  • 1. Data: 2006-12-13 13:09:02
    Temat: co sie dzieje z lokata/kontem po smierci wlasciciela?
    Od: "jsz30" <j...@w...pl>

    Drodzy forumowicze,
    Chcialbym wrocic do tematu, ktory jakis czas temu pojawil sie na forum.
    Oto co zrozumialem z waszych wypowiedzi:
    1. pelnomocnictwo do dysponowania rachunkiem wygasa z data smierci
    wlasciciela rachunku;
    2. pelnomocnictwo do rachunku nie obejmuje lokat, ktore sa pod innymi
    numerami subkont rachunku glownego.

    Prosiłbym o wyjasnienie takich kwestii:
    Ad. 1 -- Czy bank musi koniecznie wiedziec, ze wlasciciel rachunku byl
    niestety zszedl z tego globu? Jesli sie dowiaduje, to wlasciwie skad?
    Czy
    pelnomocnik do rachunku nie moze po smierci wlasciciela zadysponowac
    srodkami, tak jak mu sie podoba, nie informujac banku o fakcie smierci
    wlasciciela? Czy za tego typu czyn sa przewidziane jakies sankcje
    karne, bo
    przeciez kiedys bank bedzie musial byc poinformowany, ze wlasciciel
    rachunku
    juz nie zyje.
    Ad. 2. Skoro pelnomocnictwo do rachunku nie obejmuje lokat, to jak to
    sie
    dzieje, ze czesto zakladam i likwiduje lokaty w formie blokad na rorze,
    majac ogolne pelnomocnictwo do rachunku czlonka rodziny, a bank nie
    zglasza sprzeciwu?
    Pozdrawiam, liczac na ostateczne wyjasnienie tych drobnych spraw.

  • 2. Data: 2006-12-13 13:20:17
    Od: Karol S <k...@z...pl>

    jsz30 wrote:

    > 1. pelnomocnictwo do dysponowania rachunkiem wygasa z data smierci
    > wlasciciela rachunku;

    Tak

    > 2. pelnomocnictwo do rachunku nie obejmuje lokat, ktore sa pod innymi
    > numerami subkont rachunku glownego.

    To chyba zależy od banku i umowy z nim.

    > Czy pelnomocnik do rachunku nie moze po smierci wlasciciela zadysponowac
    > srodkami, tak jak mu sie podoba, nie informujac banku o fakcie smierci
    > wlasciciela?

    Właściwie może spróbować, ale....

    > Czy za tego typu czyn sa przewidziane jakies sankcje
    > karne, bo przeciez kiedys bank bedzie musial byc poinformowany, ze wlasciciel
    > rachunku juz nie zyje.

    ... może mieć duże problemy z tego powodu, bo zadysponował środkami do
    których nie miał prawa (pełnomocnictwo wygasło).

    W praktyce robi się tak, że pełnomocnik zabiera z konta całą kasę w dniu
    śmierci właściciela. Wtedy wszyscy są kryci.

> [...]
    > dzieje, ze czesto zakladam i likwiduje lokaty w formie blokad na rorze,
    > majac ogolne pelnomocnictwo do rachunku czlonka rodziny, a bank nie

    Blokada to nie lokata. Poza tym zakres pełnomocnictwa może być różny,
    zależy od umowy.

    Karol

  • 3. Data: 2006-12-13 14:20:28
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "jsz30" <j...@w...pl> wrote in message
    .com...
> [...]
    >Oto co zrozumialem z waszych wypowiedzi:
    >1. pelnomocnictwo do dysponowania rachunkiem wygasa z data smierci

    tak.
    i to dokładnie z datą śmierci, a nie z datą kiedy bank się o śmierci dowie i
    zablokuje konto.

    >2. pelnomocnictwo do rachunku nie obejmuje lokat, ktore sa pod innymi
    >numerami subkont rachunku glownego.

    a to zależy.
    Ja mam pełnomocnictwo do rachunków klienta o nr xxxx, a nie do rachunku o
    numerze yyyyy.
    Jeśli faktycznie pełnomocnictwo jest do rachunku, to nie obejmuje ono lokat,
    bo są pod innymi numerami rachunków.

    >Prosiłbym o wyjasnienie takich kwestii:
    >Ad. 1 -- Czy bank musi koniecznie wiedziec, ze wlasciciel rachunku byl
    >niestety zszedl z tego globu? Jesli sie dowiaduje, to wlasciwie skad?

    Ktoś musi bank powiadomic. Wówczas bank zamyka konto i czeka na decyzję o
    spadku.
    Ewentualnie wypłaca pieniądze z godnie z zapisem na wypadek smierci.

    >Czy
    >pelnomocnik do rachunku nie moze po smierci wlasciciela zadysponowac
    >srodkami, tak jak mu sie podoba, nie informujac banku o fakcie smierci
    >wlasciciela?

    Nie może, bo jego pełnomocnictwo już wygasło.
    Bank oczywiście może polecenie pełnomocnika wykonać, bo o śmierci nie musi
    jeszcze wiedziec, ale jak się dowie, że śmierć nastąpiła wczesniej niż
    zlecenie pełnomocnika to z reguły pełnomocnik dostaje w d.... (A
    przynamjmniej powinien, bo znam banki, którym to zwisa).
    W kazdym razie zawsze ten kto dostanie spadek może dokopać pełnomocnikowi
    jeśli okaże się, że ten pieniądze przepuścił.

> [...]
    >karne, bo
    >przeciez kiedys bank bedzie musial byc poinformowany, ze wlasciciel

    Specem od kodeksu karnego nie jestem, ale zawsze cos się znajdzie.

> [...]
    >dzieje, ze czesto zakladam i likwiduje lokaty w formie blokad na rorze,
    >majac ogolne pelnomocnictwo do rachunku czlonka rodziny, a bank nie

    j.w.
    lokaty są pod innym numerem rachunku.
    Da się zrobic pełnomocnictwo do rachunków osobya nie tylko do rachunku.
    Nie wiem czy we wszystkich bankach, ale przynajmiej w jednym, który znam.

  • 4. Data: 2006-12-13 16:32:32
    Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl>

    "witek" <w...@g...pl.invalid> wrote in message

    > Ktoś musi bank powiadomic. Wówczas bank zamyka konto i czeka na decyzję o
    > spadku.
    > Ewentualnie wypłaca pieniądze z godnie z zapisem na wypadek smierci.

    Miałem ostatnio, niestety, okazję to sprawdzić w praktyce:
    - bank nie zamyka konta po śmierci właściciela, funkcjonuje ono nadal są
    pobierane opłaty, naliczne odestki etc
    - postanowienie sądu o nabyciu spadku nie wystarczy dla banku. Musisz mieć
    jeszcze zaświadczenie z US o uregulowaniu podateku spadkowego. US aby je wydać
    będzie potrzebował m.in. zaświadczenia z banku o stanie konta na dzień śmieci
    spadkodawcy
    - jeżeli wysokość zapisu na wypadek śmieci jest wyższa niż twoja kwota wolna od
    podatku spadkowego nie zrealizujesz zapisu powyżej tej kwoty. Chyba że zapłacisz
    podatek spadkowy od nadwyżki. Potrzebne będzie zaświadczenia o tym z US
    - co ciekawe, kwota wolna od podatku spadkowego z tytułu zapisu na wypadek
    śmierci nie przepada i można ją odliczyć raz jeszcze od pozostałego spadku
    Zapewniam że ilość papierów, opłat za każde z zaświadczeń i ogrom czasu jaki
    trzeba na to poświęcić jest przerażająca.

    TomekD

  • 5. Data: 2006-12-13 16:38:19
    Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl>

    Uzupełniając:
    - istnieje możliwość wypłaty pewnej kwoty z konta na koszty pogrzebu jednak
    warunkiem jest bodaj brak zapisu na wypadek śmierci i przedstawienie rachunków
    (nie jestem pewien szczegółow)

    Tomek D

  • 6. Data: 2006-12-14 02:00:37
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "TomekD" <t...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > jednak warunkiem jest bodaj brak zapisu na wypadek śmierci i
    > przedstawienie rachunków (nie jestem pewien szczegółow)

    rachunki do kwoty zwyczojowo przyjętej w danym srodowisku.
    o braku zapisu nic nie wiem, możliwe

  • 7. Data: 2006-12-28 13:32:09
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Zapis w przypadku kosztów pogrzebu (w tym nekrologi, ksiądz, wieńce, stypa w lokalu)
    nie ma znaczenia, natomiast może
    ułatwić zycie o tyle, że rodzina nie musi z góry wykładać kwoty na pogrzeb, o ile
    zapisobiorcą [-ami] byłaby osoba
    organizujaca pochówek.
    JaC

    > rachunki do kwoty zwyczojowo przyjętej w danym srodowisku.
    > o braku zapisu nic nie wiem, możliwe

    It has removed 2860 spam emails to date.
    Try SPAMfighter for free now!