  • 1. Data: 2002-02-19 18:12:51
    Temat: czy w bankach oplaca sie oszczedzac ? :)
    Od: d...@i...pl (Adam S.)

    Pytanie wbrew pozorom nie jest retoryczne. Na fali belkowego polowe swoich
    srodkow powierzylem PKO-CS /papiery dłuzne/. Nabycie 19.11.01 po
    140.59zl,/bez zadnych prowizji/ 18.02.02 jednostke wyceniono na 145,76 zl.
    co daje w stosunku rocznym 14,75% czyli zupelnie niezle /m-bank dawal wtedy
    bodajze 11,4%/. Gwoli prawdy nalezy stwierdzic ze ostatnio jednostka
    przezywala male zalamanie ale i tak aktualny wynik jest niezly w porownaniu
    z bankami a biorac pod uwage mozliwosc wycofania w kazdej chwili srodkow
    dziwie sie ze wiecej osob nie zdecydowalo sie na fundusze. Coz pewnie nie
    wszyscy o nich wiedza albo maja do nich zaufanie.

    pozd gren
    Jezeli ktos ma wyniki innych bezpiecznych funduszy z tego samego okresu
    prosze o pochwalenie sie nimi :)

    http://wladcapierscieni.interia.pl

  • 2. Data: 2002-02-20 00:47:38
    Temat: Re: czy w bankach oplaca sie oszczedzac ? :)
    Od: "Tomek D" <t...@p...onet.pl>

    Tylko nie zrób głupstwa i nie dopłacaj do swojego rejestru !
    W razie umorzenia działa FIFO - najpierw umarzasz jednostki wolne od belki.
    Jak już to załóż nowy rejestr na ciocię, wujka, żone, dziewczynę albo
    szwagra.
    Obawiam sie że powoli wyniki funduszy 'bezpiecznych' będa się zbliżały do
    wyników lokat bankowych.

    zdrówka,
    TomekD

  • 3. Data: 2002-02-20 01:07:59
    Od: "Krab" <k...@h...pl____>

    Użytkownik "Tomek D" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Obawiam sie że powoli wyniki funduszy 'bezpiecznych' będa się zbliżały do
    > wyników lokat bankowych.

    biorąc pod uwagę osiągnięcia za luty - to lepiej wyszło trzymanie forsy w
    skarpetce
    :-(
    Nie wiem skąd tak słabe maja wyniki (bliskie zeru - a statystycznie to ze
    stratą) bo przeca inwestują w elementy na których teoretycznie nie mozna
    stracić, ale jak widać polak - potrafi

  • 4. Data: 2002-02-20 08:39:08
    Od: <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > stratą) bo przeca inwestują w elementy na których teoretycznie nie mozna
    Większość lajkoników nie wie, że fundusze biorą też opłatę za zarządzanie.
    Teoretycznie powinni proporcjonalnie dzielić te swoje kilka % rocznie przez 12
    miesięcy, ale niektóre biorą sobie np z góry za x czasu.
    Może akurat sprawdzany przez Ciebie fund wypłacił sobie wynagrodzenie.
    A przy tak szybko spadających stopach te 2-5 % za zarządzanie staje się
    języczkiem u wagi.
    pozdrawiam krasnali

  • 5. Data: 2002-02-20 08:45:34
    Od: Rafal Podeszwa <p...@t...chem.uw.edu.pl>

    "Adam S." wrote:

> [...]
    > dziwie sie ze wiecej osob nie zdecydowalo sie na fundusze. Coz pewnie nie
    > wszyscy o nich wiedza albo maja do nich zaufanie.

    Te fundusze nie robia nic magicznego. Po prostu kupuja dlugoterminowe
    obligacje glownie o stalym oprocentowaniu. Mozna osiagnac lepszy wynik
    od nich robiac to samo.

    Obligacje dziesiecioletnie DS1110
    19.11.01 kurs zamkniecia 812.50 zl (82.25 % wartosci nominalnej) + 0 zl
    odsetek
    18.02.02 861.00 zl + 14.47 zl odsetek

    Zysk (bez prowizji) 7.75%, czyli w stosunku rocznym 56.49%

    Obligacje piecioletnie PS1106
    19.11.01 939.90 zl + 2.10 zl odsetek
    18.02.02 974.00 zl + 23.29 zl

    Zysk (bez prowizji) 5.87%, w stosunku rocznym 40.81%

    Na innych seriach zysk jest podobny (wybralem akurat najbardziej
    dlugoterminowe z danej serii).

    Oczywiscie fundusze maja jeszcze w portfelu obligacje o zmiennej stopie,
    ale i tu jestem ciekaw, jak im sie udalo uzyskac tylko tyle.

    Obligacje dziesiecioletnie DZ0811

    19.11.01 1024.90 + 40.19
    18.02.02 1009.50 + 78.68

    2.16% zysku, 13.73% w stosunku rocznym

    Czyli mniej, ale np.

    Obligacje dziesiecioletnie DZ0110

    19.11.01 1031.4 + 160.40
    18.02.01 1042.5 + 11.28 (+ 190.70 zl odsetek wyplaconych 18.01.2002
    zainwestowanych na dajmy na to 9% w stosunku rocznym = 1.43 zl odsetek
    od odsetek)

    4.54% zysku, 30.53% w stosunku rocznym.

    No to teraz sumarycznie. Dzielac na 4 rowne czesci swoje oszczednosci i
    kupujac za to obligacje tych czterech typow dostalibysmy

    5.08% zysku, czyli 34.62% w stosunku rocznym. Nawet odjemujac prowizje
    maklerska (ktora w krotkim okresie ma duze znaczenie) i tak jestesmy
    sporo do przodu w stosunku do funduszy.

    To byl poprostu dobry okres na obligacje. I tyle. Teraz nie bedzie tak
    dobrze, ale prawdopodobnie i tak lepiej niz w bankach, wiec fundusze sie
    wykaza wynikami. Ale to zadna sztuka.

    A dlaczego jednostka ostatnio przezywala zalamanie? To proste. Spojrzyj
    na wykresy obligacji dziesiecioletnich czy piecioletnich o stalej
    stopie. Coz inwestycje w stalostopowe papiery sa tez ryzkowne.

    Pozdrawiam

    Rafal