  • 1. Data: 2007-06-06 06:39:44
    Temat: Współwłaściciel konta a śmierć jednego z właścicieli.
    Od: "Łukasz" <l...@w...pl>

    Witam serdecznie!

    Zastanawiają mnie pewne kwestie...

    Powiedzmy, że mam konto bankowe np. w mBanku...

    Mam oczywiście tam pewną sumę na eKoncie, w Funduszach oraz w eMaklerze, z
    tego co się dowiedziałem a nigdy nie byłem tego świadom to pełnomocnictwo
    wygasa w chwili śmierci właściciela (buuuu a po to żawsze udzielałem
    pełnomocnictwa... na wypadek gdybym poniósł śmierć...).

    1. Czy jest zatem jakaś możliwość aby środki zgromadzone na koncie bankowym
    w FI, eMaklerze automatycznie były dostępne dla drugiej osoby? Dowiedziałem
    się choć nie z zaufanego źródła, że nawet współwłaściciel konta nie ma do
    nich prawa (do eMaklera i FI)

    2. Znacie sposób na to aby po mojej śmierci moimi środkami mogła dysponować
    osoba powierzona przezemnie? (nie mam na myśli dyspozycji na wypadek
    śmierci)

    Jeśli udostępnię hasło do bankowości internetowej i ktoś po mojej śmierci
    będzie z niego korzystał to bank się dowie o tym? Powiedzmy, że umieram
    01-01-2007, osoba (współwłaściciel) znająca moje hasło sprzedaje fundusze,
    akcje i gdy konto będzie zasilone pięniędzmi z tych inwestycji przelewa
    wszystko na swoje własne konto dnia np. 02-02-2007.

    3. Czy bank się o tym dowie, i czy zostało to wykonane nielegalnie i co mi
    grozi?

    4. Co z PIT z eMaklera... który przyjdzie na nieboszczyka?

    Pozdrawiam, Łukasz!

  • 2. Data: 2007-06-06 07:03:55
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Bardzo mnie to dziwi.
    JaC

  • 3. Data: 2007-06-06 07:53:01
    Od: "ianus" <U...@o...pl>

    Użytkownik "Łukasz" <l...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wszystko na swoje własne konto dnia np. 02-02-2007.
    >
    > 3. Czy bank się o tym dowie, i czy zostało to wykonane nielegalnie i co mi

    Tobie raczej nic nie będzie groziło w tej sytuacji.

    JS

  • 4. Data: 2007-06-06 09:13:38
    Od: "Łukasz" <l...@w...pl>

    Ja wiem, że Polacy mają poczucie humoru jak nikt :) :) :) ale w tym wypadku
    prosiłbym o konkretne informacje.

  • 5. Data: 2007-06-06 09:47:21
    Od: Karol S <k...@z...pl>

    Łukasz napisał(a):

> [...]
    > wygasa w chwili śmierci właściciela (buuuu a po to żawsze udzielałem
    > pełnomocnictwa... na wypadek gdybym poniósł śmierć...).

    Zgadza się.

> [...]
    > się choć nie z zaufanego źródła, że nawet współwłaściciel konta nie ma do

    Te środki wchodzą w skład masy spadkowej. Wydaje mi się, że
    współwłaściciel ma prawo do swojej części środków, a pozostała część
    podlega dziedziczeniu. Ale nie jestem pewny.

    > 2. Znacie sposób na to aby po mojej śmierci moimi środkami mogła dysponować
    > osoba powierzona przezemnie? (nie mam na myśli dyspozycji na wypadek
    > śmierci)

    Testament.

    Karol

  • 6. Data: 2007-06-07 04:44:55
    Od: roman k <K...@a...pl>

    > 2. Znacie sposób na to aby po mojej śmierci moimi środkami mogła dysponować
    > osoba powierzona przezemnie? (nie mam na myśli dyspozycji na wypadek
    > śmierci)

    Zapytaj w swoim banku. W moim można do okreslonej prawem sumy złożyć
    zlecenie
    na wypadek śmierci. Zarówno ja jak i moja żona złożyliśmy takie
    oświadczenia do swoich kont.

    Pozdrowienia
    Roman K.

  • 7. Data: 2007-06-08 07:13:16
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 06 Jun 2007 08:39:44 +0200, Łukasz napisał(a):

> [...]
    > wszystko na swoje własne konto dnia np. 02-02-2007.
    >
    > 3. Czy bank się o tym dowie, i czy zostało to wykonane nielegalnie i co mi

    W momencie likwidacji konta przez spadkobierców bank dostanie kopie aktu
    zgonu. W niektórych bankach dla ochrony przed odpowiedzialnością maja
    zwyczaj porównywać datę zgonu z datami operacji i informować prokuraturę
    o nieptrawidłowościach. Więc odradzam.

    > 4. Co z PIT z eMaklera... który przyjdzie na nieboszczyka?

    Formalnie, to spadkobiercy mają obowiązek powiadomić US o śmierci. US sam
    oblicza podatki i żada zapłaty / zwraca nadwyżkę spadkobiercom.
    Zwracam uwagę na podatek jaki przyjdzie zapłacić spadkobiercom w momencie
    sprzedaży papierów lub jednostek FI. Kosztem nabycia będzie wtedy 0 zł. I
    przyjdzie zapłacić 19% od całej wartości sprzedaży (pomniejszonej co
    najwyżej o zapłacony podatek spadkowy). Dużo bardziej opłaca się
    dziedziczyć pieniądze niż akcje, obligacje, jednostki FI.

  • 8. Data: 2007-06-08 08:01:16
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    W przypadku zstępnych w prostej linii??
    JaC

  • 9. Data: 2007-06-08 08:01:58
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 08 Jun 2007 10:01:16 +0200, 666 napisał(a):

    > W przypadku zstępnych w prostej linii??

    O co dokładnie pytasz? Jeśli o podatek spadkowy, to wyniesie w tym wypadku
    0 zł.