  • 1. Data: 2005-01-18 21:37:00
    Temat: bezpieczeństwo transakcji w ING ( i innych )
    Od: "Dete" <dawidt@NIE_CHCE_SPAMU.gazeta.pl>

    Witam

    Zainteresowalem się ostatnio bezpieczeństwem ( oczywiście w moim osobistym
    interesie ) dokonywania wszelkich wpłat,
    wypłat oraz przelewów "przy okienku" w Banku ING ( choć pewnie nie tylko w
    tym ) i przedstawia się mniej więcej tak:
    - pani prosi o dowód osobisty,
    - pani mówi, że sama sobie znajdzie konta i nie potrzebuje żadnych innych
    dokumentów,
    - nastepnie dokonuje, po podjęciu przeze mnie decyzji, o np. przelewie,
    - składam podpisy na dowodach wpłat, wypłat itd. Myślę, że procedura
    większości z Was znana.

    Nasunęło mi się pytanie: co w przypadku, kiedy ktoś dokonałby kradzieży
    mojego dowodu osobistego i - zakładając, ze jest podobny do mnie (
    posiadacze starych dowodów często mają zdjęcia robione w wieku 18-lat, lub
    coś koło tego, zaś na nowych dowodach zdjęcie jest tak małe, że raczej
    ciężko zobaczyć jakieś szczegóły ) - dodatkowo jakimś trafem znając sposób
    mojego podpisu, dononałby przelewu na swoje konto, lub wypłaciłby całą sumę
    z konta? Uważam iż istnieje niemale prawdopodobieństwo zajścia takiego
    właśnie zdarzenia - przynajmniej tak mi się wydaje.
    Idąc dalej tą historią, przychodzę za tydzień do banku i ze zdziwieniem
    dowiaduję sie, ze "wypłaciłem" wszystkie pieniądze. Jak wówczas wygląda
    procedura? Co bank robi?

    Czy nie lepszym zabezpieczeniem jest np. karta IKM, jaką prowadzi bank PKO
    SA? Tu jakby są 2 zabezpieczenia, bo nawet jeśli ktoś wszedłby w posiadanie
    karty to jeszcze mus znać kod PIN, by dokonać jakieś operacji przy okienku
    kasowym.

    --
    Pozdrawiam,
    Dete

  • 2. Data: 2005-01-18 21:49:58
    Temat: Re: bezpieczeństwo transakcji w ING ( i innych )
    Od: j...@p...onet.pl

> [...]
    > z konta? Uważam iż istnieje niemale prawdopodobieństwo zajścia takiego
    > właśnie zdarzenia - przynajmniej tak mi się wydaje.

    Pewnie możliwe...ale
    ja np. śpię raczej spokojnie, mimo że w BPH też jest podobna procedura.
    Może dlatego, że nie widzę u siebie w dowodzie rubryki: banki, w których
    obywatel posiada konto :-)

    Jacek

  • 3. Data: 2005-01-18 22:15:16
    Od: "Dete" <dawidt@NIE_CHCE_SPAMU.gazeta.pl>

    > Pewnie możliwe...ale
    > ja np. śpię raczej spokojnie, mimo że w BPH też jest podobna
    > procedura.

    mało mnie pocieszyłeś... :-) Dodam jeszcze, że oczywiście są wzory podpisów,
    jakie składa posiadacz konta. Jednak znam osoby, które za każdym razem
    inaczej ( nie chodzi o treść, a o sposób ) podpisują się i w takich
    przypadkach pani w okienku musiałaby byc grafologiem, żeby potwierdzić
    zgodność podpisu, a tym samym tożsamość osoby.

    --
    Pozdrawiam,
    Dete

  • 4. Data: 2005-01-18 22:19:19
    Od: "Paweł" <t...@o...pl>

    > Pewnie możliwe...ale
    > ja np. śpię raczej spokojnie, mimo że w BPH też jest podobna procedura.
    > Może dlatego, że nie widzę u siebie w dowodzie rubryki: banki, w których
    > obywatel posiada konto :-)

    nie żeby jakoś specjalnie wpadać w panikę ale kieszonkowiec może obserwować
    ludzi wychodzących z banku - zainteresować sie ich kieszeniami - to
    potencjalnie możliwe

  • 5. Data: 2005-01-18 22:28:08
    Od: Mithos <m...@o...No.More.Spam.polska>

    Użytkownik Paweł napisał:

    > nie żeby jakoś specjalnie wpadać w panikę ale kieszonkowiec może obserwować
    > ludzi wychodzących z banku - zainteresować sie ich kieszeniami - to
    > potencjalnie możliwe

    Ewentualnie ktos moze miec dowod w portfelu razem z karta. W dodatku w
    dowodzie jest tez podpis, a zawsze moze sie zdarzyc, ze bedzie on
    identyczny z tym uzytym w banku.

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 6. Data: 2005-01-18 22:31:16
    Od: RoDan <r...@U...interia.pl>

    Dnia Tue, 18 Jan 2005 22:37:00 +0100, Dete napisał(a):

    /ciach/
> [...]
    > - nastepnie dokonuje, po podjęciu przeze mnie decyzji, o np. przelewie,
    > - składam podpisy na dowodach wpłat, wypłat itd. Myślę, że procedura
    generalnie dziwna procedura - jeśli banki zwracają uwagę (przynajmniej
    powinny) na zgodność nazwy z numerem to tym zachowaniem pani zachowuje się,
    hmmm, nieprofesjonalnie
    W ten sposób np. można zdobyć nr konta, który jest chroniony jako tajemnica
    bankowa... Ale może się czepiam...

    /ciach/
    > Idąc dalej tą historią, przychodzę za tydzień do banku i ze zdziwieniem
    > dowiaduję sie, ze "wypłaciłem" wszystkie pieniądze. Jak wówczas wygląda
    > procedura? Co bank robi?
    pokornie przyjmuje reklamację a po sprawdzeniu danych zwraca pieniądze,
    odsetki, stawia kawę i ugładza sprawę, aby sprawa nie nabrała szerszego
    biegu... A w kuluarach - zwalnia kasjera, który powinien stwierdzić
    autentyczność dokumentu. Za co? Za rutynę...

> [...]
    > karty to jeszcze mus znać kod PIN, by dokonać jakieś operacji przy okienku
    Kiedyś miałem IKM - i to było JEDYNE zabezpieczenie moich transakcji -
    niekt nigdy mnie nie zapytał o dowód os. :( Ale nigdy nic mi nie zginęło...

    pozdrawiam
    RoDan
    --
    Być człowiekiem, to czuć, kładąc swoją cegłę, że bierze się udział w
    budowaniu świata.

    Antoine de Saint - Exupéry (1900 - 1944)

  • 7. Data: 2005-01-18 22:31:50
    Od: "kamil Jońca" <k...@g...pl>

    Dete <dawidt@NIE_CHCE_SPAMU.gazeta.pl> napisał(a):
    [...]
> [...]
    > karty to jeszcze mus znać kod PIN, by dokonać jakieś operacji przy okienku

    Nie chcę Cię martwić, ale jak jeszcze miałem konto w Pekao SA to te operacje
    dały się wykonać "na dowód". Więc nie ma w tym momencie róznicy z innymi bankami.

    KJ

  • 8. Data: 2005-01-18 22:35:54
    Od: "Jacek" <j...@p...onet.pl>

    > mało mnie pocieszyłeś... :-)

    Bo tak naprawdę to miało Cię pocieszyć to, czego nie zacytowałeś :-)

    Ja bym spał spokojnie. Jeśli nie my, to nasze dzieci (a to dla nich przecież
    składamy te złotówki) będą biometrycznie skatalogowane i wtedy już nic nie
    zagrozi naszym (czyli ich) milionom.

    BTW może ktoś pamięta, co to był za film, gdzie gościowi _oko_ przeszczepiali,
    bo system był taki, że jak se szedł ulicą, to bilboardy do niego gadały: "Dzień
    dobry Panie X. Z Pana poprzednich zakupów wynika, że uwielbia Pan zupę żółwiową.
    Czy nie zechciałby Pan wstąpić po świeżego żółwia".
    Zasadniczo to w tym filmie pewnie chodziło o coś innego, ale ja pamiętam, lubię
    i oglądam tylko polskie filmy.

    Jacek

  • 9. Data: 2005-01-18 22:43:04
    Od: RoDan <r...@U...interia.pl>

    Dnia 18 Jan 2005 23:35:54 +0100, Jacek napisał(a):
    /ciach/
    > BTW może ktoś pamięta, co to był za film, gdzie gościowi _oko_ przeszczepiali,
    /ciach
    Minority Raport /Raport mniejszości/

    pozdrawiam
    RoDan

  • 10. Data: 2005-01-18 22:53:29
    Od: "Jacek" <j...@p...onet.pl>

    > Ewentualnie ktos moze miec dowod w portfelu razem z karta. W dodatku w
    > dowodzie jest tez podpis, a zawsze moze sie zdarzyc, ze bedzie on
    > identyczny z tym uzytym w banku.

    No i ewentualnie możemy upuścić dowód w banku, a chytry złodziej go podniesie...

    No i ewentualnie ktoś może nas je!@#ć w głowę (nie za mocno), zabrać dowód i
    powiedzieć: "Gadaj, w którym banku masz konto. Bo jak nie, to Cię j!@#ę jeszcze
    raz"...

    No i ewentualnie teściowa, po obejrzenia kopert z naszymi tłustymi wyciągami,
    wyjmie nam podstępnie dowód z kuferka, przekaże swemu konkubentowi i dalej
    wiadomo...

    Jezu, zaczynam się bać :-(

    Jacek