    From: "Piotr K." <r...@d...hoga.and-this-too.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: bezpieczeństwo a' la Inteligo - tp mit :-(
    Date: Wed, 3 Apr 2002 18:21:16 +0200

    "bromden" <b...@p...gazeta.pl> wrote in message
    news:3CAB116A.CA51DD52@poczta.gazeta.pl...

    > dokladnie!
    > nawet zus to zrozumial,
    > proste i eleganckie,

    HA! HA! HA!
    ZUS tego nie rozumie, a ci ktorzy to wszystko zaprojektowali pozostawili w
    systemie dziurę kompromitującą cały potwornie pogmatwany i trudny do
    zrozumienia przez zwyklych ludzi system certyfikatów ZUS.

    Dowód:
    Jeden z moich klientow otrzymał wezwanie do wyjasnienia dlaczego nie
    przeslał dokumentów rozliczeniowych do ZUS za 4 miesiace ub. roku. Problem w
    tym, ze klient twierdził, ze je przeslał, ma nawet potwierdzenia, ktore
    zreszta do ZUSu wysłał jako dowód. Poczatkowo wydawalo się, ze ZUS jakoś
    zgubił (skasował) te dokumenty (przesłane elektronicznie!). W koncu jednak
    okazalo się, ze nie - potwierdzenia dotyczyły dokumentów innej firmy.
    Wyjasnienie bylo proste. Mój klient ma 2 firmy a pani wysylająca dokumenty
    przez pomyłkę po prostu zaszyfrowała je dwukrotnie - dwoma różnymi
    certyfikatami i wysłała do ZUS. Inaczej mówiąc dwukrotnie wyslała te same
    dokumenty, raz prawidłowo, drugi raz szyfrujac je innym certyfikatem,
    zamiast dokumentów prawidlowych.
    Dowcip polega na tym, ze najpierw wysłała te zaszyfrowane teoretycznie
    nieprawidlowo a dopiero potem te zaszyfrowane poprawnie. Pod pojeciem
    szyfrowania rozumiem tu oczywiście nie tylko szyfrowanie ale i podpis
    elektroniczny. I te pierwsze, podpisane przez obcą firmę zostały przyjete i
    potwierdzone jako "przetworzone poprawnie". Te drugie juz do bazy nie
    weszły, bo miały ten sam numer i w bazie juz były - ale tez wg potwierdzenia
    zostały "przetworzone poprawnie".

    Na pytanie do ZUSu jak to możliwe, iż potwierdzono jako poprawne dokumenty
    podpisane przez inna firmę padła odpowiedź - taka sytuacja jest mozliwa
    dlatego, że biura podatkowe mają prawo podpisywać dokumenty swoich klientów
    swoim własnym certyfikatem. Rzeczywiscie, mam innego klienta, biuro
    podatkowe, ktore tak robi w przypadku kilkudziesięciu swoich klientów. Ale
    opisywanemu wczesniej klientowi ZUS nie wydał zgody na podpisywanie
    dokumentów obu firm jednym certyfikatem - poniewaz biurem podatkowym nie są.
    Nakazał wyrobienie osobnych certyfikatow dla każdej z firm. Niestety system
    ZUSu tego, czy certyfikat nalezy do biura podatkowego NIE SPRAWDZA. Każdy
    moze przesłac cudze dokumenty i podpisac je własnym certyfikatem, byle były
    formalnie poprawne. Zresztą nawet sprawdzanie tego czy podpis należy do
    biura podatkowego to jeszcze za mało - trzeba by miec listy tych płatników,
    ktorych dokumenty dane biuro ma prawo wysyłać.

    Teraz:

    Zalożę sobie firme-krzak, wyrobie certyfikat a następnie wyślę jakieś
    bzdurne dokumenty rozliczeniowe (formalnie poprawne) za Hutę Sendzimira albo
    jakąś inną znienawidzoną przeze mnie firmę - podpisane moim certyfikatem.
    Zrobię to na tyle szybko (na poczatku miesiąca), zeby moje dokumenty weszły
    do bazy ZUSu jako pierwsze. A za rok Huta Sendzimira bedzie miała poważne
    kłopoty, np. milionową niedopłatę. Huta moze sobie z tym poradzi ale juz mój
    sąsiad nie. Zanim wszystko wyjasni kontrola z ZUSu go zniszczy.

    PiK