  • 132. Data: 2015-01-17 22:07:31
    Temat: Re: dobicie frankowców
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski p...@c...fontem.lucida.console ...

    > 2. Jako dziecko zastanawiałem się nad tym, czy pieniądz
    > (majątek w ogóle) jest jakoś zrośnięty z właścicielem,
    > bo uważałem, iż zmowa bankierów jest możliwa.

    :)
    Jako dziecko ja sie zastanawiałem, czy bedzie ktos na boisku zeby w piłke
    pograć...

  • 131. Data: 2015-01-17 22:07:31
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Pete n...@n...com ...

    > Posługując się analogią serwisu komputerowego - serwisant wymienia Ci
    > dysk na większy i daje Ci wybór - używany za 50% ceny i nowy za 100%.
    > Daje Ci wybór.
    > Tak samo działa bank. Daje wybór (zakładając, że klient wie co to
    > waluta obca)

    rozbudowując analogie - daje ci ten wybór ale jednoczesnie mówi, ze uzywany
    jest tak samo pewny jak nowy bo dyski sie nie zuzywają. Uwazasz ze
    postapiłby uczciwie?

    > Bank miał głęboko w ... na co się zdecydujesz. Jemu zależy na marży, a
    > czy ona będzie z kredytu w PLN czy z CHF to już szczegól.

    Dokładnie.
    I co? Uczciwie? Nie ma zadnego zaniechania?

    > Ale tak jest, że ciągle kredyt CHF wzięty w 2008 roku kosztuje do
    > dzisiaj ok 10% mniej od PLN.

    Byc moze. Przyznam, ze nie przeliczałem tego.

    > Tylko płacz się podnosi, bo PLN jest teraz bardziej opłacalny, a to
    > miało być na wieki na odwrót :P

    Pewnie masz rację.
    Tylko czy to coś zmienia w kontekscie rozmowy o uczciwosci sprzedawców w
    bankach? (celowo nie mówie doradców, bo jak sie okazuje, to zwykli kasowi
    sprzedawcy)

    > Gdyby tak było, to bank w ogóle nie sprzedawałby kredytów, bo to samo
    > zło jest.

    Az nie wiem co odpowiedzieć.
    Samo zło? ROTFL
    Powiedz od razu ze diabeł!

    > Jeśli ktoś nie zdaje sobie sprawy z jakimi konsekwencjami wiąże się
    > kredyt (w jakiejkolwiek walucie) to powinien isć do sądu i siebie
    > ubezwłasnowolnić, żeby sobie więcej szkody nie narobił.

    Powtorze - kwestia standardów.
    Ja staram sie byc uczciwy w zyciu i takie "wykorzystywanie" niewiedzy
    uwazam za oszustwo a nie za dobre praktyki sprzedawców.

  • 133. Data: 2015-01-17 22:07:32
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Kamil Jońca k...@p...onet.pl ...

    > Oczywiście. Ale to jakby nie ma związku z tym co napisałem. Jakby
    > bankieterzy kazali oddawać nerkę, to byś oddał?

    Czyli co? Zgadzamy sie ze mogli oszukiwać, wprowadzac w blad tyle tylko ze
    to jest legalne, bo moga mówić co chcą, pomijac aspekt doradczy etc. byle
    klient podpisał?

    > No i nie zmienia to faktu, że jak taki KNF robił zakusy aby
    > kreydyty frankowe ograniczyć, to podniósł się straszny wrzask. "Chcemy
    > ryzykować", te sprawy ...

    Ale to juz było w późniejszej fazie. Wtedy, co wiem od znajomych, zaczeły
    juz o ryzyku mówić głosniej.

  • 134. Data: 2015-01-17 22:07:33
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik RobertS b...@x...pl ...

    > np. marża na niektórych kredytach walutowych wynosi 5,90%
    > najtańsze gotówki mają 5,99%...różnica raczej niewielka
    >
    > pomijam prowizje oraz ubezpieczenia, które również trzeba mieć

    No to wraca pytanie, dlaczego walutowy sie nie opłaca obecnie?

  • 135. Data: 2015-01-17 22:12:15
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> writes:

    [..]

    > Ja ci mówie, ze banki nie ostrzegały i mówie to na podstawie rozmów nie w
    > jednym czy dwóch bankach...
    Alez oczywiście, że nie ostrzegały. I co z tego? Po to się ma własny
    rozum, żeby się dowiedzieć lub DOPYTAĆ zaufanych osób.

    KJ
    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

  • 136. Data: 2015-01-17 23:24:18
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Kamil Jońca k...@p...onet.pl ...

    > Alez oczywiście, że nie ostrzegały. I co z tego? Po to się ma własny
    > rozum, żeby się dowiedzieć lub DOPYTAĆ zaufanych osób.

    Najwazniejsze, ze ustalilismy stan faktyczny.
    Czy powinny ostrzegać - to juz zapewne bedzie ustalał sąd w jakichs
    zbiorowych pozwach.

  • 137. Data: 2015-01-18 00:00:44
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2015-01-17 o 22:07, Budzik pisze:
    > Użytkownik Pete n...@n...com ...

    > rozbudowując analogie - daje ci ten wybór ale jednoczesnie mówi, ze uzywany
    > jest tak samo pewny jak nowy bo dyski sie nie zuzywają. Uwazasz ze
    > postapiłby uczciwie?

    Oczywiście, bo spodziewa się, że człowiek po drugiej stronie zna
    znaczenie słowa 'używany' i wyobraźnię co to może oznaczać dla niego.

    > Dokładnie.
    > I co? Uczciwie? Nie ma zadnego zaniechania?

    W czym?
    Klient dostał 2 oferty w PLN i CHF.
    Na pewno widział też wykres zmian kursowych.
    Dla ćwierćinteligenta to powinno wystarczyć. Ale niektórzy, to pokolenie
    wychowane w czasach komunistycznych, że jeśli coś jest to bardzo szybko
    może zniknąć.
    Więc łykali te kredyty frankowe jak pelika ryby, żeby tylko nie płacić
    za dużo.
    Teraz.

    > Byc moze. Przyznam, ze nie przeliczałem tego.

    któraś TV podawała przykład kredytu 200tys wziętego ok 2008 roku.
    CHF do dzisiaj zostało spłacone ok 160tys PLN
    PLN do dzisiaj zostało spłacone ok 184tys PLN

    Dlatego nie rozumiem tego płaczu teraz.
    I zapędów niektórych polityków do pomocy państwa.
    (Trzeba by sprawdzić ilu posłów PIS ma aktualnie kredyt w CHF)

> [...]
    > bankach? (celowo nie mówie doradców, bo jak sie okazuje, to zwykli kasowi

    Wytłumacz mi, co musiałby zrobić doradca, żebyś uznał, że postąpił uczciwie.
    Niektórzy nie chcieli słyszeć co im mówiono, ważne było tylko to, żeby
    uzyskać kredyt.
    A potem jakoś to będzie.

> [...]
    > Ja staram sie byc uczciwy w zyciu i takie "wykorzystywanie" niewiedzy
    > uwazam za oszustwo a nie za dobre praktyki sprzedawców.

    Ale jakie wykorzystywanie niewiedzy?
    Czy teraz doradcy mówią o tym, że WIBOR może mieć 15%?
    Czy w też uznasz, że w ten sposób wykorzystują niewiedzę?

    Chyba KNF musi wprowadzić obowiązkowe egzaminy dla potencjalnych
    kredytobiorców.

    --
    Pete

  • 138. Data: 2015-01-18 00:03:00
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2015-01-17 o 23:24, Budzik pisze:
    > Użytkownik Kamil Jońca k...@p...onet.pl ...

    > Najwazniejsze, ze ustalilismy stan faktyczny.
    > Czy powinny ostrzegać - to juz zapewne bedzie ustalał sąd w jakichs
    > zbiorowych pozwach.

    Ostrzegać ostrzegali. Od jakiegoś czasu jest nawet osobny kwitek, na
    którym delikwent poświadcza że wie co robi :)

    --
    Pete

  • 139. Data: 2015-01-18 00:07:52
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 17.01.2015 o 15:49, RobertS pisze:

    > tylko, że doradcy nie zarabiali więcej na kredytach walutowych, one są
    > tak samo płatne jak złotówkowe

    Mała uwaga: niektórzy nie mieli zdolności w złotówkach. A na pewno mieli
    mniejszą.

    [ciach]

    > jeżeli ktoś chce ponieść ryzyko (licząc na zysk) to dlaczego mu tego
    > zabronić?

    Bo teraz by za bardzo zarobił? ;)

    --
    Boga prawdopodobnie nie ma.
    A teraz przestań się martwić

  • 140. Data: 2015-01-18 00:18:38
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 17.01.2015 o 17:35, Piotr Gałka pisze:

    > Jak ktoś nawet nie ma komputera to nawet ze zwykłym kalkulatorem można
    > sobie wszystko powyliczać.

    Problem: większość populacji to krótkowzroczni idioci.

    Ja np. przy przewalutowaniu na franki za niecałe 3zł brałem pod uwagę
    zmianę kursu do 6zł jako poziom dyskomfortu (a dopiero powyżej tego jako
    poziom tracenia wcześniejszych oszczędności w stosunku do analogicznego
    złotówkowego).

    Fakt że ostro zmieniły się złotówkowe stopy procentowe i przy obecnych
    warunkach (tj. obecny kurs i LIBOR 3M z grudnia, bo odświeżenie
    oprocentowania mam co kwartał) rata akurat by mi się zrównała. Jak do
    kwietnia LIBOR 3M będzie na oczekiwanym poziomie -0,75% a złotówka
    jakoś drastycznie (znów) nie spadnie to w kwietniu wrócę do poziomu rat
    kosmetycznie wyższego od tych jakie miałem w grudniu.

    Pewnie że ryzykuję. Ale biorąc w złotówkach też bym ryzykował - kto np.
    zabroni RPP podnieść stopę referencyjną do 10% ;->