    From: Rafal Podeszwa <p...@t...chem.uw.edu.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: czy w bankach oplaca sie oszczedzac ? :)
    Date: Wed, 20 Feb 2002 09:45:34 +0100

    "Adam S." wrote:

    > Pytanie wbrew pozorom nie jest retoryczne. Na fali belkowego polowe swoich
    > srodkow powierzylem PKO-CS /papiery dłuzne/. Nabycie 19.11.01 po
    > 140.59zl,/bez zadnych prowizji/ 18.02.02 jednostke wyceniono na 145,76 zl.
    > co daje w stosunku rocznym 14,75% czyli zupelnie niezle /m-bank dawal wtedy
    > bodajze 11,4%/. Gwoli prawdy nalezy stwierdzic ze ostatnio jednostka
    > przezywala male zalamanie ale i tak aktualny wynik jest niezly w porownaniu
    > z bankami a biorac pod uwage mozliwosc wycofania w kazdej chwili srodkow
    > dziwie sie ze wiecej osob nie zdecydowalo sie na fundusze. Coz pewnie nie
> [...]

    Te fundusze nie robia nic magicznego. Po prostu kupuja dlugoterminowe
    obligacje glownie o stalym oprocentowaniu. Mozna osiagnac lepszy wynik
    od nich robiac to samo.

    Obligacje dziesiecioletnie DS1110
    19.11.01 kurs zamkniecia 812.50 zl (82.25 % wartosci nominalnej) + 0 zl
    odsetek
    18.02.02 861.00 zl + 14.47 zl odsetek

    Zysk (bez prowizji) 7.75%, czyli w stosunku rocznym 56.49%

    Obligacje piecioletnie PS1106
    19.11.01 939.90 zl + 2.10 zl odsetek
    18.02.02 974.00 zl + 23.29 zl

    Zysk (bez prowizji) 5.87%, w stosunku rocznym 40.81%

    Na innych seriach zysk jest podobny (wybralem akurat najbardziej
    dlugoterminowe z danej serii).

    Oczywiscie fundusze maja jeszcze w portfelu obligacje o zmiennej stopie,
    ale i tu jestem ciekaw, jak im sie udalo uzyskac tylko tyle.

    Obligacje dziesiecioletnie DZ0811

    19.11.01 1024.90 + 40.19
    18.02.02 1009.50 + 78.68

    2.16% zysku, 13.73% w stosunku rocznym

    Czyli mniej, ale np.

    Obligacje dziesiecioletnie DZ0110

    19.11.01 1031.4 + 160.40
    18.02.01 1042.5 + 11.28 (+ 190.70 zl odsetek wyplaconych 18.01.2002
    zainwestowanych na dajmy na to 9% w stosunku rocznym = 1.43 zl odsetek
    od odsetek)

    4.54% zysku, 30.53% w stosunku rocznym.

    No to teraz sumarycznie. Dzielac na 4 rowne czesci swoje oszczednosci i
    kupujac za to obligacje tych czterech typow dostalibysmy

    5.08% zysku, czyli 34.62% w stosunku rocznym. Nawet odjemujac prowizje
    maklerska (ktora w krotkim okresie ma duze znaczenie) i tak jestesmy
    sporo do przodu w stosunku do funduszy.

    To byl poprostu dobry okres na obligacje. I tyle. Teraz nie bedzie tak
    dobrze, ale prawdopodobnie i tak lepiej niz w bankach, wiec fundusze sie
    wykaza wynikami. Ale to zadna sztuka.

    A dlaczego jednostka ostatnio przezywala zalamanie? To proste. Spojrzyj
    na wykresy obligacji dziesiecioletnich czy piecioletnich o stalej
    stopie. Coz inwestycje w stalostopowe papiery sa tez ryzkowne.

    Pozdrawiam

    Rafal