    From: "kashmiri" <k...@i...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: konto bankowe za granicš - pomocy!
    Date: Fri, 29 Feb 2008 13:35:20 -0000
    <aqKvj.5247$582.3465@newsfe4-gui.ntli.net> <fpp4qk$hsk$1@news.interia.pl>
    <l%_vj.15775$%W6.7755@newsfe2-gui.ntli.net>
    <fpqdts$5ir$1@news.interia.pl> <fprp36$cfk$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <Jcewj.4888$ay3.2804@newsfe5-win.ntli.net>
    <fprumc$7a$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <qjfwj.3473$ab5.1452@newsfe1-win.ntli.net>
    <fps108$ft4$1@nemesis.news.tpi.pl> <fpu5rj$j5q$1@news.interia.pl>
    <fq1r17$ifm$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <Hi1xj.8601$ay3.151@newsfe5-win.ntli.net>
    <fq39ue$rj0$1@atlantis.news.tpi.pl>

    Użytkownik "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl> napisał w wiadomości
    news:fq39ue$rj0$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Użytkownik "swen" <n...@n...com> napisał w wiadomości

    > Stopnia on-line'owosci jaki jest w PL oraz szybkosci przelewow, nie
    > spotkalem w zadnym innym kraju. Akurat pod tym wzgledem jestesmy mocno do
    > przodu w stosunku do reszty, az dziwne.

    Dorzucę jeszcze państwa nordyckie (Szwecja, Norwegia, FInalnadi) oraz Indie.

    W UK system szybkich transferów jest już wprowadzany:
    http://en.wikipedia.org/wiki/BACS
    http://en.wikipedia.org/wiki/Faster_Payments_Service

    > Mnie sie raczej wydawalo, ze oni wdrozyli wczesniej i sie przestali
    > rozwijac pewien czas temu, a w PL wrozyli pozniej a w zwiazku z tym uzyli
    > lepszych rozwiazan technologicznych.

    System bankowości w Polsce rozwijał się dość niezależnie od UK, a ze względu
    na dynamikę rynku w latach 90 wiele banków w PL postawiło na innowacyjność.
    Anglicy są generalnie społeczeństwem bardziej konserwatywnym i rzeczy muszą
    przypominać "takie, jakie były zawsze". Dlatego systemy online banków w UK
    są tylko "dodatkowym kanałem komunikacji" z marmurkiem, ich działanie
    imituje system papierowy i generalnie nie oferują żadnych usług dodanych (no
    bo nie trzeba dezorientować klienta).

    W PL było inaczej - widzimy to wszyscy.

    > W PL jak sie nie ograniczasz do jednego banku da sie zrobic tak aby
    > wszystko bylo za darmo. Co prawda w przypadku kart kredytowych sa jeszcze
    > te zenujace warunki co do ilosci albo kwot transakcji, aby bylo to za
    > darmo, ale zmierza to powoli do calkowitej darmowosci. Natomiast
    > prowadzenie rachunku i przelewy da sie zrobic za darmo w miare latwo.
    > Czekow tu praktycznie nie uzywamy to i nie ma z nimi problemu.

    Tak - ale czy tak by było, gdyby nie wszedł mbank?

    Jeszcze kilka miesięcy temu żaden bank w USA nie dawał darmowego konta i
    przelewów bez żadnych warunków. Dopiero teraz na rynek wszedł bank Wamu
    (www.wamu.com) z ofertą bardzo ciekawą dla przeciętnego Kowalskiego (czy
    Smitha) - i usługi bankowe w USA muszą potanieć.

    > Mamy tez "nowinki, jak PayPass z MC. Klopotem w PL jest niekompetencja
    > szeregowych pracownikow bankow, ale to zapewne pochodna ich zarobkow. Nie
    > wiem jak jest w UK, nie wiem nawet jak jest w innych krajach, bo w
    > zasadzie wszystko zalatwiam zdalnie.

    PayPass i Verified by Visa - w UK wprowadzane przez część banków. Oceniam na
    min. 50% - co najmniej połowa wydawców kart udostępnia tę usługę.

    Niekompetencja szeregowych pracowników: taka jak w PL (albo i gorsza). Ale
    jeden sposób w UK działa zawsze: rozłączyć się i dzwonić jeszcze raz, do
    skutku - aż któryś pracownik zrozumie, o co chodzi...

    > Po przyjrzeniu sie ofertom zagranicznym, choc to moze smiesznie zabrzmi,
    > uwazam ze technicznie PL jest w czolowce, a tym co jest do poprawienia
    > jest przede wszystkiim podejscie do klienta. Nie wiem jak w UK z tzw.
    > elastycznym podejsciem do klienta, czyli z odstepstwami od standardowych
    > procedur. w PL z tym glownie widzialbym problem, czyli w robieniu z
    > jakiejs formalnej glupoty problemu nie do przejscia.

    Technicznie - trudno mi powiedzieć, jak to wygląda od tyłu. Na pewno banki w
    UK - ogromne monopole - są dużo mniej elastyczne we wprowadzaniu udoskonaleń
    technologicznych, dopóki stary system jakoś działa.

    Jeśli chodzi o traktowanie indywidualne, akurat z tym w UK jest w porządku
    (wiesz, w Anglii od wieków UCHODZIŁO być "dziwakiem", więc się systemy
    dostosowały) - wg mnie lepiej niż w PL (w PL generalnie nie lubi się ludzi w
    jakikolwiek sposób "innych" od większości).