eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiczy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny? › Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
    Date: Wed, 21 Dec 2005 00:56:58 +0100

    J.F. <j...@p...onet.pl> writes:

    > Hm .. dlaczego ? Nie lepiej miec niewielka obrotowa nadwyzke ?
    > Nie lepiej miec w portfelu czy na koncie troche pieniedzy,
    > zeby nie musiec zalatwiac szybkiego kredytu ?

    To wlasnie mialem na mysli, lekka nadplynnosc.

    > Nawet kosztem powiekszenia zadluzenia "inwestycyjnego" !

    Oczywiscie. Tylko trzeba pamietac co to jest "inwestycja". Przede
    wszystkim jest to cos co na siebie zarobi i jeszcze zostanie.

    > Ale koszt kredytu niekoniecznie zalezy od zadluzenia jednej osoby,
    > firmy czy nawet calego panstwa.

    Zalezy dosc mocno. Stopy procentowe i inflacja to jedno ale nikt
    normalny (bank) nie pozyczy klientowi (klientom danej grupy) pieniedzy
    na 10% jesli szansa na ich niewyplacalnosc wynosi 20%.

    > Hm, wydaja mi sie mocno zalezne :-) Przynajmniej w jedna strone :-)

    W ktora?

    W Polsce mamy NBP ale jest wiele krajow ktore obywaja sie bez
    "narodowego" banku panswowego. Emisje pieniedzy moga robic tak samo
    dobrze banki prywatne. Podobnie jest ze wszystkimi clearingami itd.
    ktorych zreszta moze byc wiecej niz 1 (w sensie KIRu). Rezerwy walutowe
    i dowolne bankow prywatnych takze maja sie nijak do finansow panstwa
    (rzadu). Problem moglby byc z wysokoscia odsetek ustawowych :-)
    --
    Krzysztof Halasa