  • 41. Data: 2017-08-04 15:16:48
    Temat: Re: Zamrożą twój rachunek, żeby ratować bank. Kontrowersyjny pomysł UE
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-08-03, z <...@...pl> wrote:

    [...]

    > Co co się teraz dzieje to czysta spekulacja "cfaniaczków"
    > Sama idea ma sens. Coraz więcej instytucji a nawet krajów to rozumie.

    Idea może i ma. Z tego co wiem, to banki już eksperymentują
    z blockchainem. Ale takie nieregulowane giełdy to dużo większe
    ryzyko wtopy niż w banku. Mało to giełd shakowano, czy właściciele
    się "zwinęli" i tyle widzieli hajs? :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 42. Data: 2017-08-04 16:25:58
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-08-04, s...@g...com <s...@g...com> wrote:

    [...]

    > Jarosław ma na mysli prosty fakt:
    > Inicjalnie w gospodarce było pieniądza pi*oko tyle ile zasobów jakie można za te
    pieniądze kupić.
    > Gdyby nie dokładac pieniądza to ustalił by sie stan równowagi i z biegiem czasu
    przy rozwoju gospodarczym ceny by opadały.

    Ale zasoby też nie są "skończone". Tzn. oczywiście niektóre są, ale większość chyba
    jednak nie.
    Drzewa i rośliny rosną, mięsko się pasie i rozmnaża itd. Więc przy Twoich założeniach
    ceny by
    i owszem spadały, ale tylko nominalnie (a nie realnie - Twoje usługi też byłyby coraz
    mniej warte
    i relatywnie Twój koszyk zakupów pozostałby ten sam), czyli mielibyśmy permanentną
    deflację.
    A jak wiadomo deflacja jest zjawiskiem szkodliwym makroekonomicznie. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 43. Data: 2017-08-04 22:49:34
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 4 sierpnia 2017 16:26:47 UTC+2 użytkownik Wojciech Bancer napisał:
> [...]
    deflację.
    > A jak wiadomo deflacja jest zjawiskiem szkodliwym makroekonomicznie. :)

    Zasoby są i z jednej strony nieskończone (lub odnawialne), z drugiej skończone a z
    trzeciej nieodnawialne.

    Równowaga pieniądz-zasoby to dosyc skomplikowany aspekt więc nie ma sensu go tu
    roztrząsać bo mozna by pisac więcej niż Lenin albo i więcej (jak JKM).

    Istotne jest to ze długu wykreowanego przez bank po prostu fizycznie nie da sie
    spłacić bo pieniądza na kontach zabraknie w stosunku do długu.
    I tu juz nawet nie mam na mysli banknotów czy złota, mam na mysli sume pieniedzy w
    stosunku do długu.

    Całość sie trzyma kupy i kręci tylko z jednego powodu:
    Gospodarka sie rozwija i ten dodatkowy dług jest pokrywany tym co jest wyprodukowane.
    Choć i tu pojawia sie pytanie:
    Skoro rope trzeba kupowac za dolary, dolary sie dodrukowuje pi*oko w takt palenia
    ropy (upraszczam bo to nie jest takt 1:1) a rope sie pali i ona znika to jakim cudem
    nie mamy tak dużej inflacji w dolarach?

    Te dodrukowane dolary albo gdzieś się chowaja nie wypływając na rynek ogólnodostepny
    albo gospodarka naprawde ogromnie rośnie ale "ktoś" ten rozwój kasuje w swoich
    kieszeniach.

    Ogólnie, pokrycie dolara w ropie to ciekawy mechanizm. No takie niemcy aby kupic rope
    muszą coś komus sprzedac cos konkretnego (np. silnik bmw lub reaktor siemensa) za te
    "bezwartościowe zielone papierki" komus kto te papierki dostanie od usa w zamian za
    ryż czy telefon komórkowy. W efekcie usa "tylko" drukuje i kupuje a reszta zapyla aby
    dobro realne wytwarzać.

    Ciekawy temat. :)

  • 44. Data: 2017-08-04 22:52:23
    Od: s...@g...com

> [...]
    deflację.
    > A jak wiadomo deflacja jest zjawiskiem szkodliwym makroekonomicznie. :)

    A co do deflacji to mam takie zdanie ze ona jest przeciwieństwem konsumpcjonalizmu.
    Znasz doswiadczenie z piankami żelowymi i dziećmi? Z jednej strony nam sie mówi z
    etrzeba sobie odmówic teraz aby miec więcej jutro a z drugiej ze trzeba konsumować bo
    100pln dzis to tylko 90pln jutro...

    Mysle ze swiat deflacyjny byl by spokojniejszy i bardziej zrównowazony.

    Ale to tylko moja opinia.

  • 45. Data: 2017-08-05 10:54:22
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-08-04, s...@g...com <s...@g...com> wrote:

    [...]

> [...]
    100pln dzis to tylko 90pln jutro...

    > Mysle ze swiat deflacyjny byl by spokojniejszy i bardziej zrównowazony.

    Zgoda. Ale w tym momencie (patrząc w skali makro) także mniej innowacyjny.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 46. Data: 2017-08-05 12:15:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 4 Aug 2017 13:52:23 -0700 (PDT), s...@g...com

> [...]
    > dzis to tylko 90pln jutro...
    >
    > Mysle ze swiat deflacyjny byl by spokojniejszy i bardziej

    Bo nie dostrzegasz drugiej strony.
    -jutro bedzie taniej ... to kupie jutro. I gdzies tam fabryka
    bankrutuje, a robotnik trafia na zasilek.

    -po co inwestowac, jesli wartosc pieniadza sama rosnie?
    W sejfie najbezpieczniej ... a bezrobotnych przybywa.

    -ci co jeszcze zarabiaja odkladaja sobie w sejfie ... i pieniadz znika
    z rynku. Nie ma czym placic.

    -wiec ludzkosc wymysla weksle, taka forma pieniadza ... ale
    nienadzorowana.

    -co rok szef cie wzywa ... za duzo pan zarabia panie Szczygiel.
    A ty nie wiesz - naprawde za duzo, czy tylko tak mowi.
    Za to wiesz, ze gdzie indziej tez obnizaja.
    Co prawda to sie az tak bardzo od inflacyjnego swiata nie rozni, i
    kto wie komu bardziej ulatwia - pracownikom, czy wyzyskiwaczom :-)

    -monety trzeba dzielic, jakies cwiergroszowki wybijac.
    Monety nie problem, ale te komputery trzeba przeprogramowac.
    Przynajmniej programisci nie narzekaja :-)

    W inflacji co prawda podobnie, ale w bardziej naturalna strone :-)

    J.

  • 47. Data: 2017-08-05 12:33:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 4 Aug 2017 13:49:34 -0700 (PDT), s...@g...com
> [...]
    > stosunku do długu. I tu juz nawet nie mam na mysli banknotów czy
    > złota, mam na mysli sume pieniedzy w stosunku do długu.

    Sie da, tylko bys musial zmusic tych co maja oszczednosci na kontach
    do ich wydania.
    Pomagaja zerowe odsetki, oplaty, inflacja, podatki ...

    > Całość sie trzyma kupy i kręci tylko z jednego powodu:
    > Gospodarka sie rozwija i ten dodatkowy dług jest pokrywany tym co
    > jest wyprodukowane.

    IMO niekoniecznie.

> [...]
    > rynek ogólnodostepny albo gospodarka naprawde ogromnie rośnie ale
    > "ktoś" ten rozwój kasuje w swoich kieszeniach.

    Czesciowo to one sa chowane. Chiny np sporo mld zgromadzily ... ale
    teraz inwestuja.
    A kto ma z tego zysk ? Ten, kto wydrukowal :-)

    Ale nie sama ropa swiat stoi, jak dodruk bedzie umiarkowany, to
    gospodarka sie nie zalamie. A ropa to jakis ulamek swiatowej
    gospodarki.

> [...]
    > papierki" komus kto te papierki dostanie od usa w zamian za ryż czy
    > telefon komórkowy. W efekcie usa "tylko" drukuje i kupuje a reszta

    Otoz to.
    Tylko ze upraszczasz - Niemcy wyprodukja Mercedesa, dostarcza
    szejkowi, powiedza mu ze jest warty 100 tys $, czyli 2 tysiace beczek
    ropy.

    To juz lepiej na nas spojrz - rzad potrzebuje 10mld zl, to musi
    pozyczyc. Od pozyczki musi zaplacic odsetki.

    A Amerykanie moga sobie "wydrukowac" $, naszemu rzadowi pozyczyc,
    po czym my oddamy z odsetkami :-)
    A te glupie 3mld $ to taka kwota, ze nikt nie zauwazy, ze na swiecie
    tyle przybylo :-)

    J.

  • 48. Data: 2017-08-07 00:11:29
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 5 sierpnia 2017 10:54:26 UTC+2 użytkownik Wojciech Bancer napisał:
> [...]
    100pln dzis to tylko 90pln jutro...

    > Zgoda. Ale w tym momencie (patrząc w skali makro) także mniej innowacyjny.

    Tak, tak by mogło być.

  • 49. Data: 2017-08-07 00:17:49
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 5 sierpnia 2017 12:15:57 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Dnia Fri, 4 Aug 2017 13:52:23 -0700 (PDT), s...@g...com

    > Bo nie dostrzegasz drugiej strony.
    > -jutro bedzie taniej ... to kupie jutro. I gdzies tam fabryka
    > bankrutuje, a robotnik trafia na zasilek.

    Dostrzegam.
    Mysle ze niekoniecznie.
    Po prostu zamiast kupować bez sensu kupowalisbysmy z sensem.
    Inny stan stabilny by sie ustalił zamiast dzisiejszego pompowania smietników
    mielibysmy nieco więcej produkcji sensownej zamiast plastikowych dziadostw.

    > -po co inwestowac, jesli wartosc pieniadza sama rosnie?
    > W sejfie najbezpieczniej ... a bezrobotnych przybywa.

    Ale jesc trzeba, Opony w rowerze też sie zdzierają. Trampki zreszta też. No i farba z
    ogrodzenia odchodzi. Na to trzeba zapracować. To sie pracuje.
    Tyle że może nie 5dni w tygodniu a tylko 4, albo 3 bo przecież na reszte czego
    potrzeba wystarczy...

    > -ci co jeszcze zarabiaja odkladaja sobie w sejfie ... i pieniadz znika
    > z rynku. Nie ma czym placic.

    Ale zeby jesc jednak nieco musza wyjąć. A do grobu nikt nie zabierze, więc jak
    nazbiera to kupi jednak wycieczke, albo auto, albo drugie trampki bo lubi...

    > -wiec ludzkosc wymysla weksle, taka forma pieniadza ... ale
    > nienadzorowana.

    Zamiast weksli moze byc złoto, albo rowery :)

> [...]
    > Co prawda to sie az tak bardzo od inflacyjnego swiata nie rozni, i
    > kto wie komu bardziej ulatwia - pracownikom, czy wyzyskiwaczom :-)

    A racja, racja. Ale teraz tego ponoc nie widać, a przynajmniej ci co nie mają widzieć
    to zazwyczaj nie widzą :)

> [...]
    > Przynajmniej programisci nie narzekaja :-)
    >
    > W inflacji co prawda podobnie, ale w bardziej naturalna strone :-)

    Nie żebym tęsknił, ale życie w deflacji mogło by byc dosyć ciekawe...

  • 50. Data: 2017-08-07 07:25:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 6 Aug 2017 15:17:49 -0700 (PDT), s...@g...com

    [...]
    > Ale jesc trzeba, Opony w rowerze też sie zdzierają. Trampki zreszta
    > też. No i farba z ogrodzenia odchodzi. Na to trzeba zapracować. To
    > sie pracuje.

    Ale gdzie sie pracuje, jesli bogacz nie zbudowal fabryki ?

    > Tyle że może nie 5dni w tygodniu a tylko 4, albo 3 bo
    > przecież na reszte czego potrzeba wystarczy...

    Jakies ambitne typy beda pracowaly 5 dni, a dla innych roboty starczy
    tylko na 1 :-)

    > Ale zeby jesc jednak nieco musza wyjąć. A do grobu nikt nie
    > zabierze, więc jak nazbiera to kupi jednak wycieczke, albo auto,
    > albo drugie trampki bo lubi...

    Albo bedzie trzymal na ciezkie czasy, i dopiero wnuczek przehula :-)

    Na wycieczke ... gdzie, jesli inwestowanie sie nie oplaca i hotelu nie
    ma ?

    > Zamiast weksli moze byc złoto, albo rowery :)

    Zloto ma te zalete, ze jest go malo.
    Papier bankowy taka, ze jest kontrolowany.
    A weksli mozna wystawic ile sie zdola :-)

    > A racja, racja. Ale teraz tego ponoc nie widać, a przynajmniej ci co
    > nie mają widzieć to zazwyczaj nie widzą :)

    W kazdym badz razie przesuwa aktywnosc.
    Dzis prcownik musi sie starac o podwyzke, bo mu zarobki spadaja.
    W deflacji musi aktywny byc pracodawca.
    A pracodawca z natury aktywny jest, wiec jak sie przyzwyczai do
    obnizania plac, to czy przestanie ?

    Przenies sie do Japoni :-)

    J.