  • 21. Data: 2003-03-08 09:02:41
    Temat: Re: e-banki zabezpieczenia
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik <r...@c...pl> napisał w wiadomości
    news:7503.00000bc7.3e6973b0@newsgate.onet.pl...
    > No jeśli prawnicy beda wypisywali takie dyrdymały jak w pierwszym
    akapicie
    > tego artykułu to rzeczywiście długa droga przed nami.
    >
    > Oto tenże akapit:
    > Podpisu elektronicznego nie można wprost złamać ani sfałszować, ale można
    go
    > przejąć, jak każdą informację zapisaną na dyskietce, twardym dysku czy
    chipie.
    > Przejęty podpis elektroniczny może być wykorzystany do sygnowania dowolnej
    > liczby dokumentów

    To może jednak skomentuj, bo szczerze mówiąc nie rozumiem, dlaczego nie
    traktujesz tego poważnie.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 22. Data: 2003-03-08 12:44:36
    Od: Wojciech Skrzypinski <u...@h...pl>

    Kamil Jonca <k...@p...onet.pl> wrote in

    /ciach..../

    > Dlaczego dyrdymay ?

    Facet z Centrastu raczej wie, co pisze. Od kiedy to PODPIS mozna przejac i podpisywac

    nim dokumenty ? Sa to dyrdymaly najnizszej proby.

    W.

    --
    Remove >>>usun<<< and dot replying via e-mail.

  • 23. Data: 2003-03-09 17:48:00
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "Vizvary II Istvan"
    >
    > czy BS to u ciebie Bank Slaski zwany teraz ING
    > jesli tak to mam r-ki we wszystkich i jednak Fortis najlepiej mi odpowiada

    Ano ING. Wlasnie zlikwidowałem konto końcem lutego, ale zastrzeżeń co do
    funkcjonalności nie miałem.

    > dzis przeczytalem watpliwosci prawnikow nt e-podpisu w ustawie
    > http://www.rp.pl/dodatki/pieniadze_030306/pieniadze_
    a_7.html
    > i mysle ze jednak bedzie wchodzil powoli i z oporami

    Jeśli bedzie wchodzil powoli i z oporami to z dwoch przyczyn:
    1. Zagłaskami dobrą metodę na śmierć próbując prawnie zrównać podpis cyfrowy
    z podpisem elektronicznym (cyfrowym). Do dziś nie mielibyśmy stempla, gdyby
    ktoś wówczas gdy wynaleziono, próbował zrównać co do skutków prawnych z
    podpisem odrecznym. Bo to co innego, co ni znaczy nie jest pozyteczny.
    drugiego zapomniałem w trakcie pisania pierwszego.
    Vizvary

  • 24. Data: 2003-03-09 18:00:13
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    Użytkownik <r...@c...pl> napisał w wiadomości

    > No jeśli prawnicy beda wypisywali takie dyrdymały jak w pierwszym
    akapicie
    > tego artykułu to rzeczywiście długa droga przed nami.

    Prawnik wie że dzwonią, chociaż niekonecznie wie gdzie. Dokument podpisany
    w sposób włąściwy można uważać za bezpieczny i niepodrabialny na poziomie
    dziesiejszej wiedzy z czego nie wynika , że
    1. nie można od kogoś wyłudzić podpisu
    2. nie będzie mozna dokumentu w przyszłości podrobić.

    Ja mam raczej wątpliwości co do słuszności ostatniego akapitu: mi się
    wydaje, że własnie ograniczenie zastosowania konkretnego certyfikatu do
    okreslonego tylko celu (na przykład do PITów) pozwoli rozwiać większość
    wątpliwości i odblokować pewne bariery (przede wszystkim psychologiczne, w
    moim odczuciu jak najbardziej uzasadnione) . Zagrożenie jest między innymi
    funkcją celu. Nikt nie będzie czyhał na mój certyfikat, klucz czy podpis
    służący do podpisania PITów. Jeśli może na nią kupić dom na raty - no to już
    nie wiem. Wolałbym podpisać ten PIT odrecznie.

    Vizvary

  • 25. Data: 2003-03-09 18:02:43
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kamil Jonca" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Dlaczego dyrdymay ?

    Dlatego że autor myli podpis (którego oczywiście NIE moża wykorzystać do
    dowolnej liczby dokumentów) z narzędziami służącymi do składania podpisu.
    Jeśli to jest skrót myslowy to to jest na granicy bezmyślności.

    Vizvary

  • 26. Data: 2003-03-10 01:57:11
    Od: r...@c...pl

    > Dnia  8 Mar 2003 05:38:09 +0100,
    > osoba podpisana:
    > r...@c...pl <r...@c...pl>

    > Dlaczego dyrdymay ?
    > KJ
    Akapit ten sugeruje ,że autor nie wie wogóle na czym polega podpis. Podpisu
    jako takiego przejąc nie można ponieważ jest on ściśle związany z tekstem
    dokumentu, każdy dokument podpisany przez tę samą osobę ma inną postać binarną
    podpisu. Przejąć można klucz prywatny służacy do wytworzenia podpisu . Z tego
    właśnie powodu tzw kwalifikowany certyfikat, służący do składania
    bezpiecznego) podpisu powinien byc zapisany na karcie z kryptoprocesorem. Klucz
    na takiej karcie nie jest możliwy do skopiowania nawet przez właściciela
    (właśnie z powodu bepieczeństwa). Bezpieczeństwo przy sygnowaniu dokumentu
    bezpiecznym podpisem jest na pewno większe niż używanie kart kredytowych ,
    które zresztą zapewne do 2005 będa używały podpisu przy każdej transakcji a
    przynajmniej w internecie . UE wydała dyrektywę wycofujacą karty z paskiem
    magnetycznym (realizacja chyba do 2004 roku)

    Pozdrowienia
    radon

  • 27. Data: 2003-03-10 05:05:08
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

> [...]
    > przynajmniej w internecie . UE wydała dyrektywę wycofujacą karty z paskiem
    > magnetycznym (realizacja chyba do 2004 roku)

    Bezpieczenstwo kluczy wcale nie rozwiązuje wszystko. Weż i przymocuj grubym
    łańcuchem klucze do drzwi : klucze beda bezpieczne.Nawet właściciel nie może
    ze sobą wziąć do pracy. Drzwi niekoniecznie.
    Przynajmniej dwie sprawy (korzystanie z kluczy bez wiedzy właściciela i
    wiarygodna wizualizacja ) bynajmniej nie są rozwiązane.
    Do tego dochodzi wyłudzenie certyfikatu na czyjeś nazwisko (kradzież
    tożsamości) w urzędzie certyfikacji.
    A Autorowi chodziło prawdopodbnie o kradzież kluczy razem z kartą, czego też
    nie mozna wykluczyc.

    Vizvay Istvan
    v...@p...com.pl

  • 28. Data: 2003-03-11 20:24:40
    Od: r...@c...pl

> [...]
    > tożsamości) w urzędzie certyfikacji.
    > A Autorowi chodziło prawdopodbnie o kradzież kluczy razem z kartą, czego też

    Autor odpisał mi i twierdzi, że chodziło mu o przejęcie podpisu a nie
    dokumentu podpisanego. Naprawdę zapewne chodziło mu o przejęcie klucza czyli
    korzystanie z klucza bez wiedzy właściciela. No cóż kłaniają się np
    zabezpieczenia biometryczne karty i coś silniejszego niż 4 cyfrowy PIN ( to
    lepsze niż w kartach kredytowych).
    Co do wizualizacji - chodzi zapewne o to , aby byc pewnym, że podpisuje sie to
    co się widzi . Przy prawidłowym algorytmie weryfikacji podpisanego dokumentu
    właściciel też może go weryfikować . Muszę się skonsultować, aby powiedzieć coś
    więcej.
    Autor opowiada się za różnymi poziomami certyfikatu tylko, że to jest
    wprowadzone. Ja sie tylko boję, że certyfikat gorszy może być byle jaki i łatwy
    do kompromitacji co uderzy w cały system PKI. Kradzież tożsamości to podstawowa
    kwestia , trzeba sie przekonać jak z tym będzie, chyba mogą pomóc doświadczenia
    bankowców .

    Pozdrowienia
    Radon

  • 29. Data: 2003-03-12 05:02:49
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

> [...]
    > korzystanie z klucza bez wiedzy właściciela. No cóż kłaniają się np
    > zabezpieczenia biometryczne karty i coś silniejszego niż 4 cyfrowy PIN (

    Kłania się nie tylko zabezpieczenie karty.
    Tak na prawdę o co chodziło autorowi jest mało istotne. Jego obawy są
    ogólne, nie bardzo jest w stanie ich wyrazić, bo nie zna dokładnie
    technologii.
    Mógł coś przeczytać na temat ataku urodzinowego na algorytm skrótu (lub co
    innego) i rzeczywiście mówić o "przjęciu podpisu" - tzn. skopiowanie jednego
    podpisu do innego dokumentu, specjalnie spreparowanego i pasującego do
    danego podpisu. Mógł też coś czytać na temat jakości kluczy lub mozliwości
    łamania algorytmu RSA.
    Popełnia błąd w tym, że koncentruje się na już gotowym dokumencie, (który
    przy zachowaniu pewnych standardów można uznać za bezpieczne, oczywiście
    przez jakiś czas) lub na kradzieży kluczy, który z kolei w przypadku kart
    mogą się czuć w miarę bezpiecznie.
    Nie zwraca uwagi na bezpieczne wykonanie podpisu, a tu jest według mnie
    właściwe zagrożenie.

> [...]
    dokumentu
    > właściciel też może go weryfikować . Muszę się skonsultować, aby
    Podstawowa kwestia to oddzielenie podpisu od wysłania dokumentu. i możliwość
    archiwizowania dokumentów po stronie klienta.
    Druga - to podpisywanie już wstepnie podpisanych przez bank dokumentów.
    Trzecia to posługiwanie się po stronie klienta oprogramowanie dostarczanym
    nie przez bank, lecz przez niezaleznych (od banku) dostawców oprogramowania
    (posługiwanie się przez bank standardowymi dokumentami). Przynajmniej
    powinno być to umozliwione.
    Dalej mozna wmieszać w to bezpieczeństwo samego stanowiska do podpisywania
    dokumentów i ciągnąć w nieskończoność.
    A wątpliwości właściciela firmy-nieinformatyka i tak pozostaną.

> [...]
    podstawowa
    > kwestia , trzeba sie przekonać jak z tym będzie, chyba mogą pomóc

    Niekoniecznie inny poziom i niekoniecznie gorszy.
    Wezmy dla przykładu PITy.
    1. Jesli certyfikat do kluczy służących do podpisania PITów wyrażnie mówi,
    że np. służą do autoryzacji korespondencji z organami MF lub z
    administracją państwową to ja wchodzę.
    2. Jesli można przy okazji zawrzeć umowę z jakimś bankiem i zaciągnąć kredyt
    w moim imieniu to ja się wypisuje.
    Jesli zakładamy, że zagrożenie jest funkcją celu ( a możemy to założyć
    spokojnie) to ograniczenie dopuszczalnych celów zawsze zmniejsza zagrożenie.
    I w rzeczywistości, i w w psychyce klientów. Szczegóbnie wobec ich
    wątpliwości co do bezpieczeństwa technologii.

    > Pozdrowienia
    > Radon

    Vizvary Isvtan
    v...@p...com.pl

  • 30. Data: 2003-03-12 13:56:49
    Od: "Gap32" <g...@N...gazeta.pl>

    WOJSAL <w...@g...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Bartol Partol" <b...@p...c> napisał w wiadomości

    > Wariant 1
    > 1. Kupujesz cos w sklepie, wybierasz towary
    > 2. Przychodzi do placenia
    > 3. Podajesz numer karty plus jednorazowy kod uwierzytelniajacy
    > transakcje.
    > Kod masz z jakiegos tokena (raczej nie zdrapka) czy czegos tam
    > 4. Sklep ma numer karty+jednorazowy kod+IP+czas +wartosc kwoty
    > (kwota powinna byc zaszyta w kodzie uwiezrytelniajacym)
    > Zwraca sie do banku by przelal kwote transakcji z Twojego
    > konta na swoje

    Tak mniej więcej działa eKarta mBanku.
    1. Wybierasz towar w sklepie (niestety tylko wirtualnym)
    2. Pojawia się formatka z pytaniem o numer karty i datę jej ważności
    3. W 2 oknie logujesz się do mBanku i ładujesz na eKartę kwotę którą
    ma cię obciążyć sklep. Transakcję potwierdzasz hasłem jednorazowym.
    4. Wracasz do sklepu i podajesz numer i datę ważności Twojej karty.
    5. Sklep dokonuje autoryzacji i blokuje odpowiednią kwotę.
    6. Jeśli zostały jakieś środki na Karcie rozładowujesz ją do zera.

    Proste i skuteczne

    GAP