzecia. Ale to
    wyjatkowe przypadki:)