    From: "Krzysztof K" <o...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: czy przy konwersji FI płaci sie belkowe?
    Date: Thu, 18 Dec 2003 11:05:29 +0100

    Kamil Jonca wrote:
> [...]
    > odrębnych przepisów do prowadzenia gier i zakładów wzajemnych, do
    > prowadzenia rachunków podatników albo do gromadzenia środków pieniężnych
    > podatnika w innych formach oszczędzania, przechowywania lub
    > inwestowania, są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od
    > dokonywanych wypłat lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub
    > wartości pieniężnych z tytułu:(...)"
    >
    > Podkreślam "dokonywanych wypłat" lub "stawianych do dyspozycji
    > podatnika pieniędzy.
    >
    > Gdzie mamy wypłatę ? Lub pozostawienie do dyspozycji podatnika

    Uparty jesteś ;) Myślę że odpowiedzią jest ustawowa definicja funduszu ;
    Ustawa o funduszach. (Dz. U. Nr 139, poz. 933, z 1999 r. Nr 72, poz. 801, z
    2000 r. Nr 103, poz. 1099 i Nr 114, poz.1192)
    Art. 2. 1. Fundusz inwestycyjny jest osobą _prawną_, której wyłącznym
    _przedmiotem_ _działalności_ jest lokowanie środków pieniężnych zebranych
    publicznie lub niepublicznie jeżeli ustawa tak stanowi, w określone w
    ustawie papiery wartościowe i inne prawa majątkowe.

    W rozumieniu przytaczanej przez Ciebie uopdoof każdy fundusz inwestycyjny
    jest oddzielnym podmiotem uprawnionym przez ustawę o funduszach do
    inwestowania w imieniu podatnika przez wydzielony rachunek inwestycyjny.
    Każdy z tych podmiotów jest zobowiązany pobierać zryczałtowany podatek
    dochodowy.
    Chcąc przenieść środki z jednego funduszu do drugiego musisz wypłacić środki
    z jednego podmiotu prawnego (płatnika) i wpłacić do drugiego (też płatnika),
    więc konwersja to nic innego jak jednoczesne zlecenie wypłaty i
    natychmiastowej wpłaty.

    > Nie jestem prawnikiem, ale w przypadku konwersji żadna z tych sytuacji
    > nie zachodzi. Tak samo uważa(ł?) CU który przy konwersji nie pobiera
    > podatku.

    Chyba nie pobierał do marca 2001 roku kiedy to weszła w życie nowelizacja
    ustawy o funduszach i precyzyjnie ustaliła że płatnikiem jest każdy fundusz
    oddzielnie a "Towarzystwo jedynie tworzy fundusz inwestycyjny oraz, jako
    jego organ, zarządza nim i _reprezentuje_ fundusz w stosunkach z osobami
    trzecimi"* (*cytat z ustawy). TFI nie jest płatnikiem podatku od dochodów
    kapitałowych. Obecnie składasz zlecenie do TFI (bo reprezentuje fundusze
    inw.) a ten w Twoim imieniu zleca wypłatę z jednego FI a postawione do
    dyspozycji środki zgodnie z Twoją wolą przeznacza na wpłatę do drugiego FI.
    Konsekwencją wypłaty jest podatek.

    Przepraszam że nie wycinam cytatów. Tylko porównanie obydwu ustaw rodzi
    nadzieje na pełne zrozumienie ;)

    > KJ

    pozdr.
    Krzysztof K.