  • 1. Data: 2005-03-16 21:29:29
    Temat: Zadanie z matematyki, a nie z przedsiębiorczości ;-)
    Od: "corner" <c...@i...pl>

    Zadanie jest z matematyki, więc z zasady nie wymaga dużej wiedzy bankowej.
    Ale ja już zupełnie wątpię w te zadania. Mój matematyk też.

    Przykładowe zadanie:
    Pan Kowalczyk złożył do banku 2500 zł na cztery lata na procent składany.
    Jaką kwotę będzie miał na koncie po tym okresie, jeśli oprocentowanie w
    banku wynosi 10% w skali roku, a odsetki kapitalizuje się:
    a) po 6 miesiącach;
    W tym zadaniu należy uwzględnić 20% podatek od odsetek.

    3421,42 zł to odpowiedź do tego zadania z tyłu zbioru. Czy ktoś miły i
    uprzejmy potrafi:
    1.) Wyliczyć to zadanie tak, aby odpowiedź była zgodna z powyższą.
    2.) Wytłumaczyć jak naprawdę wygląda sprawa podatku. Mnie wydaje się, że po
    każdym okresie kapitaliacji jest odciągany podatek od odsetek i to jeszcze z
    zaokrągleniem podstawy opodatkowania do pełnych złotówek. Zapewne jednak
    autorzy podręcznika nie mają o tym pojęcia, bo wtedy pada wzór, którego
    powinno się używać.

    Ale nie będę niósł drwa do lasu. Czekam na konstruktywne odpowiedzi!
    Dziękuję!

  • 2. Data: 2005-03-16 21:33:05
    Od: "trainer" <t...@p...org>

    corner wrote

    > 3421,42 zł to odpowiedź do tego zadania z tyłu zbioru. Czy ktoś miły i
    > uprzejmy potrafi:
    > 1.) Wyliczyć to zadanie tak, aby odpowiedź była zgodna z powyższą.

    2500 * (1 + 10%/2 * 0.8)^8 = 3421,422626

> [...]
    > każdym okresie kapitaliacji jest odciągany podatek od odsetek i to jeszcze
    > zaokrągleniem podstawy opodatkowania do pełnych złotówek.

    w zadaniu nie jest uwzględnione zaokrąglanie podstawy ani podatku

    pozdro
    trainer

  • 3. Data: 2005-03-16 21:34:29
    Od: "Onzo" <b...@w...pl>

    Użytkownik "corner" <c...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zaokrągleniem podstawy opodatkowania do pełnych złotówek. Zapewne jednak
    > autorzy podręcznika nie mają o tym pojęcia, bo wtedy pada wzór, którego

    No mnie się zgodziło. Wymnażasz kwotę bazową x0.05 (no bo po 6miesiącach) a
    potem x0.8 (bo odejmujesz 20% podatku). A następnie dodajesz do sumy
    bazowej. Skracając, sumę bazową mnożysz x 1.04 (0.05x0.8) tyle razy ile razy
    następuje kapitalizacja w ciągu 4 lat (czyli 8x). Tak naprawdę więc
    wystarczy pomnozyć 2500x1,3685690504052736 (1.04^8) Jak widać - nic nie
    zaokrąglałem - ciekawe jak wychodzi po zaokrągleniu?

    Pozdr
    Onzo

  • 4. Data: 2005-03-16 21:39:59
    Od: "Onzo" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Onzo" <b...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Jak widać - nic nie zaokrąglałem - ciekawe jak wychodzi po zaokrągleniu?

    Przy zaokrąglaniu do 2 miejsc po przecinku różnica wynosi 1 grosz. Można
    chyba pominąć. Chociaż powinni się postarać dopasować zadanie do
    rzeczywistości...

    Onzo

  • 5. Data: 2005-03-16 21:47:56
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Wed, 16 Mar 2005 22:29:29 +0100, corner naskrobał(a):

> [...]
    > zaokrągleniem podstawy opodatkowania do pełnych złotówek. Zapewne jednak
    > autorzy podręcznika nie mają o tym pojęcia, bo wtedy pada wzór, którego

    6 2625 25
    netto 2600

    12 2730 26
    2704

    18 2839,2 27,04
    2812,16

    24 2952,768 28,1216
    2924,6464

    30 3070,87872 29,246464
    3041,632256

    36 3193,713869 30,41632256
    3163,297546

    42 3321,462424 31,63297546
    3289,829448

    48 3454,32092 32,89829448
    3421,422626

    > Ale nie będę niósł drwa do lasu. Czekam na konstruktywne odpowiedzi!
    > Dziękuję!

    prosze

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 6. Data: 2005-03-17 08:14:02
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Użytkownik "trainer"

    > 2500 * (1 + 10%/2 * 0.8)^8 = 3421,422626

    > w zadaniu nie jest uwzględnione zaokrąglanie podstawy ani podatku

    ani fakt ze ktorys rok z tych czterech musi byc przestepny, a w
    normalnym roku 365 dni tez nie da sie podzielic rowno na 2 polowki :-)
    Przy liczeniu odsetek od srodkow uzywamy dni kalendarzowych
    *** blad ***

  • 7. Data: 2005-03-17 16:36:54
    Od: "corner" <c...@i...pl>

    Użytkownik "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl> napisał w wiadomości

    > ani fakt ze ktorys rok z tych czterech musi byc przestepny, a w
    > normalnym roku 365 dni tez nie da sie podzielic rowno na 2 polowki :-)
    > Przy liczeniu odsetek od srodkow uzywamy dni kalendarzowych

    Ostatnio czytałem jakiś regulamin depozytów i był zapis, że rok to 365
    dni... Tak?

  • 8. Data: 2005-03-17 19:52:38
    Od: "trainer" <t...@p...org>

    blad wrote:

    > ani fakt ze ktorys rok z tych czterech musi byc przestepny, a w normalnym
    > roku 365 dni tez nie da sie podzielic rowno na 2 polowki :-)

    dlaczego "też" - w roku przestępnym da się podzielić rok na 2 połówki
    a w latach normalnych - aby X*(1+10%/2*,8)^2 było większe od
    X*(1+10%/365*182*0,8)*(1+10%/365*183*0,8)
    o 1 (jeden) grosz to X musiałoby wynosić powyżej 800 tys. zł (which is not
    the case :)))

    pozdro
    trainer

  • 9. Data: 2005-03-17 20:00:42
    Od: "trainer" <t...@p...org>

    corner wrote:

    > Ostatnio czytałem jakiś regulamin depozytów i był zapis, że rok to 365
    > dni... Tak?

    mogło tak być (regulaminy powstają jak grzyby po deszczu), ja np. czytałem
    umowe kredytu, gdzie rok = 360 dni
    (co jest skubaniem klienta po rogach, bo oznacza to wyższą stopę nominalną
    niż deklarowana o 365/360-1 % (procenta nie punktu procentowego))
    czyli dla banku lepiej jest kiedy rok kredytowy jest jak najkrótszy a
    depozytowy - jak najdłuższy (np. 366 dni)

    pozdro
    trainer

  • 10. Data: 2005-03-18 11:25:44
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Użytkownik "trainer"
    > a w latach normalnych - aby X*(1+10%/2*,8)^2 było większe od
    > X*(1+10%/365*182*0,8)*(1+10%/365*183*0,8)
    > o 1 (jeden) grosz to X musiałoby wynosić powyżej 800 tys. zł (which
    > is not the case :)))

    1. wystarczy ze za 182 dni odsetki beda mialy koncowke mniejsza niz
    pół grosza a za 183 dni ciut wieksza niż pół grosza a zaokrąglenia
    pojdą w przecine strony
    2. wazne w ktorym banku ta lokata bo np Millennium nie zaokrągla
    odsetek tylko je ucina i nawet jak wyjdzie 0,0099 PLN to zaksiegują 0
    zamiast 0,01 - udowodnione na przykladach faktycznych (mialem
    kapitalizacje dzienna i odpowiednio dobrane saldo)
    *** blad ***