  • 1. Data: 2003-02-07 12:52:39
    Temat: czy monety kolekcjonerskie można wysyłać za granicę ?
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    czy nie ma przeciwwskazań, aby w pełni oficjalnie wysłać komuś monetę
    kolekcjonerską ?

    jak to zrobić najlepiej i najbezpieczniej ?

    czy ktoś ma doświadczenie w wysyłaniu monet ?

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 2. Data: 2003-02-10 21:53:49
    Temat: Re: czy monety kolekcjonerskie można wysyłać za gran
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl>

    plusz <p...@i...usun_spam.pl> napisał(a):

    > czy nie ma przeciwwskazań, aby w pełni oficjalnie wysłać komuś monetę
    > kolekcjonerską ?

    Nie ma.

    > jak to zrobić najlepiej i najbezpieczniej ?

    Udać się do najbliższego urzędu pocztowego. Przesłać przesyłką z podaną
    wartością (tzw. listem wartościowym).
    Poczta Polska świadczy tę usługę w obrocie z większością krajów.
    Najwyższa dopuszczalna wartość to w zasadzie 4000,00 SDR (w obrocie z
    niektórymi krajami kwota niższa). Deklarowana przez nadawcę wartość listu
    wartościowego nie może być wyższa od zwykłej wartości rzeczy stanowiących
    jego zawartość.
    Przesyłka może być wysłana jako priorytetowa lub ekonomiczna, można
    skorzystać ze świadczeń dodatkowych (np. potwierdzenia odbioru).

    Należy pamiętać, że opakowanie i zamknięcie przesyłki z podaną wartością
    musi spełniać następujące warunki:
    1) Przesyłka powinna być zapieczętowana za pomocą identycznych: pieczęci
    lakowych, plomb, taśmy samoprzylepnej lub innego skutecznego środka, ze
    specjalnym jednakowym odciskiem lub znakiem nadawcy albo urzędu pocztowego.
    (za opłatą 2,50 zł Poczta zabezpieczy przesyłkę pieczęciami odciśniętymi w
    laku (to tylko teoria) lub etykietami samoprzylepnymi).
    2) Przy zamknięciu przezroczystą taśmą samoprzylepną specjalny jednakowy
    odcisk lub znak nadawcy musi być umieszczony bezpośrednio na zamykającym
    skrzydełku koperty przed nałożeniem taśmy samoprzylepnej.
    3) Koperta lub opakowanie powinny być odpowiednio wytrzymałe, a także
    umożliwiać dokładne przyleganie pieczęci lub ich nakładanie. Koperta powinna
    być wykonana z jednego kawałka. Zabrania się używania kopert lub innych
    opakowań całkowicie przezroczystych lub z przezroczystym okienkiem. Zaleca
    się, aby w opakowaniu zawierającym drogocenne przedmioty (banknoty, kamienie
    szlachetne itp.) znajdowało się opakowanie wewnętrzne bardziej wytrzymałe
    niż papier (karton, tworzywo sztuczne, metal itp.). Opakowanie powinno być
    takie, aby uniemożliwiało naruszenie zawartości bez uszkodzenia w sposób
    widoczny koperty, opakowania lub pieczęci.
    (W placówkach pocztowych dostępne są w sprzedaży specjalne trwałe koperty
    wykonane z tworzywa przeznaczone do przesyłania przesyłek z podaną
    wartością).

    Przy nadawaniu listów z podaną wartością wysyłanych za granicę, należy
    zwrócić uwagę na ograniczenia obowiązujące w zagranicznej wymianie pocztowej
    w zakresie obrotu wartościami dewizowymi.
    Wartości dewizowe, to:
    zagraniczne środki płatnicze - waluty obce i dewizy,
    złoto i platyna w stanie nie przerobionym oraz w postaci sztab, monet bitych
    po 1850 r., półfabrykatów, z wyjątkiem stosowanych w technice dentystycznej,
    a także wyroby ze słota i platyny zazwyczaj nie wytwarzane z tych kruszców
    (złoto dewizowe i platyna dewizowa),
    wystawione w walutach obcych papiery wartościowe nie będące środkami
    płatniczymi, w tym akcje, obligacje, książeczki oszczędnościowe oraz kupony
    od takich papierów.
    Nadawanie za granicę wartości dewizowych w listach z podaną wartością
    następuje w stanie otwartym, za okazaniem wysyłanych wartości dewizowych i
    po udokumentowaniu uprawnienia do wysyłania jednym z następujących
    dokumentów:
    - zaświadczeniem banku, stwierdzającym uprawnienie do wywozu określonych
    zagranicznych środków płatniczych,
    - pisemnym zgłoszeniem przywozu do kraju wartości dewizowych, potwierdzonym
    przez urząd celny - w razie powrotnego wywozu wartości dewizowych za
    granicę,
    - innym dokumentem, od którego posiadania, stosownie do warunków
    przewidzianych w indywidualnym zezwoleniu dewizowym, uzależniony jest wywóz
    za granicę określonych wartości dewizowych.
    Wymienione dokumenty podlegają zwrotowi osobom, które je przedstawiły, a
    okres ich ważności wynosi 6 miesięcy.
    Nadawca dokonuje opakowania i zamknięcia listu wartościowego zawierającego
    wysyłane za granicę wartości dewizowe w obecności pracownika przyjmującego
    przesyłkę.

    Dodatkowe informacje (w tym również o cenie usługi) dostępne są pod numerem
    0-800 163263.

    Pozdr.,

  • 3. Data: 2003-02-10 22:03:12
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    news:b2971c$905$1@inews.gazeta.pl, Jarosław Łysio
    <j...@N...gazeta.pl>:

    > Najwyższa dopuszczalna wartość to w zasadzie 4000,00 SDR (w obrocie z
    > niektórymi krajami kwota niższa).

    Co to jest SDR?

    --
    Robert

  • 4. Data: 2003-02-11 21:51:12
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl> wrote in message

    > Nie ma.

    > Udać się do najbliższego urzędu pocztowego. Przesłać przesyłką z podaną
    > wartością (tzw. listem
    wartościowym).......................................
    > ciach ..........

    tyle to ja również potrafię wyczytać na stronach poczty i pod numerem
    infolinii :)

    ale jak wysłać list wartościowy do stanów lub innego kraju ameryki północnej
    ? te kraje nie mają odpowiedniej umowy z Polską

    na razie wysłałem priorytetowym poleconym pakiecikiem z doklejoną deklaracją
    celną :)) - na szczęście Pani na poczcie nie za bardzo wiedziała co jej
    firma oferuje więc utworzyłem sobie taką nową usługę i zapłaciłem 8,5 zł

    ciekawe czy dotrze bezpiecznie do stanów

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 5. Data: 2003-02-11 21:55:43
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl>

    Robert <s...@o...pl> napisał(a):

    > news:b2971c$905$1@inews.gazeta.pl, Jarosław Łysio

    > Co to jest SDR?

    SDR (Special Drawing Rights) to umowna jednostka rozliczeniowa
    Międzynarodowego Funduszu Walutowego, stosowana od ponad trzydziestu lat.
    Po polsku "specjalne prawa ciągnienia", inny skrót z francuskiego DTS,
    jeszcze inny to XDR (zgodnie z normą ISO), symbol liczbowy tej waluty w
    Polsce to 861. Wartość wyliczana jest w oparciu o koszyk walut i podawana
    codziennie w tabeli kursów średnich NBP.

  • 6. Data: 2003-02-11 22:26:53
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl>

    plusz <p...@i...usun_spam.pl> napisał(a):

    > ale jak wysłać list wartościowy do stanów lub innego kraju ameryki
    > północnej te kraje nie mają odpowiedniej umowy z Polską

    Skąd te wiadomości?
    Ze Stanami Zjednoczonym, z Meksykiem oraz z Kanadą odbywa się wymiana
> [...]

    > deklaracją celną :)) - na szczęście Pani na poczcie nie za bardzo
    > wiedziała co jej firma oferuje więc utworzyłem sobie taką nową usługę

    Jak sądzę wysłałeś priorytetową przesyłkę poleconą. Dodatkowo nakleiłeś małą
    zieloną nalepkę (CN 22), zawierającą informację o zawartości przesyłki, a
    także ostrzeżenie "może być otworzone z urzędu".
    Jeśli tak to nie stworzyłeś żadnej nowej usługi :-) Wypełniłeś jedynie swój
    obowiązek. Obowiązkiem nadawcy wysyłającego w obrocie zagranicznym przesyłkę
    z zawartością inną niż korespondencja, której wartość nie przekracza 300 DTS
    jest wypełnienie i nalepienie tego druku.

    > ciekawe czy dotrze bezpiecznie do stanów

    Raczej tak. Choć warto pamietać, że administracja pocztowa USA ma opinię
    najbardziej nierzetelnego zarządu pocztowego na Świecie :-)

  • 7. Data: 2003-02-11 22:30:07
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    news:b2brgv$j2j$1@inews.gazeta.pl, Jarosław Łysio
    <j...@N...gazeta.pl>:

> [...]
    > liczbowy tej waluty w Polsce to 861. Wartość wyliczana jest w oparciu
    > o koszyk walut i podawana codziennie w tabeli kursów średnich NBP.

    Dzięki :)
    I faktycznie:
    MFW (SDR) 1 XDR 861 5.2495

    CZyli 4000 SDR to ok. 21 kPLN.

    Ale do UK limit jest 327 SDR, czyli tylko 1,6 kPLN.

    --
    Robert