  • 1. Data: 2006-07-20 16:29:56
    Temat: jak obliczyć oprocentowanie wypadkowe ?
    Od: zbig <z...@p...com>

    Witam,
    powiedzmy, że chcę obliczyć sobie sumaryczne-wypadkowe oprocentowanie
    jakichś tam lokat zawieranych w różnych momentach i na różne okresy, np.
    jedną lokatę na 100zł mam przez cały rok na 5% a w tym samym czasie od
    czerwca do września miałem lokatę na 6% na 200zł itd - jak obliczyć
    średni procent na jaki lokowano kwoty?
    wymyśliłem żeby to robić średnią ważoną, gdzie wagą dla oprocentowania
    byłaby [kwota*liczba dni lokaty] ale może praktyka wykrzystuje jakieś
    inne rozwiązanie?

    pozdrawiam,
    zk

  • 2. Data: 2006-07-20 17:42:33
    Temat: Re: jak obliczyć oprocentowanie wypadkowe ?
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik "zbig" <z...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > wymyśliłem żeby to robić średnią ważoną, gdzie wagą dla oprocentowania
    > byłaby [kwota*liczba dni lokaty] ale może praktyka wykrzystuje jakieś inne

    Czy interesuje sie wypadkowe oproc twoich lokat w okresie
    czer-wrzes.(3-mies)? czyli przez 3-mies. zarobiles =1,25zl ze 100zl oraz 3zl
    od 200zl czyli
    oproc=((1,25+3)*4*100)/300=5,67% (mozna rozbudowac wyliczenie w oparciu o
    dokladna ilosc dni w okr. 3-mies i odniesc to do 365 dni, ale to co podalem
    w zupelnosci wystarcza)

  • 3. Data: 2006-07-21 13:48:31
    Od: zbig <z...@p...com>

    Krzysztof napisał(a):

    > Czy interesuje sie wypadkowe oproc twoich lokat w okresie
    > czer-wrzes.(3-mies)?

    raczej bym powiedział, ze interesuje mnie wypadkowe oproc lokat w
    okresie całego roku, nawet jeżeli niektóre z nich trwały krócej
    to co wyliczyłeś dla 3 miesiecy potwierdza się w moich obliczeniach :

    dla 3 miesięcy przy danych założeniach można liczyć tak:
    =(5%*100+6%*200)/(100+200) = 5,67%
    (nie uwzględniam tutaj liczby miesięcy do wagi bo wszystkie lokaty są
    takie same = 3M)

    natomiast jakbym miał podsumować średnią rentowność za cały rok to
    wychodzi mi :
    =(5%*100*12+6%*200*3)/(100*12+200*3) = 5,33%
    (tutaj już trzeba było uwzględnić długość inwestycji w wadze)

    czy masz jakieś zastrzeżenia do takiego sposobu liczenia?

    pozdrawiam,
    zk

  • 4. Data: 2006-07-21 14:48:47
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

> [...]
    > (tutaj już trzeba było uwzględnić długość inwestycji w wadze)
    >
    > czy masz jakieś zastrzeżenia do takiego sposobu liczenia?

    zakladajac ze 100zl procentuje przez caly rok a 200 tylko przez 3-mies. w
    roku to wtedy wychodzi troche inaczej: (5/100*100+(6/100*200)/4) odsetki
    jakie otrzymasz ze swojej inwestycji przez rok;- otrzymane odsetki*100/300
    co daje rentownosc tylko 2,17% w skali roku od kwoty 300zl. (rozumiem, ze
    200zl procentowalo tylko przez 3-mies., a potem lezalo sobie wdomu bez
    procentu)