    From: Michał Kiędyś <d...@T...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Wzbogacanie banków ?
    Date: Sun, 24 Sep 2006 13:09:06 +0200

    Jarek Andrzejewski napisał(a):

    > zgubiłeś to, o czym dyskutujemy: wprowadzono pewne, niczym tak
    > naprawdę nie uzasadnione obowiązki:
    > a) posiadania rachunku bankowego
    > b) regulowania składek ZUS trzema osobnymi przelewami

    Godny zauważenia jest również fakt, że zgodnie ustawa z dnia 2 lipca
    2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. 2004 nr 173 poz. 1807)

    Art. 22.
    1. Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną
    działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego
    przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:
    1) stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca
    oraz
    2) jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z
    niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro przeliczonych na
    złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy
    Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym
    dokonano transakcji.

    Zastem istnieje sprecyzowany obowiązek posiadania rachunku bankowego.

    Kolejne wskazanie to ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja
    podatkowa (
    Dz.U. 1997 nr 137 poz. 926) któraa w art. 61 stanowi:
    § 1. Zapłata podatków przez podatników prowadzących działalność
    gospodarczą i obowiązanych do prowadzenia księgi rachunkowej lub
    podatkowej księgi przychodów i rozchodów następuje w formie polecenia
    przelewu.

    Dalej możemy jeszcze wspomnieć o ustawie z dnia 13 października 1998 r.
    o systemie ubezpieczeń społeczonych (Dz.U. 1998 nr 137 poz. 887) która w
    art. 47 stanowi między innymi:

    4b. Płatnik składek zobowiązany jest opłacać należności z tytułu
    składek, o których mowa w ust. 4, w formie bezgotówkowej w drodze
    obciążenia rachunku bankowego płatnika składek, z zastrzeżeniem ust. 4c.

    4c. Przepisu ust. 4b nie stosuje się do płatników składek będących
    osobami fizycznymi, jeżeli nie prowadzą pozarolniczej działalności
    gospodarczej w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej lub
    innych przepisów szczególnych.

    Reasumując - obowiązek posiadania rachunku bankowego przez
    przedsiębiorcę jest rzeczywisty i spotykamy się z nim na codzień płacąc
    podatki, składki ZUS oraz kontrahentom.

    --
    Pozdrawiam,
    Michał Kiędyś