  • Data: 2019-08-03 15:59:22
    Temat: Re: depozyt ponad inflację?
    Od: Szymon <...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Jeden telewizor starczy na 10 lat, inny na 5 -- czy
    > inflacja uwzględni czas życia produktu bądź usługi?

    Tak. Z tego co wiem to są pewne założenia. Jeśli przyjąć wymianę
    telefonu do 2 lata to wystarczy wrzucić do koszyka 50% ceny aparatu. Ale
    nie porównuje się model rdr, bo wówczas miałbyś w koszyku aparaty
    Centertela. Porównuje się przeciętny model w danym roku do przeciętnego
    w kolejnym.
    W przypadku jabłek czy ziemniaków nie ma problemu, ale w przypadku
    niektórych produktów kwestia jest sporna.

    > Nawet wtedy wskaźniki GUS są niewiele warte, gdy ten ,,chleb'' nie uległ
    > zmianie!

    Otóż właśnie uległ. Gdybyś założył, iż Kowalski kupuje 1/10 poloneza
    rocznie (czyli na 10 lat mu statystycznie starcza) i porównywał tego
    poloneza to wyszłoby Ci, że jest deflacja. Zatem porównujesz średnie
    auto w danym roku. W perspektywie czasowej ten polonez zamieni się na
    np. fiata, a z czasem na toyotę. Oczywiście ma to dalsze konsekwencje,
    bo ilość kupowanej benzyny spada przy toyocie niż była przy polonezie.
    No chyba, że średnia roczna km wzrasta. Innymi słowy - domino. Ruszysz
    jedno, pociąga za sobą konsekwencje w kilku innych miejscach.

    > Weź paliwo samochodowe -- Nowe ;) Volvo S40 pali niemal dwakroć więcej
    > paliwa niż
    > Panna Mercedes, aby przejechać tę samą odległość... (zimą ,,w mieście''
    > dwakroć więcej)

    Słusznie. Swego czasu w Pulsie Biznesu była audycja dot. inflacji - u
    źródła dopytywano jak ona jest liczona. W podcastach pewnie znajdziesz.

    > Samochód może więcej palić bądź wymagać kosztowniejszych remontów
    > tylko dlatego, że narzucono jakieś nowe normy emisyjne, lub podobne...

    Stąd cena usług też jest w koszyku.

    > Porównanie cen samochodu sprzed 20 lat i dzisiejszego,
    > porównanie standardu mieszkania sprzed 20 lat itd...

    To się zmienia - o czym wyżej, oczywiście w DUUŻYM uproszczeniu.

    > Mnie żyje się coraz lepiej pomimo wzrastających cen i spadających
    > zarobków -- po
    > prostu coraz mocniej ograniczam się!!! Coraz chętniej dzwonię (zamiast
    > jeździć)
    > coraz częściej zauważam, że zamiast materaca tradycyjnego mogę użyć
    > materaca
    > winylowego, coraz rzadziej kupuję czasopisma?... Nie!! Czasopism nie
    > kupuję!
    > Nie stać mnie na czasopisma!!! Nie stać mnie na: płatną muzykę; czasopisma;
    > kino; filharmonię itd...

    Dlatego koszyk się zmienia. Uwzględnia zmiany preferencji społeczeństwa.