  • Data: 2018-02-05 11:48:20
    Temat: Re: Wierni sie skonczyli?
    Od: j...@j...org szukaj wiadomości tego autora

    On Monday, February 5, 2018 at 7:21:23 PM UTC+9, Liwiusz wrote:

> [...]
    (choć np. w Japonii jest to całkiem popularne).

    czy nie. W pewnych krajach ten trend jest bardziej widoczny, w innych mniej.

    > W zaniku to za dużo powiedziane. Faktem jest, że w sytuacjach z życia
    > codziennego płatność elektroniczna jest bardzo popularna, ale to *tylko
    > tyle*. Są jednak sytuacje, kiedy gotowizna rządzi. I tak będzie zawsze,
    > nawet jak jakieś państwo gotówkę wyeliminuje, to ludzie będą płacić
    > walutami, złotem, słoniną itp. w zależności od okoliczności.
    > I tak, dotyczy to także, ale nie tylko, "czarnego rynku", który
    > najczęściej jest czarnym nie dlatego, że handel tam jest przestępstwem
    > sensu stricto, tylko że handel ten jest łamaniem monopolu, które w danej
> [...]

    No owszem, w czasach wojny może panować "standard słoniny", ale to jednak spory
    wyjątek od reguły.

    Jak przestępcom będzie za trudno posługiwać się gotówką, to pewnie też się przerzucą
    na inne słoniny czy bitcoiny (choć tu się pewnie trochę sparzyli, nie trzyma
    wartości).

    Jakieś inne sytuacje, gdzie rządzi "gotowizna"? Płatność na straganie za pietruszkę,
    na tacę w kościele, coś jeszcze?

    > Nie siedzę w temacie, ale btc jest chyba odporny na kradzież "że sobie
    > ktoś weźmie"?

    Dla włamywacza, takiego fizycznego, do domu/mieszkania - mniej więcej tak odporny,
    jak gotówka w dobrze schowanym słoiku.

    Tyle że czyjś komputer łatwiej znaleźć w domu niż słoik. Ewentualnie można taki
    portfel zaszyfrować, czy słoik schować do sejfu - ale nie każdy to robi.

    Nie kwestionuję, że istnieje, ale jest to jakiś margines płatności.

    > Jeśli już rozważamy sytuację odporności na celowe fraudy, to przelewy
    > bankowe też nie są odporne - wysyłając pieniądze na konto nie wiesz do
    > kogo konto należy.

    W większości wypadków jednak łatwo zweryfikować - czy na stronie
    producenta/usługodawcy/sklepu, czy w wielu innych miejscach.