  • 11. Data: 2006-12-06 20:35:43
    Temat: Re: karty z chipem
    Od: neg <n...@n...pl>

    Tak jak przewidziała biblia, Nostradamus i Kasjopejanie, bo tego chcą "jaszczury",
    które nami rządzą. Wszystko się zmieni w roku 2012 gdy Ziemia zmieni wymiar.

  • 12. Data: 2006-12-06 20:55:08
    Od: "MG" <m...@i...pl>

    Samotnik wrote:

    > Przy obecnym stanie prawnym to ja wracam do gotówki.

    no to z przekory zapytam - co mają karty magstripe, czego nie ma EMV?
    Nie całkiem rozumiem, skąd bierze się ta trauma związana z kartami
    elektronicznymi.

    MG

  • 13. Data: 2006-12-06 21:22:55
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <m...@i...pl> napisal(a):

    > no to z przekory zapytam - co mają karty magstripe, czego nie ma EMV?
    > Nie całkiem rozumiem, skąd bierze się ta trauma związana z kartami
    > elektronicznymi.

    Autoryzację pinem połączoną z wyłączeniem odpowiedzialności za takie
    transakcje przez bank.
    --
    Samotnik
    http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

  • 14. Data: 2006-12-06 22:14:11
    Od: LPoD <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff>

    Samotnik wrote:

    > Autoryzację pinem połączoną z wyłączeniem odpowiedzialności za takie
    > transakcje przez bank.

    Ale jedno nie ma nic wspólnego z drugim. To czysty przypadek, że akurat
    upowszechnienie autoryzacji (chociaż bardziej poprawnym terminem jest
    "uwierzytelnienie") pinem łączy się z wprowadzeniem kart z czipem.
    Zauważ, że coraz więcej nowych kart magnetycznych też wymaga pinu, a na
    przykład karty Maestro wymagały od bardzo dawna - tyle, że nie wszędzie
    były jeszcze terminale ten pin obsługujące.
    Karty czipowe dają pod tym względem większą elastyczność - można na
    przykład spersonalizować kartę w ten sposób, żeby posiadacz karty mógł
    sam zdecydować, czy chce się uwierzytelniać pinem, czy podpisem (zamiast
    pinu wciska "Cancel" na pinpadzie i transakcja idzie wtedy z podpisem).
    A nawet, jeśli ktoś w jakiś sposób zdobyłby ten pin, to musi jeszcze
    mieć kartę - skopiowanie danych z czipa jest, póki co dużo trudniejsze
    (praktycznie niemożliwe), niż skopiowanie paska, która to operacja jest
    wręcz trywialnie prosta.
    EMV ma natomiast, jak każda nowa technologia, różne "problemy wieku
    dziecięcego". Akurat dzisiaj natknąłem się na taką stronkę, omawiającą
    te zagadnienia od strony właśnie przeciwników "czipa":

    http://www.chipandspin.co.uk/

    ch.

  • 15. Data: 2006-12-06 22:14:45
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Wed, 06 Dec 2006 19:43:08 +0100, RobertS napisał(a):
    > ma sie zmienic sposob wprowadzania PINu, powszechnie znany jest bowiem
    > problem zwiazany z bezpieczenstwem
    > podczas tej operacji...ale do biometryki nam jeszcze daleko

    Biometryka nie jest doskonała, da się ją oszukać.
    A co do zmiany sposobu wprowadzania pinu... po prostu musi się zmienić
    podejście banków - żeby nie mogły się wypierać transakcji potwierdzonych
    pinem. Bo póki pin będzie głupimi kilkoma cyframi które można bez problemu
    przechwycić - to klienci są na z góry straconej pozycji...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    "To nie logika, to polityka"

  • 16. Data: 2006-12-06 22:32:36
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff> napisal(a):

> [...]
    > przykład karty Maestro wymagały od bardzo dawna - tyle, że nie wszędzie
    > były jeszcze terminale ten pin obsługujące.

    Toteż dlatego takich kart nie używam :) Pasek plus pin to kompletna
    porażka.

> [...]
    > sam zdecydować, czy chce się uwierzytelniać pinem, czy podpisem (zamiast
    > pinu wciska "Cancel" na pinpadzie i transakcja idzie wtedy z podpisem).

    A tego to nie wiedziałem. Tyle czy to jest teoretyczna możliwość, czy
    praktyka? Ktoś to w Polsce w ten sposób wdrożył?

> [...]
    > mieć kartę - skopiowanie danych z czipa jest, póki co dużo trudniejsze
    > (praktycznie niemożliwe), niż skopiowanie paska, która to operacja jest

    No, skopiować to skopiować, ale kartę można ukraść. Ukradziona karta
    (zarówno czipowa, jak i paskowa) + pin do niej == transakcja i w PL
    brak odpowiedzialności banku, niedochowanie należytej staranności i
    tak dalej.

    Chip + podpis == ok. Karty nie da się skopiować, a brak pinu kasuje
    niedogodności z niego wynikające. Nie eliminuje to wszystkich
    problemów oczywiście, ale jest relatywnie najlepsze. Tylko że taka
    opcja podpisu musiałby działać wszędzie.

    > http://www.chipandspin.co.uk/

    Bardzo ciekawa stronka.

  • 17. Data: 2006-12-06 22:32:59
    Od: "Mario" <k...@p...fm>

    Mogą wprowadzić kartę chipową z podpisem. Czy chip musi koniecznie
    wiązać się z pinem?

    MARIO

  • 18. Data: 2006-12-06 22:45:31
    Od: Catbert <c...@w...pl>

    MarekZ napisał(a):
    > Użytkownik "RobertS" <r...@x...pl> napisał w
    > wiadomości news:el70bj$hhc$1@node4.news.atman.pl...

    > Przekonamy się. Choć nic nie słyszałem aby Amex miał się także
    > oczipować.

    Fakt, strony www nie zawsze "gadają" więc trudno usłyszeć.
    Można natomiast zobaczyć:

    http://www.americanexpress.com/pes/uk/choose_card_fl
    ash.shtml?uk_nu=dd

  • 19. Data: 2006-12-06 22:46:40
    Od: Catbert <c...@w...pl>

    Marcin napisał(a):
    > Witam
    >
    > Użytkownik "RobertS" <r...@x...pl> napisał w wiadomości

    > Zamiast Visy czy MC bede korzystal z Amexa. Moze on sie ustrzeze
    > przed chipowaniem.

    Liga...uuuups, Jewropa czuwa.

  • 20. Data: 2006-12-06 22:52:32
    Od: Catbert <c...@w...pl>

    Mario napisał(a):
    > Mogą wprowadzić kartę chipową z podpisem. Czy chip musi koniecznie
    > wiązać się z pinem?

    Nie, oczywiście - można sobie wyobrazić system, który czyta podpis i
    porównuje go z wzorcem na chipie karty, uwzględniając odstępstwa
    podpisu, bo komuś "ręka drżała".

    Gdyby jednakże taka metoda weryfikacji stała się religią państwową - to
    poniósłbyś jej koszty. Jedynymi zadowolonymi byliby pewnie informatycy z
    Prokomu.