    From: S <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: karta na o?wiadczenie lub przeniesienie
    Date: Sun, 20 Apr 2014 08:28:25 +0200
    <1p2d49b2vm2yn.1kc17kll5kxmv$.dlg@40tude.net>
    <lil1c9$ne9$1@node1.news.atman.pl>
    <534e6777$0$2365$65785112@news.neostrada.pl>
    <limhsm$hod$1@node2.news.atman.pl>
    <17af7lthgh28w$.1rcqirluk89th$.dlg@40tude.net>
    <liqe99$b0a$1@node1.news.atman.pl>
    <8kmbwsh9fb4.intcn1fqrz2p$.dlg@40tude.net>
    <liu5j0$c6p$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>

    Getin Bank. 0,2%. Jakoś w marcu zakładałem roczną na 3,7%. Była to
    najlepsza oferta na rynku. Dziś przebija ją IB i Meritum. Procent ten
    sam, ale krótszy okres.
    Zdarzało mi się zakładać miesięczną na 2,15%. Trzeba dodać, iż Getin
    dokłada 1zł od lokaty, więc "efektywnie" dawało dla 1000zł 3,63% brutto
    - dla miesięcznej to nieźle.

    > No to jakie jest to podwyższone oprocentowanie lokat? Jakieś limity
    > kwoty lokaty? Wiesz, może bym założył jakąś korzystną.

    Minus - interfejs Getina jest fatalny. Na dziś dwie powyższe wydają mi
    się ciekawe, choć już nie bezkonkurencyjne.

    > Rozumiem że ten czek miałeś rzeczywiście tylko "na wszelki wypadek",
    > i że 200 zł wystarczyłoby Ci na ten wyjazd?

    Dokładnie tak.

    > Jasne jest że na wyjazd potrzebne jest więcej pieniędzy niż zwykle,
    > karty są tu jedynie bezpieczniejsze (ale za granicą droższe) niż
    > gotówka. Ostatnie co mi jest potrzebne to kombinowanie z przelewami na
    > wyjeździe.

    Sęk w tym, że dziś mając KD wyzerowałbym konto i tyle. Sposób szybszy
    niż nawet dzwonienie na infolinię banku.

    > Musisz jednak zrozumieć to, że niektórzy ludzie potrzebują od czasu do
    > czasu wydać kwotę większą niż 150 zł. W przypadku czeków rzeczywiście
    > potencjalna strata to było 1000 zł (jeśli zastrzegłeś, bo jeśli nie, to
    > nie było limitu, choć może złodziej musiałby się udać do konkretnego
    > oddziału, i może jeszcze porównywaliby podpisy).

    Wtedy PKO BP miało przepisy mówiące, że zastrzeżenie działa po 48h.
    Wybrano szybciej. Kradzież na trasie Gdynia - Koszalin. Wybrano w
    oddziale PKO BP w Szczecinie. Na poczcie można było tylko do 300zł.
    Oczywiście czek był pognieciony, podrobiony podpis, skradziony dowód,
    zrobiono debet na koncie itd. Bank i tak umył ręce.

    W przypadku kart
    > potencjalna strata to 150 euro, to nawet nominalnie jest mniej.

    Tyle teorii. Wolę nie sprawdzać praktyki.

    > 150 zł, wybacz, ale zakupy w spożywczaku często są droższe, zwłaszcza
    > jak masz rodzinę. Jakbym miał przed każdą wizytą w spożywczaku robić
    > jakieś przelewy, to chyba bym sobie dał spokój z kartami.

    Podkreślałem, iż to 5x moich przeciętnych zakupów.

    > Weź pod uwagę, że w przypadku kradzieży karty masz spore możliwości
    > obrony - możesz dowodzić, że nie został użyty procesor karty, albo że
    > nie został zweryfikowany PIN, co przynajmniej teoretycznie obciąża
    > całą odpowiedzialnością sprzedawcę.

    Sęk w tym, że zostaje Ci droga sądowa, jeśli bank odrzuci roszczenia. A
    koszty tejże mogą być droższe niż strata.

    > To mi przypomina ostatnie rozważania jednego z moich kolegów, według
    > którego zarobki 3000 zł miesięcznie są duże. Tyle że ten kolega nie ma
    > na razie rodziny i mieszka z rodzicami - taki drobiazg.

    Dlatego to kwestia wielkości. Jesteś pewien, że gdybyś trzymał na karcie
    do spożywczaka 5x średniego paragonu to "musiałbyś za każdym razem
    przelewać, wychodząc do sklepu"? Jasne, że dla jednego to 150zł, dla
    innego i 5000.

    > Można mieć jedną kartę z większym limitem. Po co? Tyle akurat nie
    > potrzebuję, ale część tej kwoty może się bardzo przydać - zwłaszcza
    > jeśli np. wypożyczalnia samochodów albo inny hotel czy linia lotnicza
    > założy Ci blokadę na karcie na większą sumę. Po co mam sobie blokować
    > pieniądze niepotrzebnie? Używając KK w ogóle się takimi sprawami nie
    > muszę interesować.

    Lubię mieć kontrolę nad swoimi finansami. I lubię się nimi interesować.
    Zaś hotele opłaca mi pracodawca. Podobnie przejazdy, restauracje itd.

    --
    Pozdrawiam