    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: frankowicze
    Date: Thu, 13 Apr 2023 12:24:57 +0200
    <u0q9as$cs$1$Eneuel@news.chmurka.net>
    <6430af7a$0$19625$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <1jfo0b7na6ozu$.1ohcyxql73ftr.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <1wzj6jnxcpelx.16m4y4tmkpb7d$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>

    On Wed, 12 Apr 2023 20:03:16 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Owszem, nikt nie miał wielkiego zaufania do złotówki.

    Ale to banku nie dotyczy, skoro klient splaca w walucie lub po
    aktualnym kursie.

    > Oczywiście za tym szło ryzyko innych typów, np. złego kredytu itd.

    Ale to tak samo jak w innych kredytach.

    > Raczej nie tylko on.

    Wydaje mi się, ze niewiele takich było.
    Bo i dzis nie baliby sie TSUE tak bardzo.

    > Było np. tak, że danego dnia należało zapewnić XXX jednostek waluty na
    > własnym koncie walutowym. Bank nie prowadził kasy w CHF (chyba) albo
    > innych jenach, więc w praktyce trzeba było je kupić po kursie banku, ale
    > to pozostawiało dodatkowe możliwości - np. bank nie mógł sztucznie
    > podnosić kursu w dniu spłaty.

    Moze sie wypowiedzą ci, co taki kredyt mają/mieli, ale wydaje mi sie,
    ze trzeba było zapewnic odpowiednią ilość złotówek na koncie.
    Bo spłata w złotówkach jednak.
    W dodatku wtedy jeszcze kantory internetowe nie istniały, to CHF było
    kupic trudniej, i z marżą.
    No i chodzi mi po głowie, że były oskarzenia o manipulowanie kursami
    walut w dniach spłaty.

    Tu przyklad Getinu, ale nie wiem czy rzetelny
    https://pomocfrankowiczom.pl/jak-banki-wykorzystywal
    y-dowolnosc-w-ustalaniu-kursu-waloryzacji/

    Getin w ostatnich latach mial wysokie oficjalne kursy ... moze po
    prostu nie chcial operacji walutowych, albo klientów kartowych
    żyłował. Nie on jedene zresztą.

    > Ale to nie była reguła. Było też tak, że banki liczyły po kursie
    > "dewiz".
    > Aczkolwiek to było chyba trochę tak, że kiedyś różnych rzeczy nie
    > wypadało robić. Takie numery z kursami to była jedna z nich.

    Dokladnie.
    Tzn - banki "od zawsze" miały swoją marże/spread na kursach walut,
    i dopóki to było 2%, to można było uznać, ze to norma.
    I że wpisuje się w "kursów nie możemy zawyżać, bo musimy być rynkowi".
    I juz chocby osobny kurs dla spłaty kredytów zasadę narusza ...
    jakby to jeszcze był specjalny kurs o niskim spreadzie ... ale nie.
    Czy czesto nie.
    A z jakiej racji kurs "pieniądze", skoro operacja bezgotówkowa?

    > A później
    > to już każdy wałek "wypadało" (że np. przypomnę większość polisolokat
    > i struktury, przy których najgorszy kredyt hipo jest perłą uczciwości).

    Lokat strukturyzowanych bym do jednego worka nie wrzucał.
    Ot - klient wybiera ryzyko.
    Niektóre zreszta zarobiły.

    > Tego nie wiem, ale - szczerze mówiąc - nie wiem jaki sens ma kredyt
    > indeksowany.

    Sensów, to ja potrafie wymienic kilka:
    -jak sad się dowie, ze wypłata była w pln, spłata w pln ... to co to
    za kredyt walutowy. Ma prawo uznac, ze złotówkowy. Z Liborem dla CHF.
    Wiec ten indeksowany jakby lepiej odpowiadał operacjom gospodarczym.
    A czy po 15 latach tez lepiej ..

    -klient potrzebuje określoną ilość złotówek na mieszkanie/dom, a umowa
    kredytu walutowego w walucie. Jakby bank wypłacał szybko, to by nie
    było problemu, ale uruchomienie trwa.
    Spisać dziwną umowe "klient pożycza kwotę CHF będącą równowartośćią
    300kzł w dniu wypłaty"? Czy po prostu pozwolic sobie na elastyczność
    w udziale własnym ...

    J.